Za prémiové smartphony analytici označují přístroje s cenou od 400 dolarů výše (zhruba 11 000 korun včetně DPH). Dominance Apple proto není překvapivá, jelikož kalifornský gigant levnější smartphony neprodává. Pověstnou výjimkou byl kompaktní iPhone SE, který Apple už před časem zařadil do výprodeje. Cena základní verze začínala na 249 dolarech (více v článku: Apple definitivně vyprodal iPhone SE. Zbytky zásob mají elektroobchody).
Zajímavým momentem je, že přestože se prodeje smartphonů v součtu loni meziročně zpomalily, segment prémiových přístrojů vzrostl o výrazných osmnáct procent.
Za silnějším odbytem těchto smartphonů stojí krom opravdu drahé loňské edice iPhonů i novinky z dílen čínských výrobců. Apple si s jedenapadesáti procentním podílem s přehledem udržel první pozici, druhý Samsung na něj totiž ztrácí bezmála třicet procent.
2017 | 2018 | |
---|---|---|
Apple | 58 % | 51 % |
Samsung | 23 % | 22 % |
Huawei | 8 % | 10 % |
Oppo | 1 % | 6 % |
OnePlus | 1 % | 2 % |
Huawei těžil z popularity svých špičkových fotomobilů
Třetí Huawei poprvé v segmentu dosáhl na dvojciferný zisk. Zatímco předloni si připsal osmiprocentní podíl, loni již jeho logo nesl v průměru každý desátý prémiový smartphone. Zásluhu na tom má oblíbená kolekce P20, kterou loni na podzim doplnila řada Mate 20.
Skutečně impozantního nárůstu se podařilo dosáhnout rovněž čínskému výrobci Oppo. Analytici jej vyčíslili na 863 procent, v roce 2017 byl tedy podíl značky necelé procento, loni už to bylo přes šest procent.
Přečtěte si testy špičkových huaweiů: |
Oppo skokanem roku, rostlo i OnePlus
Enormní růst je připisován značnému úspěchu modelů R15 a R17, o níž byl na čínském trhu veliký zájem. V budoucnu by dalšímu posílení mohla napomoci expanze na evropské trhy, příprava smartphonů s podporou 5G nebo novinka s desetinásobným zoomem.
Značně (o 209 %) posílila také společnost OnePlus, která se do první pětky probojovala vůbec poprvé. Dosud poslední model 6T je totiž skutečně úspěšný. Čtyři pětiny produkce značky mířily krom domovské Číny do Indie a zemí západní Evropy.
V Indii se výrobci dařilo natolik, že jej předehnal pouze Samsung, který v regionu uzmul první pozici. OnePlus má přitom nakročeno k dalšímu růstu, očekávaná sedmičková řada vypadá slibně a navíc se bude oficiálně prodávat i ve Spojených státech. Připomeňme, že Oppo a OnePlus jsou spolu se značkou Vivo součástí konglomerátu BBK Electronics.
Více dražších smartphonů loni prodalo také Xiaomi, což odráží meziroční růst 149 procent. Xiaomi sice umí vyrobit špičkové a drahé smartphony, přesto prodává zejména přístroje nižší a střední třídy.
S.Amerika | Střední východ a Afrika | Latinská Amerika | Západní Evropa | Střední a východní Evropa | Čína | Asie a Pacifik | Indie |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apple | Apple | Samsung | Apple | Samsung | Apple | Apple | Samsung |
Samsung | Samsung | Apple | Samsung | Apple | Huawei | Samsung | OnePlus |
Huawei | Huawei | Huawei | Huawei | Oppo | Sony | Apple | |
LG | Sony | Motorola | OnePlus | OnePlus | Vivo | OnePlus | Huawei |
Motorola | Nokia | LG | LG | Xiaomi | Huawei | Vivo |
Umístění podle zemí: Apple první pětkrát, Samsung třikrát
Pohled na tabulku odbytů prémiových smartphonů v jednotlivých regionech odpovídá celkovým výsledkům. Na prvním a druhém místě se střídá Apple se Samsungem, výjimkou je pouze Čína, kde byl druhý Huawei a Samsung se do první pětky vůbec nedostal. Huawei byl ve čtyřech regionech třetí. Druhým překvapením je zmíněná Indie, kde Apple nestačil na OnePlus a zůstal na třetí pozici. OnePlus se dařilo také v Evropě (západní, střední i východní).
V Severní Americe se dařilo Googlu, jemuž kolekce referenčních smartphonů Pixel (aktuálně je v prodeji již třetí generace) zajistila třetí pozici. Čtvrté LG bodovalo také v latinské Americe a střední a východní Evropě. V Západní Evropě pak Google pátým místem tabulku nejúspěšnějších uzavíral. Sony bylo v segmentu prémiových smartphonů úspěšné v oblasti Středního východu a Afriky (4. pozice), v oblasti Asie a Pacifiku pak bylo třetí.