Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč se nesmí používat mobil na palubě letadel? My vám to povíme

aktualizováno 
Pokud jste někdy letěli letadlem, jistě si vzpomenete na upomínku posádky na to, abyste během letu měli svůj telefon vypnutý. Víte však, co aerolinky k tomuto kroku vede? Proč máte mít mobil vypnutý?A dalo by se z něj vlastně vůbec telefonovat?

Fly Emirates | foto: Emirates AirlinesMobil

Mobilní telefon v drtivé většině případů vůbec nic nevysílá a jeho přítomnost kdekoliv se nijak neprojevuje. Většinu doby je to jen pasivní radiopřijímač, který poslouchá základnovou stanici, jestli se po něm náhodou neshání.

V takovém stavu by tedy v letadle ani nikde jinde vadit neměl. Jenže čas od času, i když netelefonujete, neposíláte SMS ani nepřenášíte data, se samozřejmě může stát, že síť po něm něco chtít bude a telefon se bude muset ohlásit.

To „něco“ může být buď pouze hlášení o tom, že je stále na příjmu (tzv. Location Area Update) a nebo navázání spojení za účelem příjmu hovoru, SMS, MMS či jiných dat přes GPRS (např. hlášení přes Push to talk).

Proč má být v letadle vypnutý

V okamžiku, kdy nastane případ, kdy mobilní telefon začne aktivně vysílat, vznikne uvnitř kovové konstrukce letadla (nikoliv nepodobné Faradayově kleci) nestacionární elektromagnetické pole. To způsobí, že na každém nestíněném elektrickém vodiči se, byť v nepatrné míře, začne indukovat elektrické napětí.

Ne každý vodič klíčových palubních systémů je však dokonale odstíněný a ne každá ochrana proti elektromagnetickému rušení v letadle musí být na 100 % funkční. Existuje tedy jistá pravděpodobnost, že i nepatrně veliké naindukované napětí by mohlo ovlivnit některý z palubních systémů letadla. A právě kvůli existenci této pravděpodobnosti je zakázáno mobilní telefony v letadle používat.

Emirates to vidí jinak

Největší letecká společnost na světě však přišla s tím, že od ledna příštího roku umožní pasažérům ve svých letadlech Boeing 777 využívat jejich standardní GSM telefony. To ale vypadá, že je v přímém rozporu se vším, co jsme si teď řekli. Skutečnost je ale poněkud jiná.

Pasažéři totiž budou moci telefonovat pouze v době, kdy bude letadlo na cestovní letové hladině – jinými slovy tedy v době, kdy bude pilotovat autopilot. Při vzletu a někdy i u přistání totiž stále ještě řídí letadlo lidská posádka.

Ta pak v průběhu letu také ovládá vysílačku a pravidelně se hlásí řízení letového provozu, a to zejména kvůli zprávám o počasí, kvůli pokynům ohledně změny kurzu či letové hladiny a případně i kvůli tomu, aby na zemi všichni věděli, že v letadle je vše v pořádku.

Fly Emirates

Autopilot, stejně jako velká část klíčových elektrických obvodů v letadle, je umístěn přímo v kokpitu. Ten je však možné poměrně dobře odstínit od kabiny pro cestující (navíc i ve standardu je poměrně dobře chráněn proti rušení z prostoru pro cestující).

Navíc je možné i některé další vodiče, např. od kontrolek dveří či podvozku dodatečně ještě lépe ochránit proti rušení. V takto upravených letadlech je pak přirozeně pravděpodobnost vzniku nějaké poruchy či nestandardního hlášení způsobeného mobilním telefonem řádově nižší.

Jak se dá telefonovat z letadla

Připusťme teď na chvíli možnost, že byste si telefon v letadle přeci jen nevypnuli. Bylo by pak možné telefonovat? Odpověď zní, že ne. I kdyby čirou náhodou byl v daném místě signál (u startujícího a přistávajícího letadla či letadla letícího nízko a poblíž hor je to i pravděpodobné), tak byste si nezavolali, protože GSM síť není připravena na tak rychle se pohybující objekty.

Fly Emirates

Dopravní letadlo (proudové) totiž letí cestovní rychlostí vůči zemi v rozmezí 780 až 880 km/h a při zahájení a v průběhu přistávacího manévru zpomaluje postupně na 600 až 400 km/h vůči zemi. GSM bylo konstruováno s tím, že jej budou používat maximálně řidiči aut.

Proč se cestující letů z 11.9.2001 dovolali?

Je známo mnoho případů, kdy se cestující z paluby letadel skutečně dovolali. Nejznámější z nich je zřejmě teroristický útok na WTC z 11. září 2001. Jak je to ale možné? Řešení je v odlišné technologii mobilní sítě. Zatímco GSM, které se používá veskrze v celé Evropě, má popisovaná rychlostní omezení, americká síť CDMA tímto "neduhem" netrpí. Jelikož byly navíc letouny velmi nízko, dosáhl k nim i signál. Cestující se pak mohli bez potíží dovolat a krátce před katastrofou zanechat svůj poslední vzkaz.

