Samsung se stal světovou jedničkou

Samsung se stal světovou jedničkou | foto: Profimedia.cz

Samsung klesá. Mohou za to Číňané, kteří se stávají vládci smartphonů

  • 37
Velmi zajímavá jsou data celosvětových prodejů smartphonů za druhý kvartál letošního roku. Do špičky se dere čím dál tím víc čínských firem, včetně těch, které zatím mimo Čínu neprodávají. Konkurence se musí začít pořádně bát.

Data za druhý kvartál 2014 zveřejnila analytická společnost Strategy Analytics. Většina výrobců z první světové šestky roste, jen Samsung meziročne klesl. I tak ale zůstává vcelku neohroženě světovou jedničkou. Úspěchy čínských výrobců mu ale musí dělat vrásky, protože čísla firem, které zatím fakticky prodávají jen v Číně, jsou fantastická.

Celosvětově se za druhé čtvrtletí prodalo 295 milionů smartphonů, to je meziročně o 60 milionů více, tedy asi o 27 procent více. Dynamika růstu je sice stále impozantní ale meziročně poměrně výrazně klesla, loni byl nárůst skoro padesátiprocentní.

Podle Strategy Analytics drží růst asijské trhy, především Čína a Indie. Naopak v Evropě a v USA trh roste jen pomalu.

Samsung si přes mírný pokles prodejů drží první pozici, stále je jasně největší výrobce smartphonů na světě. Tržní podíl mu ale klesl velmi výrazně z téměř 33 procent v druhém čtvrtletí 2013 na aktuálních 25 procent. Trh se totiž štěpí a mezi velké výrobce se tlačí stále více čínských společností.

Své pozice úspěšně hájí Apple. Meziročně prodal opět více iPhonů, což je jistě úspěch, prodává totiž jen přístroje vyšší střední a nejvyšší třídy. I jemu ale podíl pod náporem čínských firem klesl.

Třetí až pátou příčku drží čínští výrobci. Huawei rostl impozatně, meziročně prodal o devět milionů smartphonů víc, což je mimochodem více, než kolik prodala za celé období Nokia.

Ještě zajímavější jsou pozice čtyři a pět. Tam se probojovalo Lenovo a Xiaomi. Zde je nutné připomenout, že obě firmy za uvedené období fakticky oficiálně prodávají jen na čínském trhu a na pár trzích jihovýchodní Asie. Meziročně na těchto několika trzích dokázalo Lenovo prodat o 4,5 milionu smarthonů více a Xiaomi dokonce o 11 milionů!

Minimálně Lenovo již letos vstoupí i do Evropy, v Česku se oficiální zahájení prodeje plánuje na září (více zde). Xiaomi pravděpodobně půjde mimo Čínu (jihovýchodní Asii) až příští rok. Strategy Analytics uvádí, že bude zajímavé sledovat, jak se firmám povede přesvědčit klienty v Evropě a USA, kteří značky moc neznají, v případě Xiaomi o ní možná ani nikdy neslyšeli.

Výhodou obou značek jsou velmi příznivé ceny, je ale otázkou, jestli se ty čínské podaří udržet i v Evropě a v USA. Pokud ano, mají konkurenti co dělat, u srovnatelných produktů jsou čínské značky často o polovinu levnější. Nutno dodat, že třetímu Huawei se podařilo jak vstoupit na evropské trhy, tak držet příznivé ceny. A výsledky tomu odpovídají. Naopak dříve silné ZTE se tentokrát do první šestky nevešlo. V Evropě o něm v poslední době také není moc slyšet, jeho případ je důkazem, že ne vždy se celosvětová expanze podaří.

Šesté místo celosvětově za druhé čtvrtletí drží LG. Tomu se podle Strategy Analytics daří v Evropě a v USA, ale nikoliv v Asii a především na čínském trhu.

Důkazem, že trh se drobí, je i kolonka ostatní, která se meziročně zvětšila o 33 milionů prodaných smartphonů. Detaily ale společnost Strategy Analytics nezveřejnila.  

Prodeje a podíl výrobců smartphonů za 2Q/2013 a 2Q/2014
VýrobceProdeje 2Q/2013 (miliony kusů)Podíl na trhu 2Q/2013Prodeje 2Q/2014 (miliony kusů)Podíl na trhu 2Q/2014
Samsung7632,6 %74,525,2 %
Apple31,213,4 %35,211,9 %
Huawei11,14,8 %20,16,8 %
Lenovo11,34,8 %15,85,4 %
Xiaomi4,11,8 %15,15,1 %
LG12,15,2 %14,54,9 %
Ostatní87,237,4 %12040,6 %
Celkem233100 %295,2100 %

Zdroj: Strategy Analytics