Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Podle Eurotelu může za jeho nižší zisky ČTÚ

Eurotel nepochybně patří k nejziskovějším operátorům na světě. Suverénně dominuje českému trhu v počtu zákazníků (nových i starých) i tržbách – přesto mu ale poklesl za uplynulé pololetí zisk. Příčin je několik – tou největší je rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu. Kdyby totiž nesnížil propojovací poplatky, vydělal by Eurotel podle svých slov více než za loňské první pololetí.

Eurotel se letos poprvé setkal s tím, co jeho kolegy z jiných zemí i mateřský Český Telecom potkává již delší dobu – pokles zisku i tržeb ve srovnání s minulým obdobím. Podle představitelů společnosti to neznamená, že by měl Eurotel problémy, pouze se změnila situace na trhu, která mu již nedovoluje vydělávat tolik jako v minulých letech.

Eurotel už ví, proč vydělal méně

Pokud bychom Eurotel hodnotili jenom podle toho, jak si vedl v prvním pololetí tohoto roku, potom bychom mu museli zatleskat. Podle srovnání zveřejněných marží EBITDA (provozní zisk před odpisy, finančními náklady a zdaněním – určuje efektivnost společnosti) u mobilních operátorů za první pololetí roku 2002 patří k čtvrté nejlepší společnosti na světě (s hodnotou 50 %, loni to bylo jenom 48 %). Ve srovnání s čistým přírůstkem nových zákazníků (celkový počet nových zákazníků bez zákazníků, kteří od společnosti odešli ke konkurenci) vede český trh (39 %, RadioMobil má 36 % a Český Mobil 25 %), na kterém má i podíl 46 % všech aktivních karet SIM, 50 % tržeb a 57 % EBITDA.

Mnohem zajímavějším údajem, který lépe vypovídá o chování českého trhu mobilních komunikací, je pokles tržeb i zisku Eurotelu za první pololetí tohoto roku ve srovnání se stejným obdobím roku předchozího. V tomto období se sice zpomalil růst počtu zákazníků, jenže i tak se jich pro Eurotel rozhodlo více než 329 tisíc a, i kdyby provolali přinejmenším korunu denně, muselo by to být na růstu tržeb vidět. Noví zákazníci podle Eurotelu volají méně než ti starší, ale ani to nevysvětluje pokles – přece jenom volají.

Na českém mobilním trhu samozřejmě existuje silná konkurence, která postupně snižuje průměrnou cenu za minutu hovoru. Ale i tak by tržby nemohly poklesnout, protože cena za minutu je sice menší (pokud vezmeme v úvahu vliv několika marketingových akcí Eurotelu a nové ceníky pro firemní zákazníky, které jsou pro zákazníky výhodnější), ale množství nových zákazníků tento rozdíl spolehlivě kompenzuje.

Ránu pro finance Eurotelu znamenalo především snížení propojovacích poplatků ze strany Českého Telekomunikačního úřadu v listopadu loňského roku – ten rozhodl, že mobilní operátoři již za hovor z jiné sítě od provozovatele této sítě nemohou inkasovat dřívějších 6,50 až 7,60 korun, ale nanejvýš 3,66 koruny za minutu. Finanční ředitel Eurotelu Robert Bowker připustil, že kdyby tyto nízké propojovací poplatky byly stejně nízké již loni, zaznamenal by letos Eurotel růst celkových tržeb o 3 % (tržby jenom za služby by vzrostly o 10 %). Totéž prohlásil i o čistém zisku, který by stejně jako EBITDA vzrostl o 4 %.

Propojovací poplatky jsou pro mobilní operátory velmi důležité

Jenže s poklesem propojovacích poplatků musel Eurotel již loni počítat, přinejmenším v okamžiku, kdy se začal přít s ČTÚ o celkovou částku za licenci na provoz sítě UMTS a kdy tento úřad poněkud "popíchnul" pomalým jednáním o propojení s alternativními operátory. Neoficiálně se hovoří také o tom, že šéf ČTÚ David Stádník měl o výši propojovacích poplatků za volání do mobilních sítí, které ročně dosahují v celkovém objemu i několika desítek miliard korun, rozhodnout v závislosti na částce zaplacené za licenci. Vzoreček měl být údajně takový, že za každých sto milionů zaplacených za licenci na UMTS bude propojovací poplatek vyšší o 0,10 Kč. To by vyhovovalo ČTÚ (a potažmo vládě), stejně jako mobilním operátorům.

