Synchronizace (ilustrační foto)

Synchronizace (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Při reklamaci telefonu si zazálohujte kontakty, jinak o ně přijdete. Poradíme jak

  • 21
Zálohování telefonního seznamu je jednou z nejdůležitějších věcí, kterou by měl každý uživatel mobilního telefonu provést před reklamací svého přístroje. Může se tím vyhnout velké nepříjemnosti v podobě neobnovitelné ztráty svých cenných dat.

"Po návštěvě servisu jsem zjistil, že mi byly smazány veškeré kontakty. Přitom o takovém zásahu nikdo při přijímání telefonu do opravy nemluvil," uvedl ve svém rozhořčeném emailu Jan Beneš z Brna. S podobným problémem se na nás čtenáři obrací velmi často.

Pan Beneš šel svůj telefon reklamovat v souvislosti s vadným displejem. Proto ani neočekával, že by bylo nutné přehrávat software v telefonu, což je úkon úzce spjatý se ztrátou veškerých uživatelských dat uložených v přístroji. Bohužel se zmýlil, stejně jako mnozí další.

Standardním postupem všech servisních středisek je totiž tzv. preventivní ochrana přístroje. To znamená, že bez ohledu na reklamovanou závadu provádí technici i aktualizaci softwaru telefonu, pokud byla vydána jeho novější verze. Ta totiž odstraňuje chyby verze starší a může tak zabránit další reklamaci telefonu.

Tento postup nám potvrdil i majitel nejmenovaného servisního střediska. "Při opravě telefonu se samozřejmě nesoustředíme jen na nahlášenou vadu, ale i na prevenci. Do ní patří jak vyčištění základní desky od prachu, tak přehrání firmwaru nejnovější verzí," uvedl.

Data zpět už nedostanete

Pan Beneš o svá data nenávratně přišel. Přitom stačilo pozorněji číst záruční podmínky. "Dnes už vím, že to mají ošetřeno v záručním listě. Měli by na to ale více upozorňovat," napsal. Svůj přístroj reklamoval přímo na prodejně svého operátora, v níž telefon zakoupil.

Operátoři mají tyto situace ošetřeny ve svých záručních listech, smlouvách či podmínkách. "Na nebezpečí ztráty dat je zákazník upozorněn jak v záručním listě, který je nedílnou součástí balení prodávaného přístroje, tak v reklamačním protokolu," říká Martina Kemrová z T-Mobile. Velmi podobně reagují i zástupci zbylých dvou operátorů.

"Každý zákazník při reklamaci vyplňuje a podepisuje formulář, kde je jasně napsáno, že na zachování uložených dat není poskytována záruka," uvedl Jakub Hrabovský z Vodafonu. Telefónica O2 na možnost ztráty dat upozorňuje ve smlouvě o provedení opravy, kde je napsáno, že "objenavatel je povinen před předáním telekomunikačního zařízení do opravy zálohovat svá data uložená v paměti telekomunikačního zařízení."

 Co potřebujete k zálohování telefonu?
  • mobilní telefon podporující synchronizaci s počítačem
  • obslužný software
  • datový kabel nebo kompatibilní Bluetooth/IrDA zařízení
  • programové vybavení počítače

 Abyste mohli zálohovat data ve svém telefonu, je nutné se nejdříve v manuálu k přístroji přesvědčit, že tuto funkci telefon podporuje. Poté se porozhlédněte po programech, které provedení zálohy umožňují. Ve většině případů je naleznete na přiloženém CD přímo v balení mobilního telefonu. Pokud tomu tak není, lze tyto programy najít na internetových stránkách jednotlivých výrobců v sekci Podpora výrobků. Dalším krokem je propojení telefonu s počítačem. To můžete provést pomocí datového kabelu či bezdrátových technologií jako je Blutooth a IrDA port. V neposlední řadě je třeba zajistit dostatečné programové vybavení vašeho počítače v podobě nástrojů pro organizaci času (MS Outlook, Lotus Notes...)

