Prodeje mobilů a smartphonů za 4Q/2014 a za rok 2014

Prodeje mobilů a smartphonů za 4Q/2014 a za rok 2014 | foto: Profimedia.cz

Apple dohnal Samsung, ostatní hrají jinou ligu

  • 61
Analytická společnost Strategy Analytics zveřejnila výsledky prodejů smartphonů a mobilů za poslední čtvrtletí loňského roku, které je tradičně z celého roku nejdůležitější. Fenomenální úspěch Applu ho srovnal s dosud prvním Samsungem. Třetí a čtvrté místo drží čínské firmy.

Apple se pochlubil svými výsledky mezi prvními a měl čím. Poslední čtvrtletí loňského roku se mu velmi povedlo. Zákazníci se na nové iPhony 6 a 6 Plus vyloženě vrhli. Apple prodal 74,5 milionu přístrojů, což je obrovský mezikvartální (39 milionů v 3Q 2014) i meziroční nárůst (51 milionů ve 4Q 2013).

Samsung už takovou radost mít nemůže, meziročně si pohoršil. Předloni v posledním čtvrtletí prodal 86 milionů smartphonů, loni za stejné období 74,5 milionu. Prodeje klesly Samsungu i mezikvartálně. Ve třetím čtvrtletí loňského roku prodal 79,2 milionu přístrojů.

Apple tak dohnal Samsung, a za poslední kvartál loňského roku je to tak remíza, která však rozhodně nemá u obou aktérů stejnou příchuť. Z celoročních loňských výsledků ovšem vyšel stále jako jasný vítěz Samsung. Jeho 317 milionů smartphonů je stále výrazně více než 193 milionů iPhonů. Ale trend je ale opačný, Samsung meziročně stagnoval, Apple opět výrazně rostl.

Celosvětové prodeje smartphonů v milionech kusů
VýrobceQ4 2014Q4 201320142013
Samsung74,586317,2319,8
Apple74,551192,7153,4
Lenovo + Motorola24,718,892,762,1
Huawei24,116,674,150,4
Ostatní182,3117,8606,8404,3
Celkem380,1290,21283,5990

Zdroj dat pro tabulku: Strategy Analytics

Třetí a čtvrtou pozici drží čínské značky. Třetí je Lenovo, kterému se v tomto čtvrtletí počítaly i výsledky Motoroly, kterou značka převzala od Googlu. Obě značky solidně rostly a jejich kvartální výsledek je skoro stejný. Lenovo získalo třetí místo jen „o prsa“.

Celkové světové prodeje smartphonů stále rostou mezikvartálně i meziročně, a to stále o poměrně velká čísla. Meziročně o 30 procent, ale dynamika růstu je už mírně klesající. Loni se na celém světě prodalo 1,28 miliardy smartphonů a podle agentury Strategy Analytics je potřeba dobře sledovat ambiciózní čínské výrobce. Nutno dodat, že trh se stále více fragmentuje, kolonka ostatní je čtvrtletí od čtvrtletí a rok od roku silnější.

Mobily celkem

Dosud byla řeč výhradně o smartphonech, ale pokud ale vezmeme v potaz všechny mobilní telefony, tedy i ty bez otevřeného operačního systému, máme zde za poslední čtvrtletí loňského roku nový rekord. Podle Strategy Analytics se poprvé v historii podařilo za kvartál prodat celosvětově více než půl miliardy přístrojů, konkrétně 515 milionů.

Segment obyčejných mobilů je na ústupu, sedm z deseti prodaných přístrojů jsou smartphony. Celkově trh meziročně rostl o sedm procent, což je výrazně méně než u samotných smartphonů. Přesto trh stále nedosáhl vrcholu.

V celkových číslech zůstává jedničkou za kvartál i za celý loňský rok Samsung. Sice v obou případech klesal, přesto má stále dostatečný náskok. Za poslední loňské čtvrtletí výrazně posílil Apple, ač v celkovém součtu jsou jeho čísla stejná jako ve výhradně smartphonové tabulce, protože nic jiné než chytré telefony nevyrábí.

Celosvětové prodeje všech mobilů v milionech kusů
VýrobceQ4 2014Q4 201320142013
Samsung95118405451,7
Microsoft (Nokia)50,264,8199,7252,4
Apple74,551192,7153,4
Lenovo + Motorola24,919,193,663,6
Ostatní270,4228,6919,3763,9
Celkem515481,51810,31685

Zdroj dat pro tabulku: Strategy Analytics

Za poslední loňské čtvrtletí je tak Apple už světovou dvojkou, za celý loňský rok udržel druhou pozici Microsoft (Nokia), ale jen velmi těsně. Rozdíl je už jen sedm milionů přístrojů. Letos už asi Microsoft (Nokia) druhou příčku neudrží.

Microsoft tak může těšit jen to, že je pravděpodobně největším světovým výrobcem obyčejných mobilů. Ale to vzhledem k nízkým maržím pravděpodobně není žádná výhra.