Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Problémy s bateriemi Nokia mohou ohrozit Panasonic

aktualizováno 
Problémy s výměnou vadných baterií mohou významně ohrozit hospodaření jejich výrobce – japonského koncernu Matsushita, pod který patří i dobře známá značka spotřební elektroniky Panasonic.

Vybuchlá baterie z Nokie E60 | foto: BAON.hu

V minulých dnech zjistila Nokia, že některé baterie v jejich mobilních telefonech mohou být nebezpečné. Šlo o baterie typu BL-5C, které vyráběla továrna koncernu Matsushita v jižní Číně. V továrně ve městě Zhuhai se vyrábějí baterie do více než 50 modelů Nokií, přičemž problém se může týkat všech vyrobených mezi prosincem 2005 a listopadem 2006. -více o celé kauze zde

Pro koncern Matsushita, kam patří mimo jiné i značka Panasonic, to může být velký problém. Podle informací serveru Forbes.com by se  výměna mohla týkat až 46 milionů baterií na celém světě. Kdyby opravdu všichni zákazníci baterii vyměnili, znamenalo by to podle Kota Ezawy, analytika Nikko Citigroup, pro Matsushitu náklady ve výši 138 miliard jenů, tedy přes 24,2 miliardy korun. Jedna baterie se totiž prodává zhruba za 3000 jenů (asi 526 Kč).

I pro japonského giganta je to opravdu značný zářez do firemních financí. Podle Kota Ezawy to je zhruba 28 % očekávaného provozního zisku pro rok 2008 a skoro pětinásobek ročních tržeb z výroby baterií ve fiskálním roce končícím v březnu příštího roku. Navíc problém podobného rozsahu může velmi negativně ovlivnit i další příjmy, protože poškodí pověst japonského koncernu.

Co se týká objemu, bude zřejmě problém baterií pro mobily Nokia největším v historii. Není ale zdaleka jediným. Poměrně nedávno stála Sony výměna 9,6 milionu baterií do notebooků 51,2 miliardy jenů (9 miliard Kč), a vadné baterie vyrobené Mitsubishi Electric přišly japonské Sanyo na 4 miliardy jenů (701 milionů Kč).

Kota Ezawa odhaduje, že obrat z výroby Li-Ion baterií hlavních japonských výrobců se pohybuje mezi 20 a 50 miliardami jenů, tedy 3,6 až 9 miliard korun. Náklady na výměnu vadných kusů tak mohou být poměrně citelné. I když zákazníkům Nokia baterie vyměňuje bezplatně, po Matsushitě bude chtít zřejmě podíl na nákladech spojených s výměnou a samozřejmě i nové baterie. Přitom tlak na zlevnění výroby, vyšší kapacitu a zároveň kratší dobu nabíjení může způsobovat, že podobné problémy jako byly s bateriemi v Nokiích, mohou být stále častější. Výrobci tak budou muset opravdu vážně počítat s rizikem poměrně velkých ztrát v případě chyby.

Autor:




Nejčtenější

Honor 6A
Nenápadný premiant nižší třídy. Vyzkoušeli jsme Honor 6A

Nejlevnější model v nabídce značky Honor je dobrým příkladem toho, jak se mají dělat levné smartphony. Soustředí se na baterii, kvalitu displeje a na systém,...  celý článek

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

Microsoft Lumia 950 XL
Microsoft připravil dárek pro nejvěrnější fanoušky mobilních Windows

Mobilní Windows už nejsou pro Microsoft prioritou, jejich vývoj ukončil. Přesto americký gigant vydal stejně jako pro počítače aktualizaci Fall Creators Update.  celý článek

Vedoucímu hotelové služby explodoval v kapse košile Samsung Galaxy Grand Duos.
V kapse košile ucítil teplo, krátce poté jeho samsung explodoval

Nepříjemné chvilky zažil o poslední zářijové sobotě 47letý hotelový provozní Yulianto, v náprsní kapse jeho košile mu totiž explodoval telefon Samsung Galaxy...  celý článek

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Další z rubriky

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.