Za první letošní čtvrtletí se podle agentury Strategy Analytics prodalo 345 milionů smartphonů. To je o dvě procenta méně než za stejné období minulého roku. Z dlouhodobého hlediska je však produkce chytrých mobilů stabilizovaná. Přesně stejné množství přístrojů se prodalo v roce 2015, následující rok přinesl pokles, minulý rok zase nárůst. Vše v rozmezí pár procent.
Ve velmi podobných mantinelech se pohybují i dlouhodobí premianti trhu, tedy jednička Samsung a dvojka Apple. Detaily najdete v tabulce, ale v kostce: oba výrobci poslední čtyři roky za první čtvrtletí prodávají podobné množství přístrojů a drží zhruba stejný podíl na trhu. Apple měl rekordní první čtvrtletí v roce 2015, v dalších letech prodával méně. A to samé platí i pro Samsung.
Horko je za první dvojkou. Třetí Huawei drží pozice a roste. Ale musí si dávat pozor, protože čtvrtou pozici si po třech letech vzalo zpět Xiaomi a to dost neuvěřitelným způsobem. Meziročně vyrostlo o závratných 125 procent a odsunulo na čtvrtou příčku dalšího čínského výrobce Oppo.
1Q/2018 | 1Q/2017 | 1Q/2016 | 1Q/2015 | |
Samsung | 78,2 | 80,2 | 79 | 82,7 |
Apple | 52,2 | 50,8 | 51,2 | 61,2 |
Huawei | 39,3 | 34,5 | 28,3 | 17,3 |
Xiaomi | 28,3 | 12,6 | 14,6 | 14,9 |
Oppo | 24,1 | 27,6 | 15,5 | 8,3 |
Ostatní | 123,3 | 148,1 | 146 | 160,6 |
Celkem | 345,4 | 353,8 | 334,6 | 345 |
Nárůst Xiaomi je obrovský. Značce se sice dařilo i dříve, ale třeba první čtvrtletí loňského roku se jí nepovedlo. Jenže pak nastal růst, který má už několik čtvtletí stejnou dynamiku, firma roste meziročně o 100 procent a více.
Naopak kometa posledních třech let, značka Oppo, se zadrhává. Prodeje jí meziročně klesly a to není pro koncern BBK Electronics jediná špatná zpráva. Jeho další značka Vivo byla ještě loni na jaře světovou pětkou, nyní je už mimo žebříček největších výrobců.
Z čísel lze vydedukovat jednu podstatnou věc: úspěch mají jen globální značky. Oppo a Vivo jimi zatím nejsou, zaměřují se na čínský trh a prodávají v regionu jihovýchodní Asie. Nejglobálnější je Apple, ten má slušné prodeje po celém světě. Samsung má problémy v Číně, ale zase je velmi silný v USA. Tam naopak chybí Huawei a bez amerického trhu se těžko bude dotahovat na Samsung a Apple.
Stovky lidí kvůli slevě oblehly čínský obchod s mobily v Praze |
Xiaomi také dlouhá léta bazírovalo jen na čínském trhu, mimo něj jejich telefony prodávali jen překupníci a navíc ještě před dvěma roky většina telefonů od Xiaomi nepodporovala pásma LTE používaná v Evropě a USA. To už dnes neplatí a je to jeden z důvodů enormního růstu. Ale tím hlavním je silná pozice na indickém trhu.
Pokud by Xiaomi rostlo stejně i nadále, můžeme se dočkat nové světové dvojky. A to klidně už za rok, což by bylo obvzlášť pikantní, protože Xiaomi se vždy Applem insporovalo, a to dokonce oficiálně.
Ale tak snadné to asi mít nebude. Mimo Asii se letos vydají i Oppo a Vivo. Mají namířeno i do Evropy. Ale je otázkou, jak jim to půjde, protože zde jsou to pro většinu zákazníků neznámé značky. To Xiaomi mělo situaci snazší, určitý kult okolo značky se dostal i do Evropy a firma vlastně může poděkovat překupníkům, kteří Xiaomi zametli cestu pro expanzi. Ale dnes už jsou většinou mimo hru a to platí i pro český trh.