Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při platbě faktury se spletl o řád, na vrácení přeplatku čekal téměř dva měsíce

aktualizováno 
Zpackané účetnictví a tisíce korun nedobrovolně uložené na účtu operátora Telefónica O2. To vše způsobila malá chyba zákazníka, který se při platbě vyúčtování spletl o jeden řád. Operátor mu peníze vrátil až po téměř dvou měsících sporu.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

"Po návratu z dovolené jsem 20. 7. 2008 usedl ke svému PC a promptně zaplatil fakturu za služby O2, kterou jsem měl ve schránce. Splatnost měla 29. 7. 2008, já ji nastavil hned na druhý den, tj. 21. 7. 2008," uvádí ve svém e-mailu pan Halamka. "V tom případě však po odeslání pokynu bankovní software (ČSOB) neumožňuje opravit jej, pokud uděláte chybu. A v tom bylo jádro celého problému. I když jsem si chybu uvědomil ihned, na účet O2 šla nenávratně částka o jeden řád větší, než měla."

Operátor tedy místo požadovaných 1 310,97 korun přijal platbu ve výši zhruba třináct tisíc korun. Na účtu zákazníka tím vznikl přeplatek 12 192 Kč. Své chyby si ale pan Halamka všiml okamžitě, proto se obrátil na infolinku operátora s žádostí o radu. Zde mu bylo doporučeno, aby písemně zažádal o navrácení přeplatku. "Abych si byl zcela jist, že jsem udělal vše, co je třeba, požádal jsem e-mailem o potvrzení doručení žádosti o vrácení přeplatku." To také dostal, stejně jako další dvě potvrzení, která slibovala rychlé navrácení peněz.

Peníze přišly až v září

Téměř měsíc po odeslání chybného příkazu ale stále přeplatek na svém účtě neměl. Navíc zjistil, že mu operátor z přeplatku strhl i další vystavenou fakturu. "Nejenže mi neposlal přeplatek, ale dokonce jej započetl jako úhradu právě vystavené faktury, která ještě nebyla ve splatnosti." Pro fyzickou osobu by to nebyl až takový problém, pan Halamka však potřebuje mít při své činnosti doklady k provedeným platbám zcela v pořádku. Boj s operátorem tak začal nanovo; infolinka, doporučení na podání reklamace a další čekání.

"O2 se zachovalo jako skutečný moloch, který jede jako válec přes ubohého uživatele..."

"Nejdříve jsem byl několikrát ujištěn, že mi bude vyhověno, dále se ale vracely už jen potvrzovací e-maily s tím, že má žádost byla předána k řešení," uvádí poškozený ve svém e-mailu, ve kterém redakci doložil kompletní komunikaci s operátorem. První zářijový den se konečně dočkal navrácení přeplatku, avšak sníženého o částku z následujícího období po přeplacení. "O2 se zachovalo jako skutečný moloch, který jede jako válec přes ubohého uživatele," postěžoval si pan Halamka.

Zákazníkovi jsme se omluvili

Sledujíce celý vývoj situace, rozhodli jsme se kontaktovat operátora. Jeho tiskový mluvčí Martin Žabka nám zaslal pouze kopii dopisu z oddělení péče o zákazníky, který měl pan Halamka v nejbližší době obdržet do své poštovní schránky. "Po provedeném průzkumu konstatuji, že použití části přeplatku na pokrytí úhrady vyúčtování za následující zúčtovací období (...) nepředstavuje porušení platných právních norem ani smluvních podmínek," píše se ve zmíněném dokumentu. - plné znění čtěte zde

Jiného názoru je ale Sdružení obrany spotřebitelů. "Jde o klasický případ tzv. bezdůvodného obohacení, kdy určitý subjekt obdržel majetkový prospěch bez právního důvodu," uvádí Jiří Žůrek, jeden z právníků SOS. "To, že udělal zákazník chybu, neopravňuje společnost, aby se na jeho úkor úvěrovala," dodává.

