Podle analytické společnosti Strategy Analytics globální prodeje smartphonů ve druhém čtvrtletí letošního roku znovu poklesly. Ale jen o tři procenta, což analytici uvedené společnosti pokládají za stabilizaci trhu, jelikož pokles prodejů byl za celý uplynulý rok nejnižší.
Celosvětově se ve druhém letošním kvartálu prodalo 341,1 milionu smartphonů. V loňském roce to ve stejném období bylo 350,4 milionu kusů. Jelikož je pokles menší než v předchozích obdobích, tak agentura Strategy Analytics považuje výhled za pozitivní. Platí to především pro čínský trh.
Jedničkou zůstává Samsung, kterému se povedlo zvýšit prodeje o sedm procent z loňských 71,5 milionu kusů na letošních 76,3 milionu. Zvýšil se tak i podíl Samsungu na trhu z 20,4 procenta na 22,3 procenta.
Samsungu se povedlo uvedení nových zajímavých levnějších smartphonů, ty předchozí nebyly příliš atraktivní. Ovšem vzhledem k agresivním cenám konkurence musel i jihokorejský gigant upravit ceny, a tak Samsungu poklesl zisk. Všeobecně navíc platí, že na levnějších modelech se nedá tolik vydělat.
Huawei je doma za hrdinu
Překvapením jsou výsledky čínského Huaweie. O něm toho bylo napsáno mnoho kvůli sankcím ze strany americké administrativy. Ovšem Huawei zcela dominuje domácímu čínskému trhu.
Jak uvádí analytická společnost Canalys, Huawei na čínském trhu v druhém letošním čtvrtletí prodal 37,3 milionu smartphonů, což znamená enormní nárůst prodejů na tamním trhu o 31 procent.
Celosvětově Huawei prodal ve druhém kvartálu 58,7 milionu smartphonů, tedy o osm procent více. Loni to bylo 54,2 milionu přístrojů.
Mimo čínský trh Huawei prodal jen 21,4 milionu smartphonů. Za celý loňský rok přitom byly prodeje značky Huawei mezi domácím čínským trhem a ostatními trhy zhruba půl na půl. Nyní Huawei v Číně přibližně prodá 64 procent své produkce.
Čínský trh je největší na světě, a tak má Huawei globální podíl na trhu se smartphony 17,2 procenta oproti 15,5 procenta ve stejném období loňského roku.
Huawei tak lze označit za překvapivého „vítěze“. Ovšem uvidíme, jaký vliv na to mají informace o očekávaném globálním nárůstu prodejů, za kterým mohou stát výprodeje skladů, tedy prodeje za výrazně zvýhodněné ceny. Takový efekt by ale byl jen krátkodobý. Zajímavé proto budou údaje za další kvartál, které budou zveřejněné koncem října.
Apple živí především služby
Applu prodeje iPhonů znova markantně poklesly, ale to americké firmě nemusí vadit. Apple nyní vydělává především na službách. Zisk ze služeb spojených s iPhony dosáhl nového rekordu.
iPhonů se ve druhém čtvrtletí prodalo 38 milionů, loni to bylo 41,3 milionu. To znamená osmiprocentní pokles prodejů a čtvrté Xiaomi začíná mít Apple na dohled. Nutno dodat, že Apple má nyní „mrtvé“ období, kdy se čeká na nové modely tradičně uváděné v září. V podstatě prodává rok staré modely, ale konkurence těží z jarních novinek.
Loňské modely XS toho oproti modelu X pro běžného uživatele mnoho nového nepřinesly a z modelu XR se obrovský prodejní trhák nestal. I když jeho prodeje byly solidní, tak ceny smartphonů od Applu jsou příliš vysoké.
To brzdí jejich prodeje globálně, i když na čínském trhu by se situace měla díky různým akcím lepšit. Podle společnosti Canalys se však i na čínském trhu propadly prodeje iPhonů o nemalých čtrnáct procent.
To ovšem na čínském trhu není zas taková tragédie. Ostatním čínským výrobcům doma propadly prodeje tragičtěji. A to samozřejmě na úkor smartphonů Huawei (Honor).
Ostatním čínským značkám doma pšenka nekvete
Globálně čtvrtým největším výrobcem smartphonů zůstává podle Strategy Analytics Xiaomi, které prodalo stejně smartphonů ve druhém čtvrtletí jako loni, tedy 32 milionů.
Klíčem úspěchu čínských mobilních gigantů je domácí trh. Nikoho tam nepustí |
Doma v Číně přitom podle společnosti Canalys prodalo Xiaomi 11,5 milionu smartphonů, což znamená meziroční propad o 20 procent. Trhy mimo Čínu jsou tak pro Xiaomi důležité.
To v ještě větším měřítku platí pro další čínskou značku Oppo. Ta globálně ve druhém čtvrtletí prodala 29,8 milionu smartphonů, loni to bylo 30,2 milionu. Oppo však ještě není globálně zavedenou značkou, zahraniční expanzi na jiné kontinenty začalo o poznání později než Huawei nebo Xiaomi. A tak je pro něj domácí čínský trh stále velmi důležitý.
Tam Oppo podle společnosti Canalys prodalo ve druhém letošním kvartálu 17,9 milionu smartphonů a zaznamenalo propad o výrazných 18 procent. Xiaomi i Oppo tak „drtí“ na domácím trhu Huawei.
Pro obě největší čínské značky po Huaweii je tak důležitý export, což u je u Xiaomi především Indie. Oppo se pokouší uspět i na západních trzích, kde je ale zatím poměrně exotickou značkou.
Velcí jsou ještě větší, ostatní ještě menší
Nezbývá než dodat, že uvedené značky zcela dominují trhu se smartphony. Všichni další výrobci smartphonů, kterých se lze stěží dopočítat, celkově prodali ve druhém čtvrtletí 106,6 milionu chytrých telefonů.
Před rokem to přitom bylo celkově o 14,6 milionu smartphonů více. Celkově tak všem ostatním značkám prodeje výrazně poklesly na úkor dominantní „pětky“, a to včetně takových značek jako je Vivo, Alcatel, LG, Nokia, Sony, HTC a mnoha dalších.