Americké embargo dopadlo na Huawei v polovině roku 2019. Pro značku to mělo významný dopad na trzích mimo Čínu. Důvodem byla nemožnost používat služby Googlu, což je pro většinu světa klíčová komponenta operačního systému Android.
Nikoliv Číně. Tam sice většina mobilů běží na Androidu, ale bez služeb Googlu, které zde stejně nefungují. A platí i pro další aplikace, které jsou jinde ve světě oblíbené, ale v Číně se nepoužívají. Výsledkem byl významný propad prodejů, který se naplno projevil v loňském roce.
Pro Huawei však bylo dobrou zprávou, že na domácím trhu se situace vyvíjela opačně. Huawei byl doma prezentovaný jako národní výrobce a zákazníci ho podrželi. I proto Huawei vyrostl na naprosto jasnou čínskou jedničku a ještě v polovině loňského roku mu patřilo 40 procent čínského trhu. To byla drtivá dominance.
Jenže Američané embargo zpřísnili a zhruba od poloviny loňského roku musel Huawei začít řešit nedostatek součástek pro své přístroje. Embargo zasáhlo i dodavatele a například u procesorů měl Huawei zajištěné dodávky jen do září. Od tohoto měsíce musel dodavatel TSMC ukončit výrobu čipů Kirin. Ty si sice Huawei navrhl sám, ale vyrábět je nedokáže a na výrobní technologie TSMC se embargo vztahuje.
Velký propad Huaweie
Huawei proto objednal co nejvíc procesorů Kirin 9000, tedy čipů pro nejvyšší třídu telefonů. Potřeboval naplnit sklady. Na podzim to chvíli vypadalo, že je zcela bez některých součástek, nakonec výjimky v embargu umožnily Huaweii odebírat část procesorů od Qualcommu a MediaTeku.
Jenže procesory jsou jen příklad. Podobné problémy musel Huawei řešit i u dalších komponentů. Výsledkem je znatelný pokles produkce a redukce nabídky. Dokazují to data výzkumné agentury Canalys, která zveřejnila data o čínském trhu za rok 2020.
Huawei se propadly prodeje v posledním loňském čtvrtletí meziročně o výrazných 44 procent, oproti polovině roku to bylo téměř o polovinu. Výsledkem je podíl na trhu 22 procent, jenže to je včetně Honoru, který Huawei koncem loňského roku odprodal.
Letos Huawei bude klesat dále a jestliže v posledním loňském čtvrtletí byl stále těsně čínskou jedničkou a za celý loňský rok s velkým náskokem, letos tuto pozici téměř jistě neudrží.
Velmi vyrovnaný trh
Čínský trh se výrazně vyrovnává. V posledním loňském čtvrtletí měl Huawei 22 procent, Vivo a Oppo 19 a 20 procent trhu a výrazně vyrostl Apple, který se dostal na 18% podíl. Páté místo drží Xiaomi s podílem 15 procent. Za celý rok si Huawei ještě udržel podíl 37 procent, druhé Oppo s Vivem mají 18% podíly.
Přestože je čínský trh vzdálený, je dobré sledovat, jak si na něm konkrétní značky vedou. Tedy především ty čínské, protože z těch zahraničních zde hraje první ligu už jen Apple, ostatní paběrkují, nebo už na tamním trhu v podstatě nepůsobí.
Ostatně vyjma uvedené silné čtyřky Huawei, Oppo, Vivo a Xiaomi paběrkují i další čínské značky, kterým patří necelých pět procent trhu.