Křištálová lupa Telefónica v omluvném dopisu přislíbila navrácení zbytku původního přeplatku a panu Halamkovi se omluvila nejen písemnou formou, ale i formou tříměsíčního zvýhodnění v podobě vyššího počtu volných minut. Jenže příběh ještě zdaleka neskončil; klient stále neměl v ruce opravené faktury, o které celou dobu - samozřejmě kromě vrácení přeplatku - usiloval. "Měl jsem ve schránce dva dopisy. V jednom je omluva a přiznání chyby, v druhém k mému překvapení opis faktury, jejíž platbou vznikl přeplatek, a nikoliv následující faktury, kde O2 provedlo původně zápočet a kterou bych rád zaplatil," říká pan Halamka.

Správné faktury se zákazník nedovolal

Nekonečná e-mailová korespondence už zákazníka unavila natolik, že se spornou fakturu, jejíž opis dosud nedostal, rozhodl uhradit. "Zaplatil jsem operátorovi 30. 9. 2008 znovu částku 1 257,37 Kč v naději, že se v brzké době podaří fakturu na tuto částku vyrobit a doručit mi ji. Ale mýlil jsem se." V e-mailu, který obdržel, byl upozorněn, že původní faktura platí a nelze ji dodatečně měnit. "Bohužel není možné po vystavení faktury za uzavřené zúčtovací období provádět na této vystavené faktuře jakékoliv změny. Faktura je platná a správná. Vaší žádosti o zaslání faktury se změněnými údaji nelze vyhovět," doslovně stojí ve vyjádření operátora.

Jak by se měla Telefónica O2 zachovat? Zeptali jsme se daňového experta Vladimíra Zdražila

"Férová reakce od Telefóniky by byla následující - po přijetí desetinásobku fakturované částky a avízu od pana Halamky s vysvětlením omylu měla vrátit celou částku okamžitě panu Halamkovi na účet. Jí vystavený daňový doklad by zůstal v platnosti a následně by ho pan Halamka správně uhradil. Co se týče účtování té částky zaslané omylem, tak by se účtovala na obou stranách jako průběžná položka - to znamená položka, která nemá vazbu na žádné straně vůči DPH ani není výnosovou a nákladovou položkou. Jednalo by se o zaúčtování platby omylem bez jakékoli vazby na finanční úřad. Takhle to běžně funguje mezi partnery, kteří se chtějí dohodnout."

"Operátor chtěl zřejmě účtovat omylem přeplacenou fakturu jako zálohu a postupně si z ní odečítat měsíční platby. Podle mého názoru jde o jednoznačné překročení rámce obchodního vztahu mezi poskytovatelem a klientem. V případě nesouhlasu klienta s tímto je operátor povinen zbývající částku vrátit. Ať přebytek vrátí nebo ne, tak by měl po každém měsíci vystavit daňový doklad, ve kterém bude vyúčtovaná DPH za provolané hovorné v daném měsíci a odúčtovaná záloha. Každopádně je operátor povinen tento doklad vystavit nejpozději do 15 dnů po uskutečnění zdanitelného plnění."


Jak je ale možné, že tuto fakturu považuje Telefónica O2 za platnou? Částka k platbě celkem na faktuře je ve výši 0 Kč, ve skutečnosti však bylo uhrazeno 1 257,37 Kč. Rozhodli jsme se opět kontaktovat zástupce firmy s žádostí o vysvětlení. "V tomto bodě žádosti jsme vyhovět nemohli. Informace o přeplatku/nedoplatku na faktuře je informace doplňková. Nežádá ji zákon ani smluvní podmínky," uvedl tiskový mluvčí Martin Žabka.

Dle něj nelze vystavit úplně novou fakturu a původní stornovat. "Opravný daňový doklad se vystavuje tehdy, pokud se mění základ pro výpočet DPH za běžné zúčtovací období. K tomu v daném případě nedošlo, faktura byla vystavena na správnou částku za běžné zúčtovací období," dodal Žabka.

