Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Popelku Motorolu si našel hodně bohatý princ

aktualizováno 
Nejstarší světový výrobce Mobilů v posledních letech spíš živořil. Motorola žila posledních 15 let jako na houpačce, vedle špičkových mobilů měla naprosto hluchá léta. Od včerejška je ale opět královnou. Jejím princem zachráncem je Google.
Motorola se konečně dočkalo svého prince

Motorola se konečně dočkalo svého prince

Z prehistorie Motoroly

Jak to všechno začalo

Paulu Galvinovi, chicagskému podnikateli, se ve 20. letech minulého století zrovna moc nedařilo. Dvě jeho firmy zkrachovaly. S bratrem Josephem to ale nevzdali a začali s výrobou takzvaných eliminátorů baterií, které si dnes můžeme představit jako jakési adaptéry.  Miniaturní firmička s názvem Galvin Manufacturing Corporation ale přežila krizi a začala s výrobou rozhlasových přijímačů do aut.

Orientace na válku

Autorádia šla na dračku, firma začala i s domácími přijímači. Když začala válka, bleskurychle se přizpůsobila výrobou moderních vysílaček na zakázku pro americkou armádu. Tento kontrakt jí pomohl vyšvihnout se na špici byznysu.

Televize, pager a kosmonauti

Firma rozšiřovala segmenty výroby. Jejich černobílé i barevné televizory byly levné, proto se velmi dobře prodávaly. V padesátých letech byla Motorola ve svém oboru již gigantem. V tuto dobu také představila pager, revoluci v dějinách mobilní komunikace. Motorola byla jedničkou ještě před nástupem mobilů, bez jejího transpondéru by Země ani neslyšela slova od Neila Armstronga o „malém kroku pro člověka, velkém skoku pro lidstvo“.

První mobilní telefon

V roce 1983 přišel přelom – přístroj Motorola DynaTAC 8000x, který zahájil mobilní komunikaci. Necelých 800 gramů těžký přístroj sice vydržel jen pár hodin pohotovostního stavu, ale i tak byl dlouhou dobu nepřekonán. Cena byla závratná, okolo 4 tisíc dolarů. Pro představu, průměrný měsíční plat byl v té době v USA asi čtvrtinový, tedy je to stejné, jako by dnes Čech dal za telefon přes 90 000 korun. Firma Nokia se se svým modelem Citran opozdila o několik let.

Motorola DynaTAC 8000X - 1983: Motorola DynaTAC 8000X. “Drobeček” o váze dva...

Za posledních patnáct let byla Motorola třikrát na vrcholu a v druhé polovině 90. let definovala podobu nejžádanějšího mobilu světa. Jenže vedle úspěšných let měla i dost period, kdy o její produkty nikdo příliš nestál. I proto ji z pozice světové jedničky už v roce 1998 sesadila Nokia.

Z dnešního pohledu jsou mobily z roku 1996 staré ošklivé krabice fakticky bez výbavy a s mizernou výdrží. Přesto v tomto roce Motorola představila jeden ze svých nejvýznamnějších modelů a zároveň asi nejzajímavější mobil 90. let. StarTAC bylo první véčko vůbec a ve své době první mobil z kategorie stylových. Zájem byl obrovský, cena z dnešního pohledu šílená (startovací cena v ČR byla kolem 60 tisíc korun).

Motorola StarTac

Motorola StarTac se dočkala i mnoha přepracování

Na svou dobu byl StarTAC malý a lehký mobil a především zaujal vyklápěcí konstrukcí. Z dnešního pohledu nic neuměl, neměl vnější displej, jen malý monochromatický vnitřní. Anténa byla vysouvací a po základní černé barvě přišla ke konci životnosti modelu i stříbrná verze. Po celém světě existovalo mnoho variant telefonu, pro nejrůznější sítě a frekvence. A například v Jižní Koreji se lokální verze StarTACu prodávala ještě v roce 2004.

V Evropě se StarTAC doprodával ještě počátkem nového tisíciletí jako levný low-end a zhruba tento cyklus držela Motorola i nadále, což jí nakonec téměř položilo. Zjednodušeně řečeno: několikrát dokázala přijít s výborným a žádaným produktem, ale nikdy na něj nedokázala vhodně navázat a naopak se konkrétního designu stále držela, dokud se nepropadl mezi nejlevnější low-endy. 

