V loňském druhém čtvrtletí se prodalo 371 milionů mobilů, z čehož bylo přibližně 42 procent smartphonů. Letos se prodalo 386 milionů mobilů a smartphonů již bylo téměř 60 procent. Chytré mobily tak jasně přebírají otěže a již se jich prodává více než obyčejných mobilů.
Důvod je prostý: ceny klesají a smartphonům se daří na rozvojových trzích v Asii nebo v Jižní Americe. Jenže radovat se mohou jen u Googlu. Jejich operační systém Android drtivě vládne trhu, patří mu téměř 80 procent.
Pokud tento podíl přepočítáme na všechny prodané mobilní telefony na světě za druhé čtvrtletí, tak Android najdeme ve 47 procentech mobilů. A to je neuvěřitelný úspěch.
Na druhou stranu, ne všichni výrobci, kteří vsadili na Android, z toho dokážou dostatečně těžit. O Samsungu není pochyb, ten na Androidu pohádkově vydělal. Ale Sony nebo HTC musí čím dál více čelit útokům čínských značek.
A to nejen těch velkých, jako jsou v segmentu smarptohnů světová trojka ZTE a čtyřka Huawei. Rostou především menší čínské značky (mimo domácí trh často neznámé), pro které je smartphone s Androidem zajímavější zboží s vyšší marží než obyčejné mobily.
Systém | Dodávky 2Q/2012 | Dodávky 2Q/2013 | Podíl 2Q/2012 | Podíl 2Q/2013 |
---|---|---|---|---|
Android | 108,7 | 182,6 | 69,5 % | 79,5 % |
Apple iOS | 26 | 31,2 | 16,6 % | 13,6 % |
Microsoft | 5,6 | 8,9 | 3,6 % | 3,9 % |
Ostatní | 16,2 | 6,9 | 10,4 % | 3 % |
Celkem | 156,5 | 229,6 | 100 % | 100 % |
Zdroj: Strategy Analytics, dodávky v milionech kusů
Apple doplácí na omezené portfolio, nutně potřebuje levnější model, především pro rozvojové trhy. Meziročně sice Apple ve druhém čtvrtletí prodal více iPhonů, ale tržní podíl mu klesl z 16,6 procenta na 13,6 procenta. Ale na jednu firmu a v podstatě na jediný aktuální model je to stále výborný výsledek.
Strategy Analytics na jednu stranu chválí Microsoft, kterému se podařilo dosáhnout rekordního tržního podílu mezi smarpothony - meziročně vzrostl z 3,6 na 3,9 procenta. Na druhou stranu ovšem analytici dodávají, že aby Microsoft mohl dosáhnout zásadnějšího tržního podílu, tak musí revidovat licenční poplatky a zpřístupnit platformu nejnovějším technologiím (vícejádrové procesory nebo velké displeje).
Ostatní platformy mají na trhu smartphonů zanedbatelný podíl, aktuálně jen tři procenta. To je podstatně méně než loni, kdy jim patřilo přes deset procent trhu. Za to částečně může ukončení prodeje nokií se systémem Symbian. Naopak se zatím nepodařilo zásadně obnovit zájem o systém BlackBerry, ač jeho nová verze není vůbec špatná.
Během podzimu se rozjede ve větším měřítku prodej smartphonů se systémem Firefox a na trh míří i další pokusy, jak narušit drtivou převahu Androidu. Ale všichni hráči to budou mít velmi těžké.