Analytická společnost Strategy Analytics vydala čísla celosvětových prodejů smartphonů za poslední loňský kvartál a za celý rok. Čísla to jsou určitě zajímavá. Poslední čtvrtletí dlouho bylo nejlepším obdobím roku. Jenže minimálně loni to platilo jen u někoho. Samsung zaznamenal meziročně lehký propad prodejů (o 500 000 kusů méně), Huawei dopadl o poznání hůř, meziročně prodal v poslední čtvrtletí o 4,5 milionu přístrojů méně. I Oppo si připsalo meziročně o 600 000 prodaných smartphonů méně.
4Q/2018 | 4Q/2019 | |
---|---|---|
Samsung | 69,3 | 68,8 |
Huawei | 60,5 | 56 |
Apple | 65,9 | 70,7 |
Xiaomi | 26 | 33 |
Oppo | 31,1 | 30,5 |
Ostatní | 123,2 | 115,5 |
Celkem | 376 | 374,5 |
Naopak velmi povedený kvartál měli u Applu, kde si meziročně připsali skoro o pět milionů iPhonů a ještě lepší bylo poslední loňské čtvrtletí pro Xiaomi. To si polepšilo meziročně o sedm milionů kusů. Uvedené výsledky jsou prakticky opačné než v předchozím třetím čtvrtletí. V něm společnosti Samsung a Huawei meziročně rostly, naopak značky Apple a Xiaomi zaznamenaly meziroční snížení odbytu. Oppo pak ztrácelo v obou kvartálech.
Kvartální výsledky jsou jedna věc, ale podstatné je, jak si výrobci vedli v celoročním srovnání. A v něm má nejhorší výsledky meziročně Apple. Ten loni podle Strategy Analytics (sám Apple už prodejní čísla nezveřejňuje) prodal o devět milionů iPhonů méně než v roce 2018. Drobný pokles meziročně zaznamenalo i Oppo, rozdíl je 1,5 milionu kusů přístrojů.
2018 | 2019 | |
---|---|---|
Samsung | 291,3 | 295,1 |
Huawei | 205,8 | 240,5 |
Apple | 206,3 | 197,4 |
Xiaomi | 119,3 | 124,8 |
Oppo | 116,6 | 115,1 |
Ostatní | 492,3 | 439,7 |
Celkem | 1431,6 | 1412,6 |
Ostatní tři výrobci měli loni lepší prodeje než o rok dříve. Jenže u Samsungu je rozdíl poměrně malý, necelé čtyři miliony kusů. Xiaomi si meziročně polepšilo o pět milionů prodaných přístrojů a suverénním vítězem je Huawei, který si loni připsal navíc skoro 35 milionů vyrobených a odeslaných smartphonů.
Výsledky Huaweie jsou na první pohled o to překvapivější, protože firma byla polovinu loňského roku pod americkým embargem, takže od června v podstatě nemohla na světové trhy uvádět nové modely. Obrovský růst prodejů proto Huawei uskutečňoval na domácím čínském trhu. Ten přitom celkově neroste, takže to bylo na úkor jiných čínských značek.
To ukazují čísla Strategy Analytics v kolonce ostatní výrobci. Tato skupina všech ostatních výrobců mimo velkou pětku utrpěla loni značné ztráty, meziročně prodala o více než 50 milionů přístrojů méně oproti roku 2018. Celý trh také meziročně ztratil, ale všeobecně se očekává, že letos by se mohl vrátit k drobnému růstu. To se ostatně stalo už ve třetím loňském čtvrtletí.