S tímto stylem tak byla Motorola jako na houpačce, jednou hodně nahoře a pak zcela mimo hru. Ještě relativně brzy po StarTACu se Motorole podařilo výrazně prosadit s modelem V3688. Představila ho v roce 1998 a bylo to na svou dobu miniaturní véčko s podporou dvou sítí GSM. Následovala inovovaná verze V3690, později pak V50 s wapovým prohlížečem.

motorola v3688

Motorola V3688

S naprosto průměrnými modely musela Motorola přežívat až do roku 2004, konkrétně do konce listopadu. Pak ale přišla bomba v podobě ultratenkého véčka Razr V3 (upravený název, v překladu žiletka). Tento model opět dostal Motorolu na úplný vrchol, po celém světě se strhlo žiletkové šílenství. Razr startoval s velmi vysokou cenou kolem 20 000 korun, ale velmi brzy opět zlevňoval.

Motor Razr V3i

Motor Razr V3i

Historie se opakovala, přišel Razr V3i, pak Razr 2 a mnoho nejrůznějších variant. Ještě před dvěma roky se modely ve stylu Razru doprodávaly v USA jako laciné mobily v předplacených sadách. Jenže to už byla Motorola ve vážných problémech. Odbyt povážlivě klesal, nástup smartphonů v čele s iPhonem se značce nepodařilo zachytit a dokonce se spekulovalo, že Motorola z byznysu odejde.

Nakonec se firma začala připravovat na rozdělení a bylo jen otázkou času, kdy si mobilní divizi najde nový kupec. Motorola vsadila na smartphony s operačním systémem Android a pomalu se začala vracet na trhy, které po roce 2008 chvatně opouštěla. Což platí i pro Českou republiku, kam se s omezeným portfoliem vrací právě v těchto dnech. V pondělí pak Motorolu koupil Google.

Co přinese Motorole Google, je otázkou. Naopak pro Google jsou nejcennější částí Motoroly patenty které vlastní. A taky za ně pořádně zaplatil. Ale jestli to bude znamenat i nový život pro mobily této tradiční značky, je otázkou.





Nejčtenější

Ilustrační snímek
Dovolená v Egyptě je vyšla draho. Operátor chtěl téměř 80 tisíc

Deset srpnových dní strávených v Egyptě se britskému páru výrazně prodražilo. Důvodem nebyly ovšem neplánované výdaje v místě pobytu, překvapení přišlo až po...  celý článek

KRACK: Key Reinstallation Attacks
Nepříjemné překvapení: I vaše wi-fi je zranitelná, odhalili experti

Bezpečnostní odborníci varují: zabezpečení bezdrátového připojení wi-fi pomocí WPA2 nelze považovat za bezpečné. Výzkumníci upozorňují, že zranitelností...  celý článek

Ilustrační snímek
Pražské metro pokryla wi-fi síť. Zatím pouze v šesti stanicích

V šesti stanicích metra spustil Pražský dopravní podnik (DPP) připojení k internetu prostřednictvím wi-fi. Cestující tak získají nejen přístup k dopravním...  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Huawei Mate 10 Pro
Má skvělou výbavu a podle výrobce je lepší než iPhone X

Mnichov (od zpravodajů Mobil.iDNES.cz) Huawei v Mnichově představuje nové modely Mate 10. Trojice novinek patří ve svých segmentech na špičku. Ceny jsou překvapivě výhodné.  celý článek

Další z rubriky

Lenovo Moto G5
Supertenký a navíc modulární. Motorola ukáže nové špičkové modely

Motorola pod křídly Lenova chrlí jednu novinku za druhou a 25. července představí další nové modely. Tentokrát to mají být lépe vybavené smartphony.  celý článek

Lenovo Moto E4 a Lenovo Moto E4 Plus
Větší model zaujal obří baterií. Toto jsou nové levné motoroly

Do rukou se nám dostaly smartphony Lenovo Moto E4 a E4 Plus. Jedná se o modely nižší střední třídy, z nichž je zajímavý zejména ten větší svou vysokou...  celý článek

Motorola Moto C Plus
Motorola Moto C začíná na 2 400 korunách, verze Plus má velkou baterii

Lenovo představilo nový model Moto C, který je určen nenáročným zákazníkům. Výbava odpovídá nízké cenovce, přesto má novinka velký pětipalcový displej. Lepší...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.