Přenosy čísel mezi operátory se protahují

Přenosy čísel mezi operátory se protahují | foto: Profimedia.cz

Přenosy čísel váznou, úřad si posvítí na operátory

  • 33
Roste počet stížností na mobilní operátory, kteří nespěchají při přenosu čísel mezi sítěmi. Jejich postupy prověří telekomunikační úřad.

Kdo chtěl někdy změnit mobilního operátora a ponechat si své telefonní číslo, ten to dobře zná: po letech, kdy operátora nezajímal, se najednou mohou jeho pracovníci na infolinkách přetrhnout v množství akčních nabídek a minut zdarma, které by odchodu ke konkurenci zabránily.

Kdo nepodlehne vábení a trvá na přechodu, toho čeká další martyrium – boj o to, aby k samotnému převodu čísla technicky vůbec došlo.

A s rostoucím počtem žádostí o přenos čísel roste i množství lidí, kteří s tím mají problém. Stále častěji si stěžují u Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), kterému dochází s operátory trpělivost.

„Na základě zvýšeného počtu stížností na přenositelnost čísel v mobilních sítích předpokládáme zahájení správních řízení se všemi mobilními operátory,“ uvedl pro MF DNES Jan Ševčík, ředitel sekce státní kontroly na ČTÚ. Právě tento úřad má na starosti regulaci telekomunikačního trhu a řeší případné spory mezi operátory a zákazníky.

Lidé a firmy mívají problémy jak s operátorem, od kterého odcházejí, tak často i s tím, ke kterému jdou.

Na jedné straně stojí často rozvážný a nikterak uspěchaný přístup při „pouštění“ zákazníka, na druhé omezený počet čísel, která je možné za jeden den přenést.

„Denně se přenáší tisíce zákazníků a někteří z nich prostě mohou ze systémů vypadnout. Není jich mnoho, ale počet roste s tím, jak lidé stále častěji možnosti přenést číslo využívají,“ uvedl jeden z vysoce postavených manažerů české telekomunikační branže.

Problémy na všech frontách

„Když náš stávající operátor dlouhodobě porušoval smluvní podmínky, rozhodli jsme se, že jej změníme. Část čísel uvolnil, velkou část z nich ovšem stále drží s tím, že musíme uhradit smluvní pokuty,“ uvedla Tereza Němcová, jednatelka společnosti 4Call, která zajišťuje telekomunikační služby pro dopravní firmy.

Podle ní její firma sice měla uzavřenu smlouvu na dobu určitou, což by opouštěného operátora O2 opravňovalo k žádání smluvní pokuty za předčasný odchod, ne ovšem v případě porušení smluvních podmínek.

„Telefónica O2 odmítá připustit pochybení a SIM karty převést k jinému operátorovi i přesto, že nám kvůli chybným účtováním vystavila několik dobropisů,“ dodala podnikatelka, která zvažuje podání stížnosti k ČTÚ. V podobné situaci je i majitel úklidové firmy Domeče-kodpady.cz Radimír Halberštát. Tomu blokuje stejný operátor pět čísel z osmnácti. „Když jsem v roce 2009 přecházel k O2, část čísel převedli hned a část s tříměsíčním zpožděním. Ty opožděné nyní odmítají uvolnit k přenosu bez sankcí,“ tvrdí Halberštát. I on chystá stížnost k regulátorovi.

Mluvčí Telefóniky O2 Martin Žabka k oběma případům s odkazem na všeobecné podmínky uvedl, že pokud firmy chtějí přejít ke konkurenci,musí uhradit paušální odškodnění za předčasné ukončení závazku.

Problémy jsou ovšem také u dalších dvou operátorů. Čtenář Jan P. z Prahy neměl problém se starým operátorem – ten jej uvolnil bez problémů – na přihlášení do sítě u Vodafonu, kam odcházel, ovšem čekal pět dní. Podle informací, které obdržel zhruba před dvěma měsíci na zákaznické lince byl s registracemi nových čísel technický problém.

Problémy měl i podnikatel Miloslav Jeřábek, který si do sítě T-Mobilu přenášel své internetové připojení ADSL. „Po bezproblémovém uvolnění ze sítě O2 jsem čekal několik dnů na registraci u T-Mobilu. Protože internet potřebuji k práci, musel jsem si pořídit na mezidobí alespoň připojení přes mobilní síť,“ dodal.

Loni si mezi sebou operátoři po dle dat ČTÚ „vyměnili“ bezmála 286 tisíc telefonních čísel. Od roku 2006, odkdy je přenositelnost čísel možná, o ni požádalo přes milion lidí a ročně jejich počet roste zhruba o čtvrtinu.