Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Samsung králem, Apple se překonal a všichni se bojí Xiaomi

  0:09aktualizováno  0:09
Prodeje smartphonů stále rostou. Do první pětky největších výrobců se opět dostalo čínské Xiaomi. To by mělo příští rok pořádně zamíchat kartami na trhu s chytrými telefony.

Xiaomi Mi Note 3 | foto: Xiaomi

O smartphony je ve světě stále zájem. Jejich prodeje se meziročně ve třetím čtvrtletí zvýšily o pět procent z 374,9 na 393,1 milionu. Trh žene vzhůru podle analytické společnosti Strategy Analytics nejen obměna starších modelů na vyspělých trzích, ale především stále nenasycené trhy v Asii.

Samsung stále králem

Králem smartphonů zůstává Samsung, který si ve třetím čtvrtletí meziročně polepšil o nemalých 11 procent. To je nejvyšší nárůst prodejů za téměř čtyři roky. Jihokorejský gigant prodal v třetím kvartálu 83,4 milionu chytrých telefonů, ve stejném období loni to bylo 75,3 milionu přístrojů. 

Fotogalerie

Samsungu rostou prodeje především na trzích v Latinské Americe a Indii. Podle Strategy Analytics je největší zájem o levné samsungy řady J, velký zájem je i o modely střední třídy z áčkové řady. Problematické v tomto směru nejsou ani nejdražší samsungy Galaxy S. Jihokorejský výrobce tak má dobře pokryto celé tržní spektrum. 

Navzdory některým dřívějším prognózám rostly prodeje i Applu. I když jen o 3 procenta na 46,7 milionu prodaných iPhonů. V loňském třetím čtvrtletí Apple prodal 45,5 milionu iPhonů. Apple tak zhruba zůstává na svém, výrazný růst je očekáván až v předvánočním čtvrtém kvartálu. 

Stagnace je způsobena opožděným začátkem prodeje zcela nového iPhonu X, který se začal prodávat až na začátku čtvrtého kvartálu, a tak do prodejních statistik za třetí čtvrtletí vůbec nezasáhl. Další letošní novinky - iPhony 8 - si podle Strategy Analytics dobře vedou na důležitém čínském trhu nebo například v Německu. Přesto se očekává, že hlavním tahákem bude právě až model X.

Třetí nadále zůstává Huawei, na druhý Apple ovšem v posledním sledovaném čtvrtletí výrazně dotíral. Huawei prodal 39,1 milionu smartphonů, loni to bylo ve stejném období o 5,5 milionu přístrojů méně. Zájem byl především o modely P10 a Nova 2. 

Huawei těží ze získaných pozic mimo Čínu, a to v Evropě, Asii a i v Africe. V příštím roce má šanci zaútočit na druhou pozici Applu, ale asi ho trvale nepřeskočí. Mimo vlastní smartphony Huawei prodává i levnější přístroje pod značkou Honor. 

Čtvrté je stále Oppo, tedy v Evropě celkem neznámá čínská značka. Té opět mohutně rostly prodeje, a to meziročně o 45 procent. Oppo prodalo na omezeném počtu především asijských trhů rekordních 31,4 milionu smartphonů. Loni to bylo o 10 milionů přístrojů méně.

Oppo je tak přes omezené prodejní působiště úspěšnější než celosvětově známější čínské značky, jako jsou TCL-Alcatel, Lenovo-Motorola či ZTE. Vlastník značky Oppo, čínský koncern BBK Electronics, má pro Evropu a jiné vyspělé trhy v záloze populární značku OnePlus. 

To nejzajímavější se odehrálo v posledním kvartále na pátém místě. Tam už není další značka koncernu BBK Electronics, tedy exotické Vivo, ale Xiaomi. A to s plnou parádou. Jeho prodeje se téměř zdvojnásobily, čínský výrobce si meziročně polepšil o 91 procent. 

Xiaomi ve třetím čtvrtletí prodalo 27,7 milionu chytrých telefonů, když loni to bylo jen 14,5 milionu přístrojů. Značka mimo Čínu boduje zejména na indickém trhu a konečně začala oficiálně prodávat i v Evropě. Ze smartphonů Xiaomi se dařilo zejména modelu Redmi Note 4. 

Co bude dál?

Příští rok tak může být, co se týče pořadí největších producentů smartphonů, velmi turbulentní. Tedy s výjimkou prvního místa. Samsungu se daří a má slušný náskok. O druhou pozici se ale muže poprat hned několik výrobců. Na Apple se tlačí trojice ambiciózních čínských výrobců. Jenže ani jeden Applu přímo nekonkuruje (snad s výjimkou Huaweie) a naopak si jdou navzájem po krku, jejich produkce míří na stejné zákazníky.  

Apple čínské konkurenty v budoucnu předežene pravděpodobně pouze ve svých nejsilnějších čtvrtletích. Jak se ale v posledních dvou letech ukázalo, Apple už kouká i po zákaznících, kteří 1 000 dolarů za jeho top modely nedají. A tak má levný model SE a na některé trhy vrátil i letitý iPhone 6 za výprodejovou cenu.  

Největší štikou má být Xiaomi, které chytlo druhý dech a s novou obchodní strategií dávají analytici této značce šance dostat se až na pozici světové dvojky.

Autor:


Nejčtenější

Takto vypadá boj o zákazníky: pětkrát více dat a úhrada smluvní pokuty

Slovenský operátor O2 navýšil základní data u vybraných tarifů

Od revoluce v roce 2013 zažívá český mobilní trh spíše menší otřesy, zákazníci operátorů toužící po neomezeném tarifu s...

Konkurence se trefuje do „předražených“ nových iPhonů

Všechny tyto produkty Xiaomi stojí stejně, jako nový model iPhone XR

Na vysoké ceny novinek od Applu reagovali konkurenti poněkud posměšnými nabídkami. Ukazují v nich, co všechno z jejich...



Feministky kritizují nové iPhony. Jsou moc velké na ženskou ruku

iPhone XS/XS Max

Od doby, kdy Apple upustil od malých smartphonů, úhlopříčka nových modelů prudce narůstá. Nejnovější model ve verzi Max...

Toto je prapředek vašich smartphonů. První android slaví 10 let

T-Mobile G1

Prvnímu mobilnímu telefonu s operačním systémem Android je 10 let. Stroj známý jako T-Mobile G1 byl totiž představen...

Prohlédněte si nejlepší a nejdražší iPhone. Máme ho jako první

iPhone XS Max

Stejně jako v předchozích letech jsme se i letos vypravili do Německa, abychom mohli vyzkoušet nejnovější smartphone od...

Další z rubriky

Výrobci cílí na náruživé hráče. Lákají je na výkon za dumpingovou cenu

Nubia Red Magic

Ve snaze odlišit se a zalíbit různým skupinám zákazníků objevili výrobci smartphonů jednu, kterou poměrně dlouho...

Honor chrlí nové modely. Evropskou premiéru v Praze bude mít fotomobil 8X

Honor 8X

Čínský výrobce Honor vytrvale zásobuje střední střídu novými modely, a zatímco se letní novinky ještě ani nestihly v...

Smartphonová válka přinese bláznivý říjen. Tyto novinky budou stát za to

Podoba Huawei Mate 20 Pro

Na rozdíl od předchozích let bude podzim bohatý na novinky. Na trhu panuje válka, a tak výrobci musí představovat nové...

Najdete na iDNES.cz