Pro operátory jsou výhodnější vyšší propojovací poplatky (ale i s tím spojené vyšší náklady na platby jiným operátorům) a v důsledku toho i nižší vlastní náklady. Jdou totiž na úkor někoho jiného než zákazníků – platí je uživatelé těch sítí, ze kterých se na mobily volá. Vlastním zákazníkům pak mohou nabídnout nižší hovorné, které dotují právě z vysokých propojovacích poplatků. Opticky navíc operátor s vyšším obratem vypadá finančně silnější než ten se stejnou přidanou hodnotou, ale nižším obratem.

Pokud mobilní operátor nastaví poměr mezi dotací hovorného pro vlastní zákazníky a příjmy z propojovacích poplatků rozumně, nemusí ho bolet jejich snížení. Klesnou mu totiž i náklady a v případě dobře vybalancovaných tarifů nemusí zdražovat. Naopak finanční polštář vytvořený z vyšších minulých propojovacích poplatků mu naopak umožňuje i nadále investovat velké částky do nových technologií a marketingu. Získá tak navíc konkurenční výhodu oproti operátorovi, který měl tarify vybalancované hůře a již v minulosti získával zákazníky nízkými cenami, na kterých se podepisovaly vysoké dotace z propojovacích poplatků. Takovému operátorovi už tolik peněz na nové technologie nezůstane – a bez nich začíná stále více na trhu ztrácet, pokud nenajde úspory jinde (například tím, že se spojí s jinými zahraničními operátory a začnou nakupovat technologie společně).

Některé finanční a provozní ukazatele Eurotelu

Eurotel v souvislosti s analýzou uplynulého pololetí zveřejnil i některé další zajímavé údaje. Je to především rozdělení zákazníků mezi majitele paušálních programů a předplacených karet. První skupina čítá 20 % zákazníků (včetně uživatelů sítě NMT). Zbytek, asi 80 %, tvoří majitelé předplacených karet. Ti ovšem tvoří jenom 40 % tržeb Eurotelu, zbytek generují majitelé paušálních programů. Z tržeb za hlasové a datové služby, služby s přidanou hodnotou a textové zprávy tvoří hlasové služby přibližně 86 %, zbytek připadá na ostatní služby – jejich podíl na tržbách ovšem roste rychleji než v případě hlasových služeb.

 
  • Nejčtenější

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

4. května 2024  7:02

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové...

Tento levný tarif T-Mobilu nemá díky ceně na českém trhu konkurenci

8. května 2024

U T-Mobilu jde již o jakousi tradici, že s příchodem nového měsíce obmění svou akviziční nabídku....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Továrny na iPhony zejí prázdnotou, Apple z nich utekl

7. května 2024

Čínské továrny Foxconnu, kde se ještě donedávna vyráběly iPhony, nyní připomínají „města duchů“....

Nový vědecký objev zdvojnásobí životnost baterií. Klíč je v nabíjení

4. května 2024

Premium Nový způsob nabíjení lithium-iontových baterií může podle studie německých vědců zdvojnásobit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kulturní ikona. Slavná nokia se po 25 letech vrací v novém provedení

10. května 2024  7:02

Zanedlouho se do prodeje dostane reinkarnace legendární nokie, která měla velký podíl na rozvoji...

Vypadá jako ohebný iPhone, ale stojí pět stovek. Tušíte, v čem je háček?

11. května 2024

Během našeho dlouhodobého průzkumu zajímavostí z čínských obchodů jsme narazili na další mobilovou...

Zákazníkům Vodafonu dřív propadne kredit, konkurence zvyky měnit nechce

11. května 2024

Premium Zákazníci Vodafonu využívající jeho předplacené služby se musí připravit na plánovanou změnu, o níž...

Kulturní ikona. Slavná nokia se po 25 letech vrací v novém provedení

10. května 2024  7:02

Zanedlouho se do prodeje dostane reinkarnace legendární nokie, která měla velký podíl na rozvoji...

Měl by to být hit českého trhu. Nadchne foťákem a funkcemi

10. května 2024

Google začíná v Česku prodávat smartphony Pixel. Firma k tomu v Praze uspořádala vlastní akci, na...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...