BlackBerrry Bold 9900 p

BlackBerrry Bold 9900 p

Potíže BlackBerry trvají, výpadek se rozšířil do dalších částí světa

  • 7
Služby BlackBerry poprvé vypadly v pondělí. Firma RIM od té doby řeší vleklé technické potíže. Firmě se několikrát podařilo provoz obnovit, nicméně výpadky jsou stále horší. Potíže mají zákazníci prakticky po celém světě.

Výpadek se poprvé objevil v pondělí a postihl řadu zákazníků v Evropě, Africe a na Blízkém Východě. Firma Research In Motion pak několikrát oznámila, že závada byla odstraněna a služby by měly postupně začít fungovat normálně.

Namísto toho se výpadek šíří dál. V úterý hlásili výpadky i uživatelé v Asii a jižní Americe, takže prakticky mezi jediné nepostižené oblastí patřila Severní Amerika a Austrálie.

Potíže se ovšem během dnešního dne rozšířily i do USA a Kanady. Výpadek služeb a zpožďování doručování e-mailů tak můžeme považovat za celosvětový problém.

Potíže s doručováním e-mailů, zpráv messengeru a také fungováním prohlížeče jsou způsobeny tím, že datová komunikace je uskutečňována přes speciální APN (přístupový bod v síti operátora – pozn. red.) BlackBerry. Komunikace putuje jako zašifrovaná přes servery kanadské společnosti RIM, které v tuto chvíli selhávají.

RIM připisuje problémy selhání klíčového síťového prvku ve své evropské infrastruktuře. Podle vyjádření firmy záložní řešení nezafungovalo tak, jak bylo otestováno.

Společnost ve večerních hodinách potvrdila v telefonické tiskové konferenci, že současné potíže způsobuje velká fronta dat, která se nastřádala při výpadku a že k žádnému dalšímu selhání samotné infrastruktury nedošlo.

Po obnovení provozu evropské infrastruktury se totiž servery po celém světě pokoušejí doručit e-maily doposud odstřihnutým zákazníkům. A naopak e-maily z Evropy, které doposud čekaly ve frontě na obnovení činnosti, jsou doručovány po celém světě. To způsobuje místní přetížení a zpoždění v doručování zpráv prakticky po celém světě.

Firma stále intenzivně pracuje na tom, aby se veškeré služby navrátily do normálu. Technicky by měla infrastruktura být v pořádku, nyní se musí RIM vypořádat s množstvím nedoručených dat. Zákazníci jsou ujišťováni, že veškeré e-maily budou doručeny a žádná data se nikde neztratí a nebudou "zahozena".

Podle našich informací jsou výpadky postiženi i uživatelé v České republice. V řadě firem služby nefungují vůbec, nebo jen některým uživatelům. Potíže prý jako první zaznamenali uživatelé, kteří sice využívají BlackBerry tarif některého z českých operátorů, ale v současné chvíli se nachází v zahraničí.

Infolinky operátorů o výpadku zpočátku informovaly zmateně. Zatímco některý operátor zákazníkovi sdělil, že je to problém na straně společnosti RIM a že operátor potíže neovlivní, jiní zaměstnanci infolinek včera tvrdili, že o ničem neví a že problém může být na straně zákazníka.

Celá záležitost může mít pro RIM ještě hodně nepříjemnou dohru. Firma, která je pod tlakem investorů, se totiž v současné chvíli ocitá i pod velkým tlakem uživatelů. Mnozí z nich na platformě BlackBerry provozují vlastní technická řešení, která jsou nezbytná pro chod jejich firem. Není vyloučeno, že operátoři i firmy tedy budou po RIM požadovat odškodnění. Vše závisí na smlouvách, které mají mezi sebou jednotlivé strany podepsány.

Zástupci RIM odmítli hovořit během konferenčního hovoru o možném odškodnění pro zákazníky. Prioritou je prý obnovení bezproblémového chodu služby, teprve poté bude firma řešit důsledky výpadku.