Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podobu 3G mobilů určí operátoři

  8:55aktualizováno  8:55
Podobu 3G mobilů určí operátoři, nikoliv uživatelé. Již dnes jsou často slyšet stížnosti na to, že některé mobily jsou příliš přizpůsobené požadavkům operátora a nerespektují uživatele. U 3G mobilů bude ještě hůř.

Mobilní operátoři se snaží stále více ovlivňovat podobu telefonů. A v budoucnu by měli získat ještě větší vliv, než mají dnes, kdy je vrcholem úspěchu jejich logo na předním krytu a jedno tlačítko, které automaticky spouští wapový prohlížeč se stránkou operátora. 

Operátoři by rádi mluvili do vybavenosti funkcí a také do ovládání a menu. Ne vždy to však musí být na škodu. Požadavky mobilních operátorů na výrobce 3G mobilů (určených pro sítě UMTS – WCDMA) se zabývá zpráva nezávislé výzkumné společnosti Forrester Research.

Ta se dotazovala 25 mobilních operátorů ve 14 zemích, přičemž 10 operátorů je jedničkou na svém trhu, 13 dvojkou. Mají tak sílu ovlivnit své trhy, mobilní operátoři totiž stále patří k nejsilnějším a nejvlivnějším prodejcům telefonů. Podle Forresteru mají výrobci mobilů dostatek informací k tomu, aby sami navrhli mobily, o které by byl mezi zákazníky zájem.

Tlak jejich největších odběratelů, mobilních operátorů, je ovšem silnější a všichni výrobci, i ti silní v nezávislé distribuci, se tak raději přizpůsobí. Jako hlavní důvody vlivu operátorů definuje Forrester Research tři: ·

  • Mobily se prodávají dotované, v balíčku s tarifními programy. V průměru dotazování operátoři dotují 150 € z koncové ceny. Chtějí tím dosáhnout rychlejší výměny mobilů za ty, které podporují nové funkce, samozřejmě nabízené operátorem. Až tolik nezáleží na tom, jestli zákazníci tyto funkce používají. Primárním cílem je dostat tyto mobily mezi zákazníky a až potom je přesvědčit, aby nové funkce aspoň vyzkoušeli. A právě kvůli požadavkům operátorů jsou nové mobily přecpané funkcemi, které většina zákazníků nevyužije a nevyužívá. Operátoři také chtějí, aby tyto funkce spolehlivě fungovaly, což se už ale výrobcům nedaří vždy zajistit.
  • Operátoři se spojují, aby posílili svou vyjednávací pozici. Nadnárodní operátoři Vodafone, Orange nebo T-Mobile jsou silní sami o sobě, aby dokázali vymáčknout z výrobce nějakou slevu. Vodafone zatím vystupuje samostatně, T-Mobile a Orange se spojili ještě s Telefónicou a TIM ve FreeMove. Další operátoři jsou sdružení v alianci Starmap. FreeMove nedávnou nakoupila šest milionů Nokií se slevou 10 %. A to se ještě nedávno Nokia tvářila, že podobným tlakům ustupovat nebude. Jenže šest milionů mobilů je i pro světovou jedničku pořádné sousto.
  • Operátoři mají kontrolu nad specifikacemi mobilů. Ve sdružení Open Mobile Terminal Platform (OMTP) jsou všichni velcí, Vodafone, Orange, T-Mobile i NTT DoCoMo. Toto sdružení prosazuje společné standardy a unifikované ovládací rozhraní, které si samozřejmě operátoři mohou upravovat. Tlačí tak mobilní průmysl tam, kde se teď nachází ten počítačový. Síla značek současných výrobců se tím oslabí, na jejich místo nastoupí levní asijští výrobci a trh budou ovládat vlastníci distribučních sítí – mobilní operátoři.

Co chtějí mobilní operátoři?

Pro koncové zákazníky nemusí znamenat vliv mobilních operátorů nic špatného. Jejich požadavky jsou velmi často správné a spousta zákazníků by se s nimi ztotožnila. Problémem ale může být omezení nabídky, protože podobu mobilů budou ovládat operátoři a nezávislí prodejci budou slabí, případně nebudou schopní poskytnout potřebný servis či konkurovat cenou (pokud budou mít operátoři výrazné slevy z nákupních cen a sílu dotovat mobily).

Více se dočtete na www.telnet.cz.





Nejčtenější

Xiaomi Mi 6
Tato lahůdka mezi výkonnými smartphony stojí 12 tisíc, má to ale háček

Na českém trhu se objevil zajímavý supersmartphone od čínského Xiaomi. Za 12 tisíc nabídne bohatou výbavu, která se dá srovnat s nejvýkonnějšími telefony...  celý článek

Huawei Mate 10 Pro
Má skvělou výbavu a podle výrobce je lepší než iPhone X

Mnichov (od zpravodajů Mobil.iDNES.cz) Huawei v Mnichově představuje nové modely Mate 10. Trojice novinek patří ve svých segmentech na špičku. Ceny jsou překvapivě výhodné.  celý článek

IBM Simon
Takový smartphone jsme ještě netestovali. Rarita, která nedává smysl

V roce 1994 se začala psát komerční budoucnost chytrých telefonů. IBM Simon se stal prvním chytrým telefonem na trhu. Z dnešního pohledu je to především...  celý článek

Huawei Mate 10 Pro
Tak nízkou cenu nikdo nečekal. Huawei Mate 10 Pro zatopí konkurenci

Huawei představil v Mnichově nový špičkový smartphone Mate 10. Překvapí hned v několika ohledech. Stejně jako nové iPhony má neuroprocesor, který se sám učí,...  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Vytetoval si logo operátora na tělo a dostal iPhone zdarma

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Další z rubriky

Essential PH-1
Prostě se tam nevejde. Sluchátka se budou připojovat jinak

Některé funkce u nových smartphonů přibývají, ale některé musí zmizet. Do už tak napěchovaných moderních smartphonů se zkrátka všechno nevejde.  celý článek

Úvod do nové webové aplikace Google Photos
Prahli po exkluzivních tapetách, získali neomezené úložiště u Googlu

Možnost ukládat bezplatně neomezené množství fotografií a videí v plném rozlišení na Google Photos je výsadou uživatelů referenčních smartphonů společnosti...  celý článek

Google Pixel 2
Google kupuje zaměstnance mobilní divize HTC za více než miliardu

Google a HTC oznámili dohodu, díky které přejdou zaměstnanci HTC pracující na vývoji telefonu pod křídla amerického giganta.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.