Současná situace na celosvětovém trhu s mobily připomíná doby nedávno minulé. Ještě před pár lety jasně dominovala Nokia. Prodávala ročně víc přístrojů, než tři další výrobci dohromady (detaily najdete například v tomto článku).
Dnes je Nokia druhá a její podíl každý kvartál klesá. Její pozici teď převzal Samsung, který je s velkou převahou největším výrobcem mobilů na světě. A i on aktuálně prodal za třetí kvartál letošního roku víc přístrojů než tři další firmy v pořadí.
Samsung prodal ve třetím čtvrtletí 120,1 milionu mobilů, z toho pak 88,4 milionu smartphonů (více v samostatném článku o celosvětových prodejích smartphonů). Obě statistiky vydala agentura Strategy Analytics a jako obvykle jsou k dispozici jen údaje pro pět největších výrobců.
Značka | Prodeje Q3/2012 | Prodeje Q3/2013 | Podíl Q3/2012 | Podíl Q3/2013 |
---|---|---|---|---|
Samsung | 103 | 120,1 | 26,4 % | 28,7 % |
Nokia | 82,9 | 64,6 | 21,2 % | 15,5 % |
Apple | 26,9 | 33,8 | 6,9 % | 8,1 % |
LG | 14,4 | 18,3 | 3,7 % | 4,4 % |
Huawei | 12,1 | 14,6 | 3,1 % | 3,5 % |
Ostatní | 151,1 | 166,4 | 38,7 % | 39,8 % |
Celkem | 390,4 | 417,8 | 100 % | 100 % |
Druhá Nokia si podle agentury polepšila v prodejích smartphonů řady Lumia (ale bez konkrétních čísel), naopak prodeje obyčejných mobilů (včetně řady Asha) značce stále klesají. Meziročně Nokii prodeje spadly o 18,3 milionu kusů. Ale oproti druhému čtvrtletí letošního roku prodala Nokia o 3,5 milionu přístrojů více, což by mohlo ukazovat na stabilizaci situace.
Třetí Apple na rozdíl od všech konkurentů prodává jen smartphony, což jeho pozici ještě umocňuje. Meziročně prodal o sedm milionů více iPhonů a přestože třetí čtvrtletí je pro Apple nejslabší, prodal více přístrojů i mezikvartálně.
Značka | Prodeje Q3/2012 | Prodeje Q3/2013 | Podíl Q3/2012 | Podíl Q3/2013 |
---|---|---|---|---|
Samsung | 56,9 | 88,4 | 32,9 % | 35,2 % |
Apple | 26,9 | 33,8 | 15,6 % | 13,4 % |
Huawei | 7,6 | 12,7 | 4,4 % | 5,1 % |
LG | 7,4 | 12 | 4,1 % | 4,8 % |
Lenovo | 6,4 | 10,8 | 3,7 % | 4,3 % |
Ostatní | 68 | 93,7 | 39,4 % | 37,3 % |
Celkem | 172,8 | 251,4 | 100 % | 100 % |
Slušně rostou prodeje i jihokorejskému koncernu LG, meziročně o čtyři miliony kusů. Štikou v rybníce je pátý Huawei. Na této pozici vystřídal rivala ZTE. Huawei vsadil na smartphony, které tvoří většinu jeho prodejů.
Podle agentury nejvíce rostly prodeje menších čínských značek TCL Alcatel a Coolpad. První značka těží z prodejních úspěchů v Evropě, druhá pak na čínském trhu. Bohužel, ani u jedné z nich agentura Strategy Analytics podrobnosti neuvádí.
Celkově platí, že podíl dalších výrobců (tedy v tabulce agentury Strategy Analytics od šestého místa dále) stále nepatrně roste. Aktuálně drží celosvětově již téměř čtyřicetiprocentní podíl z celkových téměř 418 milionů prodaných mobilů za čtvrtletí.