Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: O2

O2 dostalo od úřadu pokutu 4,5 milionu za automatické dokupování dat

  • 118
Český telekomunikační úřad vyměřil operátorovi O2 pokutu 4,5 milionu korun za automatické obnovování objemu dat zákazníkům i bez jejich výslovného souhlasu. Dodatečná data přitom byla zpoplatněná. Úřad to označil za nekalou obchodní praktiku. Ve středu to uvedl v tiskové zprávě. Firma jeho rozhodnutí nyní analyzuje.

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) zároveň operátorovi uložil povinnost změnit všechny zákaznické smlouvy tak, aby neobsahovaly ujednání, na základě kterých by byl operátor oprávněn bez výslovného a aktivního objednání ze strany spotřebitele automaticky obnovit po vyčerpání základního datového balíčku objem poskytovaných datových služeb a za takto provedené automatické obnovení dat účtovat cenu. Rozhodnutí je pravomocné.

„Správního deliktu agresivní obchodní praktiky podle zákona o ochraně spotřebitele se O2 dopustilo tím, že všem spotřebitelům s aktivovaným datovým tarifem automaticky a bez jejich aktivního souhlasu spustilo ke dni 15. května 2015 službu Obnovení objemu dat. Na základě této změny pak lidem, kteří si iniciativně nevyžádanou službu sami nedeaktivovali, účtoval automaticky po vyčerpání základního datového balíčku cenu za zachování stávající rychlosti datového připojení,“ vysvětlil úřad na v tiskové zprávě.

O2 se dále podle něj dopustilo správního deliktu nesplněním informační povinnosti podle zákona o elektronických komunikacích, když neinformovalo všechny účastníky se smlouvou na dobu určitou o jejich právu nesouhlasit s vnucenou změnou smlouvy a ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti změny, a to bez jakýchkoliv sankcí.

„ČTÚ při stanovení výše pokuty musel zohlednit, že se O2 téhož správního deliktu dopustilo opakovaně (tedy za situace, kdy od právní moci rozhodnutí o uložení pokuty za týž správní delikt neuplynuly dva roky). Dřívějším rozhodnutím, které nabylo právní moci dne 2. září 2014, bylo O2 potrestáno pokutou 2 mil. Kč v souvislosti s migrací účastníků z tarifů NEON na tarify FREE,“ připomněl úřad přitěžující okolnosti při rozhodování.

Samotná firma rozhodnutí úřadu nyní analyzuje. „S regulátorem jsme v kontaktu a v současné chvíli analyzujeme jeho šedesátistránkové rozhodnutí. Podle něj máme 60 dní na to, abychom zvolili další kroky,“ uvedla v reakci mluvčí operátora Lucie Pecháčková.

Za automatické dokupování dat byl v minulosti úřadem potrestán i operátor Vodafone. Tomu ČTÚ loni vyměřil milionovou pokutu.