Pozn.: Většina telefonů umožňuje i bezdrátovou synchronizaci pomocí mobilní sítě díky protokolu zvanému SyncML. Tuto možnost však využívají zejména firmy. Věnovat se jí budeme v některém z příštích článků.


Operátor rád pomůže. Až na výjimky

Pokud si zákazník neví s takovým úkonem rady, většina operátorů umožňuje zažádat o zálohu dat v telefonu přímo v průběhu reklamace. "Automaticky tuto službu neprovádíme. Zákazník má možnost o ni autorizované servisní středisko požádat prostřednictvím smlouvy o opravě," upozorňuje Martin Žabka z O2.

"V případě, že nás zákazník požádá, abychom mu data zálohovali, a pokud lze reklamovaný telefon zprovoznit do stavu, kdy je zálohování dat možné, vyjdeme mu vstříc v maximální možné míře a při zálohování dat asistujeme," říká Hrabovský. Výjimku tvoří pouze operátor T-Mobile, který možnost zálohy dat jako jediný nenabízí.

Obhajuje to zejména tím, že většina reklamací je řešena přehráním firmwaru přístroje, po němž nemusí telefon rozeznat původní uložená data, nebo výměnou celého přístroje. "Zákazníky proto jasně nabádáme k tomu, aby si data archivovali sami," vysvětluje Kemrová.

Nebojte se hrát si

Právě zde však mnozí uživatelé narazí. Svůj telefon dosud používali jen na telefonování a psaní zpráv, občas si zahráli nějakou tu hru. Slova "synchronizace" se poté zaleknou natolik, že svou snahu vzdají ještě dříve, než ji vůbec uvedou v život. Možnost zálohovaní dat přitom dnes nabízí drtivá většina mobilních telefonů.

Ve většině případů stačí pozorně pročíst manuál k telefonu a nechat se provést velmi snadnou instalací obslužného softwaru, který většinou naleznete na CD přiloženém přímo v balení mobilního telefonu. Přístroj poté propojíte s počítačem a necháte se opět vést dialogy obslužného programu.

Ne každý telefon však tuto funkci podporuje. Je třeba se nejdříve přesvědčit, zda skutečně lze váš přístroj s počítačem synchronizovat. Pokud ne, existují i jiná řešení - telefon, který neumí zálohovat telefonní seznam, totiž nebude mít s největší pravděpodobností ani paměť na telefonní čísla. Ta budete mít uložena na SIM kartě, kde jsou ve stejném bezpečí jako v počítači.

SIM karta je však limitována počtem volných paměťových pozic, navíc na ni neuložíte vícepoložkové záznamy (více čísel u jednoho kontaktu) a už vůbec ne poznámky či upomínky v kalendáři. Proto na ni nelze spoléhat u sofistikovanějších telefonů. Zde se i přes menší technické nadání vyplatí s přístrojem experimentovat a vytvořit zálohu veškerých dat ve svém počítači.

 Kam pro pomoc?

 Všichni výrobci mobilních telefonů nejzastoupenější značek u nás nabízí na svých internetových stránkách technickou podporu svých výrobků. Zde si můžete stáhnout software pro váš telefon a dovědět se více o schopnostech vašeho přístroje.


Nejen servis žádá zálohu dat

Nejen před návštěvou servisu se však vyplatí si s novým telefonem trošku pohrát. Patříte-li mezi starší generace, nechte si při překonávání bariér poradit od svých potomků či technicky nadanějších přátel. Přiložené CD v balení telefonu totiž většinou znamená, že můžete své kontakty bezpečně uchovat ve svém domácím počítači.

Byla by totiž škoda, abyste poté - stejně jako pan Beneš - museli obtížně shánět kontakty na své přátele a obchodní partnery. Zejména v případě, že vytvoření zálohy váš přístroj umožňuje. A nemusí jít jen o případ servisování telefonu - o kontakty totiž bez zálohy přijdete i při ztrátě přístroje či jeho odcizení.