Používání počítačů s Windows CE - nejčastější problémy

Přehled nejčastějších problémů, se kterými je možno se v praxi setkat při provozu zařízení s Windows CE.
V České republice je něco přes tisíc přístrojů s operačním systémem Windows CE. Jaké jsou největší slabosti těchto počítačů? S jakými překážkami se uživatelé setkávají při denním používání? Následující dokument Vás seznámí se situací tak, jak vyplívá ze zkušeností uživatelů.
  
  • Uživatel nemá PC
    Pokud uživatel nemá stolní PC, nelze provést instalaci žádného z programů, ani lokalizace. Uživatel je odkázán na ochotu prodejce nebo na pomoc třetí strany. Marketinkové průzkumy ukazují, že velká část uživatelů nepotřebuje spojení s PC, ani vůbec neplánuje používat HPC/PPC ve spojení se stolním počítačem.
      
  • Uživatel má sice PC, ale nemá Windows 95/98/NT
    Známou skutečností je, že až 20% uživatelů používá straší produkty (MS-DOS, Win 3.11). Propojení Windows CE s těmito systémy není možné.
      
  • Na PC uživatele není přístupný port
    Možné příčiny: 1) Uživatel má volný pouze 25 pin port, zatímco HPC/PPC se připojuje přes port 9 pin. Uživatel je nucen obstarat si redukci. 2) Sériový port je využíván jiným zařízením - typicky modem, ale i UPS, nebo tablet. Řešení je přidání dalšího portu, nebo manuální přepínání připojeného hardwaru. 3) Softwarový konflikt se stávající konfigurací, například software provádějí Plug-n-Play detekci připojených zařízení na sériovým portu, konflikt IRQ, nebo přímé přístupy starších aplikací - typicky DOS.
     
  • Instalace vyžaduje instalační CD-ROM Windows
    Problém nastává pokud uživatel nemá dočasně přístup k instalačnímu médiu.
     
  • Konflikt po dokončení instalace, resp. při spuštění jiné aplikace
    Po instalaci nastává konflikt s jinými programy běžícími na pozadí, typicky ovládací software (fax, terminál, UPS). Dále WinCE Services nejčastěji kolidují s přístupem na internet.
     
  • Časová náročnost instalace Windows CE Services
    Doba instalace cca 10-20 minut, někdy až 60 min. Doba instalace se značně zvyšuje s počtem instalovaných stanic. Příklad: instalace 40 HPC v jedné pražské firmě vyžadovala 13 hodin práce, při přepočtu na hodinové ocenění pracovníka (specialista 830 Kč/h) stála firmu instalace 10 790 Kč.
     
  • Problémy instalace lokalizace
    Vyžaduje, že uživatel má přístup na PC. Vyžaduje předcházející instalaci Windows CE Services. Mnoho uživatelů se mylně domnívá, že je možná přímá instalace. Problém nečitelnosti disket - instalace lokalizace nelze provést, protože je disketa vadná. Doba instalace 10 minut - problém při větším množství HPC/PPC.
     
  • Problém ztráty dat
    V první fázi seznamování se a prvotního experimentování s HPC/PPC, dochází u 50-70 procent uživatelů ke ztrátě dat. Dojde-li k úplné ztrátě dat, je nutná reinstalace všeho softwaru, pokud není záloha.
     
  • Zálohování - standardní zálohování přes Windows CE Services
    Nejčastějším problémem, že standardní zálohování vyžaduje přístup na PC. Pokud dojde ke ztrátě dat v terénu, není možnost obnovení dát do doby připojení ke stolnímu PC.
     
  • Lokalizace zabraňuje obnovení dat ze zálohy na PC
    Konflikt s jazykovou kompatibilitou - následná nemožnost obnovení. Při pokusu obnovit data do prázdného HPC narazí uživatel na hlášení o jazykové nekompatibilitě, protože čeština není na prázdném HPC/PPC podporována. Tudíž není možné provést zálohu bez reinstalace z diskety.
     
  • Zálohování a obnovení je časově náročné
    Zálohovaní/obnova přes sériový kabel trvá od 20 min do 2 hodiny (výpočet: při 115k je 95kb/s tj 11,8kB/s - 16MB trvá 23 min - celkem: záloha plus obnovení 46 min, pro HPC s 32 MB při 19600 je 533 min - cca 9 hodin)

  • Závěr - marketingové hledisko
    Uvedené problémy se výrazně projevují na množství negativních zkušeností u některých zákazníků. Popisovaná problematika se stává rozhodující při podnikovém nasazení Windows CE.
     
  • Celkové důsledky pro marketing produktů s Windows CE
    • Ztráta zákazníků
    • Znechucení zákazníků
    • Velmi náročné na odbornou znalost zákazníků
    • Růst nákladů na technickou podporu

Dovozci, distributoři a prodejci HPC/PC přístrojů by měli uvedené skutečnosti vzít v úvahu a s rozmyslem zvolit takovou formu podpory zákazníků, která bude uvedené situace eliminovat. Prodejci by měl informovat zákazníka o všech možných problémech a především by jej měl poučit jak zabránit ztrátě dat přes zálohu/obnovení.

Dokument zpracován na základě podkladů firmy Portfolio Praha (02/6911163).