Výzkumná společnost Counterpoint Research zveřejnila statistiky dodávek chytrých telefonů na evropských trzích za letošní první čtvrtletí. Trh se významně propadl, o 12 procent, což znamená, že naposledy se tak málo přístrojů za první čtvrtletí prodalo v roce 2013.
Counterpoint uvádí několik důvodů, které k významnému poklesu prodejů vedly. Tím nejvýznamnějším je nedostatek některých součástek. Je dlouhodobý a je způsobený rozkolísaným trhem po dvouleté pandemii koronaviru. Zároveň byla situace v prvním čtvrtletí akcelerována lockdowny v Číně, takže mnohé tamní továrny nefungovaly, nebo fungovaly jen v omezeném režimu.
Mezi další faktory, které zapříčinily významný pokles dodávek, jsou i zhoršující se ekonomické podmínky a v neposlední řadě válečný konflikt na Ukrajině. Dodávky na Ukrajinu a do Ruska výrazně poklesly.
Pokles zaznamenali všichni výrobci z top 5 s výjimkou Realme, které naopak meziročně distribuovalo o 67 procent přístrojů více a zvýšilo svůj podíl na evropském trhu na dvojnásobek. Tím se také Realme dostalo do první pětky. Společnosti Samsung a Apple zaznamenaly pokles o 16 a 6 procent, Oppo také o šest procent. Největší problémy mělo v prvním kvartálu Xiaomi, které distribuovalo o 36 procent smartphonů méně než před rokem.
Výrobce | Podíl na trhu z 1Q/2022 | Meziroční pokles dodávek |
---|---|---|
Samsung | 35 % | -16 % |
Apple | 25 % | - 6 % |
Xiaomi | 14 % | - 36 % |
Oppo | 6 % | - 8 % |
Realme | 4 % | + 67 % |
Ostatní | 15 % | + 12 % |
Z krize velkých hráčů těžil zbytek trhu, který si připsal meziroční 12procentní nárůst. Counterpoint Research však další pozice ve veřejných prezentacích neuvádí, jen zmiňuje, že výrazně rostla Nokia a Google se svými pixely. V obou případech jsou to však stále malé objemy distribuovaných přístrojů.
Ze statistiky agentury vyplývá i jedna velmi zajímavá věc. Evropě drtivě vládnou dvě značky. Samsung s Applem si přes pokles udržely podíl 60 procent na evropském trhu. Globálně je podíl obou značek dohromady nižší, zhruba 45 procent, záleží na sledovaném období.