Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Potvrzeno: v soutěži o 100 BMW se podvádělo, místo lidí hrály roboty

Exkluzivně aktualizováno 
Manipulace, podvody i poškození na obou stranách. Tak lze popsat soutěž o 100 vozů BMW u operátora Telefónica O2. Redakce Mobil.cz získala exkluzivní informace, které potvrzují použití robotů a odkrývají i další zajímavé souvislosti. Běžní soutěžící přesto měli na výhru šanci, jeden z nich auto získal za pouhých pět tisíc korun.

Soutěž o 100 BMW operátora Telefónica O2 má méně výherců, než se čekalo. | foto: www.100bmw.cz

Kolem soutěže o 100 BMW u operátora O2 je stále více a více nejasností. Hlavní vlnu odstartovala nedávná reportáž České televize, na další okolnosti poukázal Mobil.cz v článku Soutěž O2 o BMW ovládli profesionální hráči, všechna auta ale nedostali.

Co je to "robot"?

Robot je zařízení či počítačový program, který automaticky odpovídá na soutěžní otázky bez nutnosti zásahu člověka.

Soutěž ovládli profesionální hráči, kteří hráli za jiné. Výherci prezentovaní na stránkách soutěže jsou tak často jen bílí koně. Dva muži, Luděk Dytrt a Ondřej Páv, si nárokují celkem 35 aut. Patnáct jich dostali, dvacet jim prý organizátoři dluží. Výhru jim odepřeli proto, že došlo ke změně pravidel a také pro podezření z používání robotu.

Podivná fakta o soutěži Telefóniky O2 o sto vozů BMW však ještě zdaleka nekončí.

Zklamaný výherce a roboty

Po vydání článku přišla do redakce Mobil.cz řada ohlasů a s novými informacemi se ozvali čtenáři, kteří se soutěže sami účastnili. Všichni však chtějí zůstat v anonymitě a redakce jejich rozhodnutí respektuje.

Ozval se například výherce pěti aut (pan Petr), který se domnívá, že měl vyhrát ještě vůz šestý. Cítí se tedy stejně poškozen jako pánové Dytrt a Páv, kteří začali kauzu řešit veřejně.

Fakta o soutěži

Soutěž o 100 vozů BMW pořádala společnost Upstream, která ji celou dodávala na klíč. Telefónica O2 ji technicky zaštiťovala a propůjčila jí své jméno.

Soutěž probíhala od 1. 11. 2008 do 8. 2. 2009. Soutěžící odpovídali na otázky, jedna odpověď stála 30 korun. Kdo za den nasbíral nejvíc bodů, vyhrál auto.

Pan Petr nám například prozradil, že se dalo vcelku snadno odhadnout, zda hráč ten daný den vyhrál. "Ve všech vítězných případech nechodily nadále na mobil reklamní SMS, vyzývající, ať hraji soutěž o 100 BMW. Ve dvou případech, kdy jsem nevyhrál, mi od druhého dne po hraní zmiňované zprávy přicházely. Při mém osmém pokusu, kdy jsem hrál 24 hodin bez pauzy a na otázky jsem odpovídal z hlavy a okamžitě po přečtení několika prvních slov, pak reklamní SMS nechodily. Proto jsem se domníval, že jsem vyhrál," píše Petr v mailu.

Samozřejmě má podezření, že byl vyřazen ze stejných důvodů jako Dytrt a Páv. Hrál totiž s mobilním telefonem, který už předtím použil.

Ozval se také čtenář, který se pokusil použít robot. "Také jednoho mám. Ale když jsem zjistil, že by se o výhru přetahovali tři roboti různých uživatelů, přestalo mne závodění bavit," píše čtenář Pavel. Jak přišel na to, že s ním ten den soupeřilo více robotů, neprozradil.

Statistiky pro studijní účely

Další z anonymních hráčů poskytl redakci Mobil.cz zajímavé statistiky. Podle nich například přišlo auto nejúspěšnějšího hráče na pouhých 4 800 korun. To znamená, že takový výherce odeslal pouhých 160 zpráv.

