App Store je výjimečně úspěšným projektem.

App Store je výjimečně úspěšným projektem. | foto: larryfire.files.wordpress.com

Portálem App Store „proteče“ každý měsíc tři a půl miliardy korun

  • 30
Dvě stě milionů amerických dolarů, tedy přes tři a půl miliardy korun. Tato suma vyjadřuje cenu aplikací, které se prodají přes brány aplikačního portálu App Store. Konkurenční Android Market naproti tomu vykazuje zlomkový obrat. Vyplývá to ze zprávy společnosti AdMob, která se zabývá mobilní reklamou.

Úspěch projektu App Store je obrovský, což ostatně dokazuje celkových 1,5 miliardy stažených (a koupených) aplikací prostřednictvím tohoto portálu.

Model, který americká společnost po úspěchu iPhonu, svého premiérového počinu v oblasti mobilních telefonů, představila, je přitom geniálně jednoduchý. Uživatelé, kteří lační po nových hrách a aplikacích, jež mohou telefonu dodat nové, více či méně užitečné vlastnosti, po nich nemusejí zdlouhavě pátrat na internetu – stačí na springboardu (plocha iPhonu se zástupci programů) najít ikonu s označením "app store" a hledání, stahování případně nákup aplikací může začít.

App Store začal téměř bleskově vykazovat zisky a účty Applu i šikovných vývojářů se začaly utěšeně plnit penězi. Dnes, více než rok od startu App Store, jsou v provozu další podobné portály pro jiné mobilní platformy – Market pro uživatele telefonů s Google Android a Storefront pro příznivce rodinky BlackBerry. Kromě chystaného Marketplace od Microsoftu se v tomto roce roztrhl pytel s dalšími podobnými projekty – vlastní obchod chystá Palm a nezahálí ani korejský Samsung.

Komerčnímu úspěchu App Store se ale pravděpodobně ani jeden z konkurenčních projektů nevyrovná. Společnost AdMob, která sleduje chování uživatelů prostřednictvím reklamy, zveřejnila zajímavé výsledky svého průzkumu mapujícího aktivity uživatelů iPhonu a Googlu Android na elektronických portálech.

  Počet uživatelů [mil.]  % uživatelů, kteří nakupují aplikace Průměrné měsíční výdaje za aplikace [USD]

Měsíční obrat App Store/Marketu [mil. USD]

 Android  3  19 %  8,63  5
 iPhone  26,4  50 %  9,49  125
 iPod touch  18,6  40 %  9,79  73

Čísla v tabulce jasně ukazují, že celá polovina z více než 26 milionů vlastníků iPhonu v USA utratí za nové aplikace v telefonu takřka 10 dolarů měsíčně. Téměř shodnou sumu měsíčně investuje do obměny softwarové výbavy celých 40 % majitelů přehrávače iPod touch. To v přepočtu na území USA představuje téměř 7,5 milionu iPodů. Po vynásobení podílů a průměrných měsíčních výdajů za aplikace dostaneme v úvodu zmíněných takřka 200 milionů dolarů, ze kterých přímo Applu připadne 30 %, tedy asi 66 milionů dolarů. Android Marketem naproti tomu "proteče" jen zlomek – a sice 5 milionů dolarů.

Graf2


Další graf ukazuje, že zatímco průměrný americký iPhone je měsíčně obohacen o 10 aplikací, přívrženci iPod touch jsou ještě větší stahovači a svůj přehrávač každých třicet dnů zatíží zhruba 19 novými programy.

Graf1

Není překvapením, že drtivou většinu tvoří bezplatné počiny, těch komerčních je totiž v obou případech mezi dvěma a třemi. V případě Androidu je poměr stažených bezplatných a komerčních aplikací podobný – 1 : 8.
Používáním stažených aplikací tráví polovina uživatelů iPhonů a Androidů průměrně půl hodiny denně. Rovná čtvrtina je ještě aktivnější a stejnou činností se baví každý den dvě hodiny.

Graf3

Důležitou otázku průzkumu rovněž bylo, jak uživatelé nové aplikace najdou. Zhruba dvě třetiny uživatelů napříč oběma platformami se řídí žebříčky oblíbených aplikací přímo v App Store, respektive Android Marketu. Asi polovina pak k vyhledávání využívá členění programů do kategorií, třetina pak dá na doporučení přátel.