"Jde o klasický případ bezdůvodného obohacení..."

Pan Halamka se tak své požadované faktury již nejspíše nedočká. Na druhou stranu, podle daňových odborníků nemusí zoufat; pro případnou kontrolu finančního úřadu by měla totiž vystačit následující faktura, kde budou přeplatky či nedoplatky správně zaúčtovány.

Pan Halamka se zachoval správně

Jak se mají zákazníci v podobných případech zachovat? Dle slov Jiřího Žůrka z SOS by měli bezodkladně zaslat doporučený dopis s dodejkou na sídlo firmy a požadovat z titulu bezdůvodného obohacení spornou částku zpět. "Společnost by měla toto plnění vydat bez zbytečného odkladu. Pokud takovýto dopis nezabere, bude se muset zákazník obrátit na soud s žalobou na vydání bezdůvodného obohacení," dodává Žůrek.

Pan Halamka se tedy zachoval správně. S fakturou na následující zúčtovací období by pak měl odpadnout i problém s účetnictvím. "Přes všechno trápení, jež mi O2 připravilo, vám velice děkuji za vstřícnost, díky které jsem dostal zpět své peníze. Bez vás bych byl "zadupán do země". Je vidět, že O2 neumí a ani nemůže (nemá na to pravděpodobně postupy) řešit operativně podobné problémy se zákazníky," uzavírá pan Halamka svou trpkou zkušenost s Telefónikou O2.

Autor:


Nejčtenější

Tak bude vypadat letošní nejlevnější iPhone, zepředu připomíná desítku

Render chystaného LCD iPhonu s 6,1palcovým panelem ve společnosti menšího...

Uvedení nových iPhonů se blíží, jejich oficiální odhalení proběhne už za dva měsíce. Víme, že budou tři a alespoň z...

Blesková krádež. Zloději za 30 sekund vybílili obchod Applu

Blesková krádež v kalifornském Apple Storu

Skupina mužů za méně než minutu vykradla před očima zákazníků i personálu obchod Apple Store v kalifornském Fresnu....



Xiaomi pokračuje v dumpingových akcích. Redmi S2 bude za 300 korun

Nová prodejna mobilů v Olomouci přilákala stovky lidí

Agresivní marketing čínské značky v Česku pokračuje. Xiaomi otevírá třetí obchod a tradičně první den nabízí produkty s...

Novinka za 975 korun nahradí smartphone a nepotřebuje dotykový displej

JioPhone 2

Obyčejné mobily nejsou mrtvé. Právě naopak. Jestliže prodeje smartphonů stagnují, nebo na některých trzích dokonce...

Nový supersmartphone vysune kameru a nahrává uživatele bez jeho vědomí

Vivo NEX

V rámci právě skončeného mistrovství světa ve fotbalu byla hrací plocha obklopena panely s reklamami na nový čínský...

Další z rubriky

Vodafone se v Česku pochlubil 5G sítí. Rychlosti jsou závratné

Veřejný test 5G sítí operátora Vodafone během filmového festivalu v Karlových...

Až 1,8 Gbit/s dokázala v prvním veřejném testu přenášet 5G síť Vodafonu. V praxi je však ještě důležitější nízká...

Operátor O2 měl výpadek pevného internetu. Resetovat modem nestačilo

Ilustrační snímek

O2 v noci z 18. na 19. června provádělo upgrade sítě xDSL, která kvůli tomu na několik hodin nefungovala. Infolinka...

S předplacenkou můžete neomezeně volat až týden na účet operátora

S Go kartou za akční cenu lze získat až týden neomezeného volání na účet...

I v době neomezených tarifů se najdou uživatelé, kteří dávají přednost předplaceným službám. Na trhu je z čeho vybírat,...

RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!
RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!

Z reklamního letáku cestovní společnosti se směje manželský pár sedící na úhledném plážovém lehátku. Před ním si společně hrají děti. A teď zpátky do reality, takhle rodinná dovolená většinou nevypadá.

Najdete na iDNES.cz