Okolo rychlosti 250 km/h tak již není síť schopná s telefonem navázat spojení, a to i přesto, že telefon může samozřejmě přijímat vysílání sítě a vidí tedy, že v daném místě je signál. Pokud byste se navíc nacházeli v roamingu, nemohl by se telefon z letícího letadla do této sítě přihlásit (právě proto, že je letadlo příliš rychlé).

Jak bude volání z letadla s Emirates fungovat

I když GSM sítě nemohou technologicky zákazníky v letadlech obsloužit a nemají v obvyklých letových hladinách okolo 8 až 12 km pokrytí, tak přesto zde samozřejmě existují mobilní telefonní sítě, které zde mají pokrytí naopak ideální. Těmito sítěmi jsou samozřejmě sítě satelitní.

Přes ty se také dá běžně telefonovat z telefonu v letadle. Emirates však šly dál a nabídly svým klientům prostřednictvím technologie AeroMobile od společností ARINC a Telenor možnost telefonovat přes satelit přímo z jejich vlastních GSM telefonů.

V letadle je umístěna malá základnová stanice (BTS) šířící signál GSM1900 či GSM1800 (GSM900 by bylo méně vhodné kvůli větší hloubce vniku elektromagnetických vln). Tato BTS se samozřejmě po dobu vzletu a přistání vypíná.

BTS v letadle pak propojuje GSM hovory z paluby letadla do satelitní sítě Inmarsat (mimochodem na Arabském poloostrově extrémně populární), která standardně nabízí spojení do většiny mobilních sítí.

Fly Emirates

Díky tomuto řešení je pak možné přijímat i odesílat hovory a SMS a je možné také přenášet data přes GPRS či do budoucna dokonce EDGE. AeroMobile navíc vedle GSM umí podporovat i druhý nejrozšířenější standard pro mobilní telefonii – tzv. CDMA (IS-95 a novější varianty).

Telefon mějte vypnutý

Pokud se ale vrátíme zpět na začátek, tak je dobré si říci, že telefon na palubě běžného dopravního letadla je skutečně dobré mít vypnutý. Zejména proto, že existuje možnost, že by způsobil nějakou nestandardní situaci. Kvůli té by letadlo muselo následně nouzově přistát (plně postačí problikávající kontrolka od podvozku).

Do budoucna lze ale předpokládat, že telefonování v letadle bude stále běžnější. Už jenom proto, že je to další potenciálně zajímavý zdroj příjmu pro letecké společnosti, které se relativně často potýkají s finančními problémy.





Nejčtenější

Asus Zenfone 4 Selfie
Extrémní rozdíl. Základní model je čtyřikrát levnější než ten nejlepší

Asus uvádí na evropský trh své smartphony řady Zenfone 4. Přístroje představené už v srpnu doma na Tchaj-wanu firma přizpůsobila evropskému trhu a chce se o...  celý článek

Google Pixel XL 2
Nové Pixely od Googlu odhaleny, ovšem zatím jen zezadu. Levné nebudou

Google oficiálně představí nové smartphony řady Pixel za necelé dva týdny. Podoba novinek je už odhalena, ovšem zatím pouze zezadu. Známé jsou už i ceny.  celý článek

iPhone 8 Plus v Drážďanech
Máme iPhone 8 Plus jako první. Prohlédněte si jej

Drážďany (od zpravodaje Mobil.iDNES.cz) Pro nový iPhone 8 Plus jsme se vypravili v den zahájení prodeje do německých Drážďan. Přinášíme vám první dojmy z nejnovějšího prémiového modelu od Applu,...  celý článek

LG Q6
Do prodeje se dostal nový zmenšený supersmartphone. Cena je solidní

Na našem trhu se začalo prodávat zmenšené LG, která boduje designem, rozměry a skvělým displejem. Přináší moderní konstrukci vycházející ze špičkového modelu...  celý článek

Huawei Mate 10
Kdo bude mít nejdražší smartphone na trhu? iPhone X ohrozí nový Huawei

Huawei se vypracoval na jednoho z největších producentů smartphonů. Odpovídá tomu i sebevědomí čínské značky. Chystaný model Mate 10 má mít v nejvyšší...  celý článek

Další z rubriky

Sony Xperia XZ1
Smartphony jsou konečně chytré, inovace táhne software

Veletrh IFA ukázal na poli smartphonů jeden trend, který bude v blízké budoucnosti sílit. U chytrých telefonů se o ty nejzajímavější inovace postará software,...  celý článek

Google Pixel 2
Google kupuje zaměstnance mobilní divize HTC za více než miliardu

Google a HTC oznámili dohodu, díky které přejdou zaměstnanci HTC pracující na vývoji telefonu pod křídla amerického giganta.  celý článek

Logo Bluetooth
Útok na Bluetooth ohrožuje miliardy zařízení. Zjistěte, zda nejste oběť

Hojně používaný bezdrátový protokol Bluetooth není bezpečný. Mobilní zařízení, přístroje zapojené v rámci internetu věcí (IoT) a další bluetooth zařízení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.