Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha chce získat dohled nad navigačním systémem Galileo

aktualizováno 
Česká republika usiluje o umístění sídla evropského úřadu pro dohled nad navigačním systémem Galileo (GSA) do Prahy. Pro ČTK to řekl vládní zmocněnec pro Galileo Karel Dobeš. Dle posledního návrhu se ale dohled nad evropským navigačním systémem možná rozdělí mezi více zemí.

Navigační systém Galileo | foto: ESA

Jak bude nakonec vypadat definitivní podoba sídla Galilea, není zatím jasné. Administrativa a bezpečnostní středisko by ale nemusely být na jednom místě. Podle nejnovějšího návrhu, se kterým přišla Francie a Británie, by mohly vzniknout dvě nezávislá bezpečnostní střediska.

Obě střediska (jedno v Británii a druhé ve Francii) by vykonávala stejnou činnost, jedno z nich by bylo vždy jen v záloze. "Dvě centra vyhodit do vzduchu je pro teroristy mnohem těžší," uvedl Dobeš.

Chceme celé sídlo, trvá na svém Praha

"Pokud bychom podpořili plán Francie a Anglie, tak bychom mohli dostat celé administrativní centrum do Prahy včetně dozoru nad oběma středisky," řekl Dobeš. Navíc by prý toto řešení bylo finančně výhodné, neboť obě země by střediska na svém území zaplatily ze svých peněz.

Dobeš zároveň dodal, že oficiálně trvá požadavek Prahy na celé sídlo GSA. V hlavním městě už je na něj vyčleněna budova. O návrhu obou zemí se prý musí Češi nyní poradit.

Největším rivalem české kandidatury je zřejmě Nizozemí, které ve středu na GSB představilo vlastní plány, v podstatě totožné s těmi českými - tedy jedno monitorovací středisko spolu s administrativou na jednom místě. Holanďané by museli vše postavit takříkajíc na zelené louce. O definitivním sídle GSA se rozhodne podle Dobeše nejspíše příští rok.

České firmy mohou z projektu profitovat

Dobeš se také vyjádřil k šancím českých firem podílet se na budování systému Galileo. "Do těch špičkových technologií se nedostaneme, my se dostaneme do okrajových technologií, jako je mechanika, software, pomocná zařízení," uvedl. Nyní se uskutečňuje první fáze tendrů, kde se rozdělují zakázky v hodnotě 2,3 miliardy eur. České firmy se podle Dobeše zapojí nejspíš jako subdodavatelé subdodavatelů.

Mnohem významnější je pro české firmy vývoj nadstavbových aplikací, které budou Galileo využívat. Jde například o sledování kontejnerů, mýtné systémy nebo systémy pro sledování životního prostředí a zemědělské výroby.

Družicový systém Galileo by měl začít plně pracovat v roce 2013. Zatím jsou na oběžné dráze pouze dva satelity, celkem jich má být 30. Pro plné spuštění systému jich bude stačit osmnáct.

Autoři: ,



Nejčtenější

Berte, dokud je. Mobil pro fajnšmekry po neúspěchu drasticky zlevnil

Essential PH-1

Keramické tělo, jeden z nejmodernějších procesorů, 128 GB vnitřní paměti a velký displej s tenkými rámečky a...

Konkurenci poprvé ukazuje záda, Huawei P20 Pro je nejlepší smartphone

Huawei P20 Pro

Čínský Huawei si dal letos na nových modelech řady P20 opravdu záležet. Model P20 Pro chce být tím nejlepším...



Drsná metoda autoškoly, žáci museli položit své mobily na silnici

Neobvyklý způsob učení parkování v čínské autoškole

V čínské autoškole vymysleli originální způsob, jak naučit studenty velmi opatrně zaparkovat. Na čáry vyhrazené pro...

Američtí teenageři se mohou z iPhonů zbláznit. A zájem roste

iPhone 8 Plus v Drážďanech

Ve Spojených státech je mezi mladými uživateli smartphonů enormní zájem o iPhony - v současnosti je vlastní 82 procent...

Nejnovější smartphone od Samsungu se nedokáže připojit k internetu

Samsung Galaxy J2 Pro ve verzi bez internetu

Samsung připravil smartphone, který by u nás ocenili možná jen senioři. Případně ti, kteří se obávají možného zneužití...

Další z rubriky

Prodáno. Německé automobilky koupily mapy Nokie za 68 miliard

Here auta společnosti Nokia mapují Česko.

Německá skupina automobilek Daimler, Audi a BMW potvrdila odkup mapové služby HERE. Tuto informaci dnes zveřejnilo...

Lahůdku pro motorkáře vyzkoušela vespařka

Motorkářská navigace TomTom Rider 40

Dát otestovat navigaci pro drsné motorkáře holce s vespou chtělo zřejmě nemálo kuráže a trochu toho redakčního smyslu...

Autonavigaci znali už před osmdesáti lety, ale do cíle nedovedla

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století

Navigace neodmyslitelně patří k výbavě moderního řidiče a někteří by bez ní nedojeli snad ani do práce. Snímání polohy...



Najdete na iDNES.cz