Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Invaze čínských obrů do Evropy se nekoná. Nepotřebují sem jít

  0:18aktualizováno  0:18
Čínské značky okupují hned tři místa v Top 5 největších světových výrobců smartphonů, ale jejich prodeje se odehrávají především na domácím trhu. Invaze čínských komet do světa se tak zatím nekoná.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Čína je největším trhem se smartphony. Z celosvětově prodaných 334,4 milionu smartphonů v prvním čtvrtletí letošního roku, se každý třetí prodal právě v Číně. Ale i na čínský trh se smartphony dolehla recese. Celkem se tam v prvním kvartálu prodalo 104,9 milionu chytrých telefonů, což znamená meziroční pokles o pět procent. Celosvětově přitom prodeje poklesly jen o tři procenta.

Analytická společnost Strategy Analytics pokles prodejů na čínském trhu přičítá nasycení trhu a také ekonomickým problémům, ale zatím to nevypadá, že by na čínské výrobce dolehly těžké časy. Řada z nich výrazně roste, v řadě případů na úkor zavedených světových značek.

Jedničkou čínského trhu už dávno není Samsung, který mu dlouho vládl. Vystřídali ho domácí výrobci. Jediným zahraničním výrobcem v čínské první pětce je Apple, kterému se však v prvním čtvrtletí příliš nedařilo. Největším výrobcem pro čínský trh je Huawei.

Prodeje smartphonů v Číně Q1 2016.

Prodeje smartphonů v Číně Q1 2016.

Huawei v Číně v prvním čtvrtletí prodal 16,6 milionu smartphonů, ve stejném období loňského roku to bylo 11,2 milionu chytrých telefonů. Impozantní 48procentní nárůst prodejů však analytici mírní, jelikož se objevují náznaky menšího zájmu o vrcholné modely od Huaweie.

Dvojkou na čínském trhu bylo Oppo, které na druhé pozici vystřídalo Xiaomi. Oppo v Číně prodalo 13,2 milionu smartphonů, loni to bylo jen 7,9 milionu. Až třetí je dříve raketově rostoucí Xiaomi, kterému se meziročně propadly prodeje o devět procent ze 14 milionů na 12,8 milionu chytrých telefonů.

Čtvrtou pozici na čínském trhu drží Vivo. To zaznamenalo meziroční nárůst prodejů o sedm procent. Prodalo skoro stejně smartphonů jako Xiaomi (12,5 milionu) a očekává se, že ho předežene. Až pátý je Apple, který si pohoršil z loňských 13,5 milionu prodaných iPhonů na 11,5 milionu. Apple tak na čínském trhu udal zhruba pětinu ze všech iPhonů v daném období.

Invaze do světa se nekoná

Při porovnání s celosvětovými prodeji lze dojít k zajímavému zjištění: čínští výrobci většinu svých smartphonů prodávají na domácím trhu. Dlouho diskutovaná invaze na světové trhy se tak nekoná. Jedině Huawei lze považovat za výrazného globálního hráče.

Huawei ve světě v prvním čtvrtletí udal 11,7 milionu smartphonů, což je o pět milionů smartphonů méně, než kolik prodal doma. A další největší čínští výrobci v globálním měřítku přímo paběrkují. Oppo mimo čínský trh v prvním kvartálu prodalo jen 2,3 milionu chytrých telefonů a Xiaomi jen 1,8 milionu smartphonů.

Pokles poprvé za 20 let. Samsung je ok, u Huaweie slaví a Apple zklamal

Otázkou je, jak se situace změní, až se čínští výrobci na evropské, americké, ale i jiné asijské trhy více zaměří. Zatím na nich oficiálně operují jen někteří. Ovšem legislativní podmínky na vyspělých trzích je podle všeho odrazují. Po připočtení všech daní a dalších položek se ztrácí jejich hlavní výhoda, tedy nízká cena.

Vzestup čínských výrobců spíše znamená, že světové značky vyklízejí v Číně pozice a zisky z čínského trhu, tedy největšího trhu se smartphony, jim unikají. Světová jednička Samsung může jen vzpomínat, když čínskému trhu vládla. I Apple na tom býval v Číně lépe. O dalších světových výrobcích nemluvě.

Autor:




Nejčtenější

Nokia 7
Nokia má novou sedmičku. Výbavou zaujme, cenou spíše ne

Další přírůstek do rodiny obnovené značky Nokia nese pořadovou číslovku sedm a vyplňuje prostor mezi střední třídou v podobě Nokie 6 a špičkovou Nokií 8. Její...  celý článek

Smartphony OnePlus sbírají a odesílají některá uživatelská data na servery v USA
Populární smartphony šmírují uživatele. Denně odešlou desítky MB dat

Matematik a softwarový inženýr Chris D. Moore si všiml podivného chování svého smartphonu OnePlus 2. Zjistil, že telefon sbírá až podezřele podrobné informace...  celý článek

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

Funkční 18palcový OLED displej lze nyní srolovat do 3cm ruličky.
Za tři roky budou mít iPhony ohebný displej. Samsung ostrouhá

iPhone se podle zákulisních informací dohodl s LG na vývoji ohebného displeje pro budoucí iPhony. Samsung tak přijde o lukrativní byznys.  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Další z rubriky

KRACK: Key Reinstallation Attacks
Nepříjemné překvapení: I vaše wi-fi je zranitelná, odhalili experti

Bezpečnostní odborníci varují: zabezpečení bezdrátového připojení wi-fi pomocí WPA2 nelze považovat za bezpečné. Výzkumníci upozorňují, že zranitelností...  celý článek

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.