Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přes mobily utrácíme snadněji než přes internet

aktualizováno 
Každý majitel telefonu v Evropě zaplatil za loga, melodie a info SMS průměrně 55 korun. Ano, loni z nás mobilní telefony vytáhly celých 590 milionů eur. Ačkoliv je zasílání log, melodií a SMS zpráv na mobily mnohem mladší než internet, lidé jsou za ně ochotni platit mnohem víc než za komodity na světové síti sítí. A to se ještě máme na co těšit.

Mobilní telefony z nás tahají stále více peněz. Ovšem nejen za volání a posílaní SMS, nyní už jsme si zvykli také na to platit i několik desítek korun měsíčně za loga, melodie nebo informační SMS. Za tyto komodity jsme my, uživatelé mobilních telefonů GSM v Evropě, utratili dvakrát víc než za obsah internetu - celých 590 milionů eur (cca 19 miliard Kč), což znamená 55 korun od každého majitele mobilu. Operátoři to dobře vědí, nabízejí nám stále více a my, přiznejme si to otevřeně, jsme rádi.

Podle čísel, která dala dohromady marketingová firma Jupiter MMXI, mobily suverénně předčily internet, pokud jde o to, kolik lidé zaplatí za zasílaný obsah. Jde o loga a melodie posílané pomocí SMS a také o informační SMS, přinášející zprávy, novinky apod. U nás je známe pod názvem SMS info kanály. Na první pohled se tento údaj zdá zvláštní, vždyť toto odvětví mobilní telefonie je velmi mladé a nelze je srovnávat se zavedeným internetem.

Graf plateb za obsah na mobilech
Zdroj: Jupiter MMXI

Proč mobily vítězí?

Do značné míry za to může způsob placení. Zatímco platba na internetu vyžaduje buď použití kreditní karty (zabezpečení zdaleka ne všichni uživatelé věří), nebo některého internetového platebního nástroje, který uživatele nutí přesouvat své peníze na jiný účet, placení za příchozí SMS je naproti tomu velmi jednoduché. Například loga a melodie nabízejí často přímo operátoři sítí, takže zaslanou zprávu jednoduše připíšou na účet nebo odečtou z kreditu (u předplacených karet). Některé firmy nabízející zasílání obrázků a melodií využívají zase volání na speciálně účtované telefonní linky, přes které často zájemce zaplatí několik desítek korun za jediné logo. A jednodušší není jen placení - poslat SMS s jedním slovem a kódem na určité číslo, nalezené v letáku, zvládne každý, zatímco ovládání počítače a internetu stále není běžnou dovedností.

Dalším důvodem, proč si nechat poslat (a zaplatit) spíš melodii na mobil než celou písničku na počítač, je cena. Zatímco za jedno zvonění zaplatíte třeba deset až dvacet korun, celá píseň vás bude stát dvakrát nebo také desetkrát tolik. Proto ostatně má na internetu největší úspěch placení za erotiku a pornografii - stačí zaplatit měsíční příspěvek a pak už nic - to zákazník přijme mnohem lépe než neustálé další placení za jednotlivé skladby, videoklipy nebo třeba knihy.

Lákadel přibývá

I mobilní operátoři a firmy spolupracující s nimi na tvorbě obsahu vědí, že právě erotika přitahuje mnoho lidí a mnozí z nich jsou za ni ochotni slušně zaplatit. Zatím zavádějí SMS chaty, z nichž mnohé jsou zaměřeny na flirt a erotiku, chystají však mnohem víc. Například do poloviny tohoto roku začne vydavatel erotického magazínu Playboy nabízet zasílání obrázkových SMS s portréty dívek měsíce. V Británii zas již brzy, na den svatého Valentýna, spustí firma Virgin odvážnou SMS seznamku, která má přímo za cíl svést dohromady osamělé a hlavně roztoužené duše i těla. O něco decentnější verzi letos nabídne i Eurotel. Extrémem je pak příprava společnosti Hutchinson 3G, jež bude v Británii provozovat síť třetí generace, která již založila obor pro poskytování erotického materiálu na mobilní telefony - fotky, videa a texty.

Také v České republice můžeme vidět mnoho reklamních akcí operátorů, kteří se tak snaží prosadit služby zasílání log a melodií. Žádný z velkých svátků, jako jsou Vánoce, Velikonoce nebo třeba Valentýn, není připraven o privilegium mít svou vlastní kategorii mezi logy i zvoněními. Ta je vždy v patřičném období mediálně zviditelňovaná. Stejné je to kupříkladu s velkými sportovními akcemi, například s olympiádou nebo mistrovstvím světa v hokeji.

Informační SMS jsou dokonce nabízeny již několik let. Sportovní výsledky, novinky z oblasti politiky, kultury, zajímavostí a dalších oborů si může na mobilní telefon nechat zasílat každý. Jde o velmi jednoduchou službu, ke které nepotřebujete zvláštní telefon ani další vybavení a často vám poslouží lépe než komplexnější a složitější funkce (např. WAP).

Bude toho víc, mnohem víc

Z vývoje jen za poslední rok je zřejmé, že nabídka nejrůznějších produktů zasílaných na mobilní telefony se bude v budoucnu stále rozšiřovat. Nejen co do množství nabízeného zboží, ale také v rozsahu služeb. K obyčejným SMS a těm obrázkovým přibudou EMS (rozšířené zprávy), nabízející přenos složitějších melodií a animací, a později také MMS (multimediální zprávy), které přinesou na mobily skutečnou hudbu, barevnou grafiku a video. Je to jasné i společnosti Jupiter MMXI, která předpokládá, že by lidé měli v roce 2006 utratit za obsah na mobilech celých 3,3 miliardy eur, tedy více než 100 miliard korun (podle dnešního kurzu).

Jak sami vidíte, je na co šetřit. Hračičkové, kteří si s mobilem užívají a zvykají si na denně nové logo a neustále novou melodii, se mají na co těšit. Pokud svou vášeň neudrží na uzdě, mohou se z nich stát nástupci gamblerů. Že by se jednou některé služby pro mobilní telefony schovávaly za stejné nápisy, jako dnes herny? - Do osmnácti let vstup zakázán!





Nejčtenější

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

Honor 6A
Nenápadný premiant nižší třídy. Vyzkoušeli jsme Honor 6A

Nejlevnější model v nabídce značky Honor je dobrým příkladem toho, jak se mají dělat levné smartphony. Soustředí se na baterii, kvalitu displeje a na systém,...  celý článek

Koncept iPhone 5X
Líbil by se vám malý bezrámečkový iPhone?

Kdyby se Apple nikdy nerozhodl pro velké iPhony a dál vyráběl kompaktní modely, možná právě takto by vypadala letošní speciální edice. Jeho podobu navrhlo...  celý článek

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Microsoft Lumia 950 XL
Microsoft připravil dárek pro nejvěrnější fanoušky mobilních Windows

Mobilní Windows už nejsou pro Microsoft prioritou, jejich vývoj ukončil. Přesto americký gigant vydal stejně jako pro počítače aktualizaci Fall Creators Update.  celý článek

Další z rubriky

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.