Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Podvodníci obírají firmy přes telefonní ústředny o miliony korun

  • 96
V České republice se šíří nový podvod v oblasti komunikace. Firemní softwarové telefonní ústředny jsou zneužívány pro volání na drahá telefonní čísla v zahraničí. Poškozeným firmám se pak může navýšit platba za volání až o miliony korun.

Softwarová ústředna je programový balíček, který umožňuje rozvést telefonní hovory po firmě a volat prostřednictvím technologie VoIP přes internet. Podvodníkům ze zahraničí nahrává především špatné nastavení ústředen, což ulehčuje práci hackerům. Firmy by si proto měly na zapojení VoIP najímat prověřené profesionály a nešetřit na pravidelném zabezpečení.

Na včerejším setkání se šéfem Českého telekomunikačního úřadu Pavlem Dvořákem na to upozornil soudní znalec z oblasti kybernetiky Jiří Berger.

Podvodníci napojení na ústřednu jsou schopni během několika dnů uskutečnit statisíce hovorů, především pak v nočních hodinách. Volání na drahá čísla směřují především na Kubu, do Saudské Arábie, Pákistánu, Nigérie, Libérie a Lichtenštejnska. Za hovor inkasují zhruba dolar, postižené firmě však způsobí škodu deset dolarů.

"Měla by se k tomu otevřít veřejná diskuse, je to nový jev, který tady před rokem nebyl," uvedl Berger. Bez viny podle něj nejsou ani tuzemští operátoři, kteří z plateb mají svůj podíl. "Že jim není divné, že klientovi volá někdo s neplatným mezinárodním číslem třicetkrát za noc," podivil se znalec. Problém se podle něj týká celého spektra operátorů, od největších po malé regionální.

Berger dosud ví o zhruba 25 případech zneužití softwarových ústředen. Podle Dvořáka je zodpovědnost primárně na samotných firmách. Důležité podle něj je, aby se o existenci problému dozvěděly. S operátory chce však jeho úřad rozvířit diskusi, řešením může být například limit na volání nebo upozorňování firem na podezřelá volání. "Zatím spory řešíme ve prospěch operátora, protože hovory se uskutečnily," uvedl Dvořák.

,