Loňský rok byl pro výrobce nositelné elektroniky velmi úspěšný, přestože se mnoho výrobců muselo vyrovnávat s nedostatkem součástek. Meziročně celý trh rostl téměř o třicet procent a dařilo se většině hlavních hráčů.
Pandemie koronaviru měla na výrobce dva dopady. Ten pozitivní je ve zvýšeném zájmu o výrobky, ten negativní pak v nedostatku některých součástek. Takže prodeje mohly být ještě vyšší, ale někteří výrobci prostě nemohli své produkty na trh dodat.
Agentura IDC zveřejnila podrobné výsledky v kategorii nositelné elektroniky, což zahrnuje chytré náramky či hodinky a pak bezdrátová sluchátka (započítána jsou jen ta, která nabízejí nějakou funkci navíc nad čistě reprodukční).
Tak jako v předchozích letech je neohroženou jedničkou na trhu Apple, kterému se dařilo jak s hodinkami, tak se sluchátky. Respektive, v posledním loňském čtvrtletí Apple zabodoval novými hodinkami Watch včetně levnějšího modelu SE a snížením ceny u modelu Watch 3. Meziročně prodeje vzrostly skoro o 50 procent.
U sluchátek rostl Apple každé čtvrtletí, ale v tom posledním se růst zpomalil. Zřejmě už došlo k částečnému nasycení trhu. Celkově Apple drží podle IDC více než třetinu s nositelnou elektronikou. Odstup dalších výrobců je značný, druhé Xiaomi a třetí Huawei drží okolo deseti procent trhu.
Xiaomi těží především z výhodných cen jednodušších produktů ve všech kategoriích, meziročně prodal o pětinu víc produktů. Třetí Huawei předstihl Samsung, který byl trojkou v roce 2019. V posledním loňském čtvrtletí ale prodal Samsung víc produktů. Pro Huawei je tato kategorie poměrně významná, nevztahují se na ni americké sankce jako na smartphony. Oběma značkám se dařilo, Huawei prodal meziročně o 50 procent produktů víc, Samsung téměř o třetinu.
Výrobce | Prodané přístroje (miliony ks) | Podíl na trhu |
---|---|---|
Apple | 151,4 | 34,1 % |
Xiaomi | 50,7 | 11,4 % |
Huawei | 43,5 | 9,8 % |
Samsung | 40 | 9 % |
Fitbit | 12,9 | 2,9 % |
Ostatní | 146,1 | 32,9 % |
Celkem | 444,7 | 100 % |
Jedinou značkou, které se loni nedařilo, je Fitbit, který se v roce 2019 dostal pod křídla Googlu. Sice stále drží s přehledem pátou pozici na světě, ale meziročně si pohoršil skoro o pětinu.
Kategorie nositelné elektroniky je poněkud odlišná od smartphonů. U nich je velká šestka a další výrobci mají relativně velmi malý podíl na trhu. U nositelné elektroniky drží velká pětka zhruba dvě třetiny trhu, pro ostatní stále zbývá poměrně velká část trhu, celá jedna třetina. Což představuje v číslech za rok 2020 skoro 150 milionů přístrojů. Celý trh pak loni absorboval 444 milionů kusů nositelné elektroniky.