Před koncem roku se dobíjelo dvakrát více kreditu než obvykle

  • 7
Zvýšení daně z přidané hodnoty přinutilo zákazníky mobilních operátorů dobíjet kredit ještě před koncem roku. Zájem o kredit byl až dvakrát vyšší než obvykle. Nyní budou zákazníci volat zřejmě více, později by ale mělo dojít k poklesu volání.

Zájem o kredit pro předplacené karty byl před koncem roku obrovský. Podle sdělení mobilních operátorů se dobíjelo až dvakrát více kreditu než obvykle. Důvod je již stokrát popsaný – loni bylo možné koupit kredit levněji, s pětiprocentní daní z přidané hodnoty, zatímco letos se již platí 22 %. Zvýšení daně znamenalo také zdražení volání a operátoři proto slíbili zákazníkům, že jejich kredit od Nového roku navýší, aby mohli provolat za původní kredit stejný počet minut. 

O navyšování kreditu si můžete v těchto článcích - výpočet bonusu, možnost dobití starými kupóny.

Zákazníci kupovali kredit prostřednictvím všech kanálů. Už před koncem roku se prakticky nedaly sehnat dobíjecí kupóny (operátoři jich ale nedistribuovali tolik, kolik by bylo potřeba ze strachu z neprodání a nutnosti zlikvidovat přebytečné zásoby) a obrovský zájem hlásily i sítě bankomatů a Sazka umožňující dobití kreditu ve svých terminálech. Například v bankomatech České spořitelny utratili 31. prosince zákazníci 8,8 milionu korun, přičemž v běžný den se dobije za méně než jeden milion.

T-Mobile vyčíslil navýšení kreditu na 122,5 milionu korun (to by znamenalo, že zákazníci T-Mobile měli před koncem roku kredit v hodnotě přes 750 milionů korun). Zájem o kredit byl vyšší o 65 % v případě dobíjení kupóny a o 40 % v on-line kanálech (bankomaty, Sazka). O zvýšeném zájmu hovořil i Eurotel. Český Mobil zaznamenal více než dvojnásobný meziměsíční nárůst dobíjení v bankomatech.

Operátoři v tuto chvíli nedokáží vyčíslit, jaký vliv na provoz v síti bude mít masivní dobíjení kreditu. „Posoudit vliv změny DPH na změnu objemu provozu bude možné nejdříve po dvou až třech týdnech,“ prohlásila pro agenturu ČTK mluvčí Eurotelu Diana Dobálová. Podobně reagovali i zástupci Českého Mobilu a T-Mobile.

Chování zákazníků si skutečně v tuto chvíli nikdo netroufne přesně odhadovat. My se nicméně přikláníme k názoru, že ze začátku roku budou zákazníci volat více. Vysoká úroveň kreditu je totiž podvědomě neomezuje ve volání, naopak nemají zábrany. Budou sice myslet na zdražené volání, ale přitom se budou uklidňovat tím, že dostali bonus od operátora, takže volají relativně za původní ceny. To může vést k tomu, že se zvýší provolaná částka (bez vlivu DPH) i objem.

Později, po vyčerpání čí snížení současných kreditů, dojde k poklesu volání. Podle operátorů může jít o jednotky procent v průměru u všech zákazníků, ale to může u některých znamenat pokles až v řádu desítek procent. V současnosti ještě nemají operátoři použitelná čísla o provozu, takže si budeme muset na hodnocení přece jenom pár týdnů až měsíců počkat.