Používání mobilu zvyšuje riziko vzniku rakoviny úst, varovali vědci

Vědecký tým onkologů z celého světa přišel s dalším alarmujícím tvrzením. Nadměrné používání mobilního telefonu zvyšuje riziko vzniku zhoubného nádoru v ústech až o padesát procent.

Frekventované volání z mobilu může způsobit rakovinu ústní dutiny, tvrdí vědci z celého světa | foto: Profimedia.cz

Po pěti letech pravidelného používání mobilního telefonu se u člověka zvyšuje riziko vzniku maligního tumoru ústní dutiny až o padesát procent oproti těm lidem, kteří mobil nepoužívají vůbec. Alespoň to tvrdí skupina vědců, která zkoumala zdravotní záznamy necelých dvou tisícovek pacientů z Izraele.

Nejčastějším onemocněním uživatelů, kteří mobilní telefon používají velmi frekventovaně, je rakovina příušních žláz. Tvrzení o škodlivosti mobilů podporuje navíc fakt, že nádor se objevuje ve většině případů na té straně hlavy, kam uživatel přikládá mobil při telefonování.

V ohrožení jsou více venkované

Dalším zajímavým závěrem vědeckého výzkumu, který byl zveřejněn v časopise American Journal of Epidemiology, je větší nebezpečí číhající na obyvatele venkovských oblastí. Vzhledem k nízkému zalidnění jsou totiž BTS vysílače (základnové stanice) od sebe rozmístěny ve větší vzdálenosti, a mobil proto musí vyvíjet větší výkon k zachycení signálu. Ve městě, kde díky většímu počtu obyvatel nalezneme mobilní vysílače v mnohem hustším rozložení, pracuje telefon na nižším výkonu.

Během výzkumu si vědci pročetli celkem 1724 zdravotních záznamů, 402 lidí mělo nádor benigní, tedy nezhoubný, 56 nádor maligní - zhoubný. U zbylých 1266 rakovina diagnostikována nebyla.

Nekonečné výzkumy

O nežádoucích vlivech mobilních telefonů na lidské zdraví se hovoří už několik let. Na veřejnost čas od času pronikají nejrůznější odborné výzkumy o dosud nedokázaném riziku vzniku zhoubných nádorů, které způsobuje vyzařování z antén mobilů. Některé z výzkumů škodlivost mobilů vyvracejí, jiné potvrzují.

Ke konci října na zvýšené riziko vzniku rakoviny mozku používáním mobilu upozornila jedna z doposud nejrozsáhlejších vědeckých prací pocházející od švédských expertů. Podle dostupných informací prý ke vzniku nádoru stačí, aby člověk volal z mobilu u svého ucha pouhou hodinu denně a po deseti letech u něj může být riziko onemocnění rakovinou až o několik desítek procent vyšší.