Pravda o mobilních telefonech v letadlech?

Jak to doopravdy je s mobilními telefony na palubách letadel? Mohou nebo nemohou způsobit katastrofu?
Letecké společnosti byly obviněny Johnem Sheehanem z klamání veřejnosti ohledně používání celulárních telefonů v letadlech. John Sheehan vede studii řízenou institucí RTCA, která udává standardy pro leteckou elektroniku.

Ačkoliv posádka letadel instruuje cestující aby nepoužívali mobilní telefony na palubách letadel z důvodu interference s elektronickými zařízeními v letadle, není zde nijak vědecky dokázáno, že tomu tak je.

Výrobci zařízení pro letadla a letadel samotných, společnosti Boeing a Airbus Industrie obě shodně prozradily, že mobilní telefony neinterferují s žádnými zařízeními v jejich letadlech. Ať už s navigačním nebo komunikačním zařízením. Navíc v roce 1996 Federal Aviation Authority neshledala žádné zařízení náchylné k tomu, aby bylo ovlivňováno používáním mobilního telefonu.

Sheehan obviňuje letecké společnosti z toho, že odrazují od používání mobilních telefonů na palubách letadel kvůli tomu, aby jim stouply podíly z hovorů uskutečněných z telefonních systémů, které mají zabudované na palubách letadel. Letecké společnosti samozřejmě takováto obvinění popírají.

Není se co divit, že se na palubách letadel zakazuje používání mobilních telefonů. Dokud si nebudou výrobci zařízení jisti, že opravdu nedochází k jakémukoliv rušení systémů v letadlech, které by mohly ovlivnit bezpečnost provozu stroje, je lepší mobilní telefony opravdu nepoužívat. V jednom si ale jisti být můžeme - z Boeingu nebo Airbusu si zavolat smíme...


Témata: Airbus, Boeing , mobilní