Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha chce získat dohled nad navigačním systémem Galileo

aktualizováno 
Česká republika usiluje o umístění sídla evropského úřadu pro dohled nad navigačním systémem Galileo (GSA) do Prahy. Pro ČTK to řekl vládní zmocněnec pro Galileo Karel Dobeš. Dle posledního návrhu se ale dohled nad evropským navigačním systémem možná rozdělí mezi více zemí.

Navigační systém Galileo | foto: ESA

Jak bude nakonec vypadat definitivní podoba sídla Galilea, není zatím jasné. Administrativa a bezpečnostní středisko by ale nemusely být na jednom místě. Podle nejnovějšího návrhu, se kterým přišla Francie a Británie, by mohly vzniknout dvě nezávislá bezpečnostní střediska.

Obě střediska (jedno v Británii a druhé ve Francii) by vykonávala stejnou činnost, jedno z nich by bylo vždy jen v záloze. "Dvě centra vyhodit do vzduchu je pro teroristy mnohem těžší," uvedl Dobeš.

Chceme celé sídlo, trvá na svém Praha

"Pokud bychom podpořili plán Francie a Anglie, tak bychom mohli dostat celé administrativní centrum do Prahy včetně dozoru nad oběma středisky," řekl Dobeš. Navíc by prý toto řešení bylo finančně výhodné, neboť obě země by střediska na svém území zaplatily ze svých peněz.

Dobeš zároveň dodal, že oficiálně trvá požadavek Prahy na celé sídlo GSA. V hlavním městě už je na něj vyčleněna budova. O návrhu obou zemí se prý musí Češi nyní poradit.

Největším rivalem české kandidatury je zřejmě Nizozemí, které ve středu na GSB představilo vlastní plány, v podstatě totožné s těmi českými - tedy jedno monitorovací středisko spolu s administrativou na jednom místě. Holanďané by museli vše postavit takříkajíc na zelené louce. O definitivním sídle GSA se rozhodne podle Dobeše nejspíše příští rok.

České firmy mohou z projektu profitovat

Dobeš se také vyjádřil k šancím českých firem podílet se na budování systému Galileo. "Do těch špičkových technologií se nedostaneme, my se dostaneme do okrajových technologií, jako je mechanika, software, pomocná zařízení," uvedl. Nyní se uskutečňuje první fáze tendrů, kde se rozdělují zakázky v hodnotě 2,3 miliardy eur. České firmy se podle Dobeše zapojí nejspíš jako subdodavatelé subdodavatelů.

Mnohem významnější je pro české firmy vývoj nadstavbových aplikací, které budou Galileo využívat. Jde například o sledování kontejnerů, mýtné systémy nebo systémy pro sledování životního prostředí a zemědělské výroby.

Družicový systém Galileo by měl začít plně pracovat v roce 2013. Zatím jsou na oběžné dráze pouze dva satelity, celkem jich má být 30. Pro plné spuštění systému jich bude stačit osmnáct.

Autoři: ,


Nejčtenější

Nezapomenutelná dovolená. Syn na lodi prosurfoval více než čtvrt milionu

Ilustrační snímek

Jedna německá rodina zažila šok poté, co obdržela vyúčtování od operátora. Ten po ní totiž místo obvyklé částky...

Pozor na roamingové pasti. Pořádně napálit se můžete i v Evropě

Ilustrační snímek

Je tomu přesně rok, co vešlo v platnost nařízení Evropské komise, které operátorům zakazuje účtovat si roamingové...



Mají fantastický smartphone. Číňané válcují konkurenci

Vivo NEX

Značku Vivo zatím v Evropě příliš neznáme, je populární primárně na domácím trhu v Číně. S představením jejich...

Samsung připravil neodolatelnou nabídku. Note 8 zlevnil na výbornou cenu

Samsung Galaxy Note 8

Samsung má v akci cashback model Galaxy Note 8 už od května. Teď však tento špičkový telefon zlevnil přímo a ten tak...

Které značky mobilů jsou nejprodávanější v regionech ČR? Podívejte se na mapu

Souboj nejvyšších modelů

Společnost Datart poskytla redakci Mobil.iDNES.cz exkluzivně informace o nejprodávanějších značkách smartphonů v...

Další z rubriky

Prodáno. Německé automobilky koupily mapy Nokie za 68 miliard

Here auta společnosti Nokia mapují Česko.

Německá skupina automobilek Daimler, Audi a BMW potvrdila odkup mapové služby HERE. Tuto informaci dnes zveřejnilo...

Nová „černá skříňka“ pro řidiče: Mio MiVue 388 upozorní na radary

Mio MiVue 388

Stále populárnější kategorie kamer do automobilů se rozrostla o zajímavou novinku z dílen známého výrobce navigací Mio....

Autonavigaci znali už před osmdesáti lety, ale do cíle nedovedla

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století

Navigace neodmyslitelně patří k výbavě moderního řidiče a někteří by bez ní nedojeli snad ani do práce. Snímání polohy...



Najdete na iDNES.cz