Problematika zpoždění a hybridní tlumení echa

Jak kvalitní může být VoIP přenos a co jeho kvalitu určuje?

V mnoha zemích jsou sítě vystavěny kompetně z čtyřdrátových vodičů (každé digitální spojení je virtuální čtyřdrát)  V ostatních zemích je "poslední míle"  pokryta dvoudrátovými spoji a  změna ze čtyř na dva se odehrává v lokální ústředně.  Pokud není  impedance mezi těmito dvěmi částmi stejná, je část příchozího signálu vrácena zpět do signálu odchozího.  Tento parazitující signál se nazývá hybridní echo a může mít za následek:

  • v některých sestavách utvoří signál smyčku mezi dvěmi zesilovači a echo v případě že  jednosměrné zpoždění bude okolo 20ms.  Pro zamezení nestability v síti, zavádí se ztráta 6dB ve čtvrtém drátu.
  • telefon s pomíchanou impedancí bude mít echo na všech příchozích signálech ze sítě a osoba  na druhé straně linky uslyší echo po dvojnásobném vzdálenostním zpoždění.

Ve většině případů je tlumení echa požadováno pro hovory vedené IP sítěmi.  Pro konverzaci telefon - telefon je požadován speciální typ tlumení - far-end/tail-end echo cancellation.  Tento typ tlumení provádí velmi krátké, ale velmi účinné odstranění zpětného echa na vzdáleném konci IP telefonického hovoru.  Hovor je nesrozumitelný, pokud tuto funkci také nepodporuje gateway pro IP telefonii.

Zpoždění

mezi telefonujícími je jedna z kritických položek při posuzování suybjektivní kvality kteréhokoliv telefonního hovoru.  V IP telefonii je minimalizace zpoždění primárním cílem designérů gateway a sítí.  Kompletní zpoždění v IP telefonii je pak součtem zpoždění v jednotlivých gateways a zpoždění v IP sítí mezi gateways.

Zpoždění Gateway

Obecně existuje velmi malé zpoždění mezi rozhraním  PSTN nebo PBX a gateway.  Příchozí analogový signál je digitalizován na  64 Kbps Pulse Code Modulation (PCM) a nebo je již v digitální podobě v případě T1 nebo E1 linky a je předán do kompresního subsytému.

Zpoždění může vzniknout při bufferování mezi telefonním subsystémem a kompresním subsystémem, zvlášť pokud není komprese prováděna na vyhrazeném DSP procesoru zpracovávajícím telefonní rozhraní.  DSP pracující s příchozím vzorkem PCM může také vykonávat hlasovou kompresi bez bufovacího zpoždění a zpoždění z přenosu dat.

Další ovlivnění řeči je způsobeno volbou vocoderu.  G.723.1 algoritmus například, je založen na velikosti rámce 30 ms a obsahuje dodatečné algoritmické zpoždění 7.5ms, což znamená, že PCM vzorku trvá dekódování a přechod do komprese minimálně 37.5 ms.

Mnoho gateway provádí i tlumení echa,  DTMF tónovou detekci  a regeneraci a detekci faxů v kompresním subsystému.  Optimalizovaná archiutektura DSP software je kritická pro podporu těchto funkcí a udržení nízkého zpoždění.

IP subsystém se také podílí na zpoždění na gateway.  Základní funkcí tohoto subsystému je zabalit komprimovaná data do packetů a odeslat je do datové sítě.  Z historických důvodů jsou paketovací protokoly optimalizovány pro přenos souborů a práci s relativně malým počtem velkých balíků a nespolupracují přímo s datovými toky v reálném čase.  Pro zajištění vysoké kvality IP telefonie musí gateway vyslat plně duplexní  tok malých datových packetů v reálném čase aby uspokojila TDMA time division multiplexed telefonní rozhraní.  Tento přenos packet - přepínač, či chcete-li  asynchronní - synchronní je zajištěn přidáním bufferů mezi subsystémy.
 

pstn-echo.gif (21230 bytes)

Příklad zpoždění ve dvou gateways

Minimalizování zpoždění v gateway stojí a padá s implementací buffování systému.  Klíčové prvky architektury které umožňují vysoký výkon  IP subsystému zahrnují použití rozhodovacího operačního systému, procesory určené pro běh protokolů a rozhraní vyhrazené pro styk s kompresním subsytémem.