Za první čtvrtletí letošního roku se podle agentury Strategy Analytics celosvětově prodalo 340 milionů smartphonů. Loni za stejné období to bylo jen 275 milionů. Meziroční nárůst o 35 procent je impozantní, podle agentury takto výrazně trh nerostl od roku 2015.
Jenže tak slavné, jak to na první pohled vypadá, to není. Velkou roli zde totiž hraje faktor covid-19, ale i přesto jsou výsledky pozitivní. Loňské první čtvrtletí bylo prvním, které covid-19 zasáhl. Proto prodeje za loňský první kvartál meziročně spadly o 17 procent z 330 milionů v roce 2019 na uvedených 275 milionů.
Proto se určitá korekce očekávala, ovšem zmíněný nárůst na 340 milionů zjevně překonal očekávání. I z toho důvodu, že pandemie koronaviru zdaleka neskončila. Ale trh se již vzpamatoval v druhé polovině loňského roku a nyní, zdá se, se vrátil do normálu, dokonce s pozitivním růstem proti roku 2019.
Při pohledu na výsledky jednotlivých výrobců je zřejmé, že se dařilo všem velkým hráčům, tedy první pětce, kterou Strategy Analytics tradičně zveřejňuje. Tedy přesněji, dařilo se aktuálním pěti největším producentům smartphonů, nejmenší meziroční nárůst má první Samsung, který si připsal 32 procent navíc oproti loňskému roku.
Největší nárůst mají Vivo a Xiaomi, meziročně si tyto dva čínští výrobci polepšili o výrazných 85 a 80 procent. Oppo pak meziročně přidalo 68 procent a Apple 44 procent. Konkrétní čísla jsou uvedena v tabulce včetně stavu v prvním čtvrtletí 2019, aby bylo možné eliminovat koronavirem zkreslená data za loňský rok.
Výrobce | Prodeje 1Q/2019 | Prodeje 1Q/2020 | Prodeje 1Q/2021 | Podíl na trhu 1Q/2021 |
---|---|---|---|---|
Samsung | 71,8 | 58 | 77 | 23 % |
Huawei | 59,1 | 48 | - | - |
Apple | 43,1 | 39 | 57 | 17 % |
Xiaomi | 27,5 | 28 | 49 | 15 % |
Oppo | 25,4 | 23 | 38 | 11 % |
Vivo | - | 20 | 37 | 11 % |
Ostatní | 103,5 | 107 | 82 | 24 % |
Celkem | 330,4 | 275 | 340 | 100 % |
Z tabulky je také patrné, že jedna velká značka z žebříčku vypadla. Ještě loni byl dvojkou Huawei. To už sice byl pod americkým embargem, ale báječně se mu dařilo na čínském trhu. Jenže embargo ho dohnalo i tam, má omezený přístup k součástkám a tak nemá co prodávat.
V tabulce, tedy ve světové první pětce ho nahradilo Vivo a na pozici světové dvojky Apple. Právě výsledky Applu jsou impozantní. Firma má nejlevnější přístroj za 13 000 korun, a podle jiných statistik je zřejmé, že nejprodávanější jsou z portfolia Applu nikoliv ty levné modely, ale ty drahé. Stejná statistika pak ukazuje, že nejprodávanější modely Samsungu a Xiaomi jsou levné přístroje, v druhém případě dokonce ty nejlevnější.