Naopak, nejvíc bylo podle zjištění pana Roberta zapotřebí 3 006 zpráv, což znamená účet přes 90 tisíc. Takový počet odpovídá intervalu odesílání zpráv každých 28,74 sekundy po celý den. Když vezmeme v potaz, že jen 15 až 20 sekund trvalo, než soutěžící dostal další otázku, je to prakticky nadlidský výkon.

V soutěži bylo přes 2 500 otázek a postupem času došlo k navýšení počtu. Tyto otázky si museli takto rychlí soutěžící pamatovat.

"Občas se prostě jen stačí zeptat na správných místech," odpověděl Robert na otázku, kde ke svým datům přišel. "Mám ta data pro studijní účely, zabývám se chováním lidí u takových her. Zajímá mne, jaká částka je motivuje, kolik jsou schopni utratit, kolik se objeví profesionálních hráčů a podobně," pokračuje muž, jehož identitu redakce zná a osobně se s ním setkala.

Dalším velmi zajímavým údajem, který Robert vypozoroval, je například výhodnost hraní v jednotlivé dny. "Nejvíc lidí hrálo v pátek, nejsnazší bylo vyhrát v sobotu," tvrdí. V pátek prý výherce potřeboval odeslat průměrně dva tisíce zpráv, zatímco v sobotu stačilo jen 462 SMS.

Velké štěstí a spousta otázek

Z uvedených dat vyplývá, že šťastných výherců přeci jenom v soutěži několik bylo. Ale zároveň je jisté, že většinu soutěže ovládli profesionální hráči, kteří se snažili vydělat na nedokonalosti systému celé hry. Pro běžného hráče je tak výhra opravdu jen velkým štěstím. To samozřejmě neplatí jen v případě soutěže o 100 BMW, ale i v případě řady dalších spotřebitelských soutěží, ve kterých hrají hlavní roli moderní komunikační prostředky jako mobilní telefony nebo internet.

Soutěž i po dalším zkoumání vzbuzuje spíš více otázek, než kolik dostáváme odpovědí. Zajímavé je vůbec působení pořádající společnosti Upstream v Česku. Jaký je její vztah k Telefónice? Jak vzniklou situaci řeší sama společnost? A proč Telefónica v reportáži ČT na společnost Upstream neodkázala? A jak funguje třeba takový SMS robot a je jeho použití v takové soutěži opravdu odhalitelné?

Mobil.cz se bude případem i nadále zabývat. Jakmile budeme mít odpovědi na vyřčené otázky, seznámíme vás s nimi.





Nejčtenější

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Honor 6A
Nenápadný premiant nižší třídy. Vyzkoušeli jsme Honor 6A

Nejlevnější model v nabídce značky Honor je dobrým příkladem toho, jak se mají dělat levné smartphony. Soustředí se na baterii, kvalitu displeje a na systém,...  celý článek

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

iPhone X
iPhonů X bude zoufale málo. Vyprodáno může být za pár minut

Uvedení iPhonu X se blíží, předobjednávky Apple spustí za několik dnů a první kusy zamíří ke koncovým zákazníkům už 3. listopadu. Telefonů však bude ve...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Dovolená v Egyptě je vyšla draho. Operátor chtěl téměř 80 tisíc

Deset srpnových dní strávených v Egyptě se britskému páru výrazně prodražilo. Důvodem nebyly ovšem neplánované výdaje v místě pobytu, překvapení přišlo až po...  celý článek

Ilustrační fotografie
T-Mobile měl výpadek mobilního internetu

Mobilní internet v sítí T-Mobile v neděli večer nefungoval. Operátor o výpadku sám informoval zákazníky na sociálních sítích.   celý článek

T- Mobile.
Pevný internet od T-Mobilu zlevnil. Zvýhodnění platí nově pro všechny

Možnost zřízení pevného internetového připojení za nižší měsíční paušál doposud T-Mobile podmiňoval nutností využívání či zřízení hlasového tarifu. Nyní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.