Možnost požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu při změně poskytovatele služby přinesla novela zákona o elektronických komunikacích, která vstoupila v platnost 1. dubna. Doposud se bylo nutné smířit s tím, že nevyčerpaný kredit propadne operátorovi. Při nižších částkách asi žádná tragédie, ale v případě vyššího kreditu stál zákazník před důležitým rozhodnutím.
To už nyní nemusí, operátor je povinen nespotřebovaný kredit po žádosti zákazníka vrátit. Ten se však musí smířit s faktem, že nedostane zpět celou částku. Vrácení kreditu je totiž považováno za službu, která může být podle zákona zpoplatněna. Možnost zpoplatnění vrácení nespotřebovaného kreditu musí být ovšem podle Českého telekomunikačního úřadu uvedena přímo ve smlouvě a výše poplatku nesmí být navíc vyšší než skutečné náklady, které opouštěnému poskytovateli služeb prokazatelně vzniknou při vrácení zůstatku.
K poplatkům přistoupili všichni tuzemští síťoví operátoři. Nejméně si naúčtuje T-Mobile, a sice 118,98 Kč. Předplacenkáři Vodafonu musí počítat s poplatkem ve výši 149 korun, nejvíce si ovšem účtuje O2, a to 199 Kč.
Poplatky za vrácení nespotřebovaného kreditu uplatňují i virtuální operátoři. Namátkou u Bleskmobilu je nutné počítat s částkou 199 Kč, Oskarta uplatňuje poplatek ve výši 149 Kč. U MOBIL.CZ, který je společným projektem T-Mobilu a mediální skupiny MAFRA, pak poplatek za vrácení nespotřebovaného kreditu při změně poskytovatele činí 118,98 korun. Poplatky u virtuálních operátorů se tedy odvíjí od mobilního operátora, jehož síť využívají.
Například u T-Mobilu nejde ovšem o žádnou novou službu. Vrácení nevyčerpaného kreditu při změně operátora bylo u tohoto operátora možné i před letošním 1. dubnem, a to za stejných finančních podmínek.
Český telekomunikační úřad nicméně v aktuální květnové monitorovací zprávě podotkl, že se na výši těchto poplatků zaměří. Bude prověřovat, zdali opravdu odpovídají skutečným nákladům, které operátorům v souvislosti s vracením nespotřebovaného kreditu vznikají.