Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - Peníze, hotovost, vklady | foto: Profimedia.cz

Po internetu provolala přes milion korun. Mohou za to hackeři

  • 295
Podnikatelka Blanka Přibylová dostala účet téměř 1,5 milionu za internetové volání. K provolání takové sumy stačily jen tři dny. Podnikatelka se stala obětí hackerů. O případu informovala Česká televize.

Malý hotel, který podnikatelka Přibylová provozuje, využívá internetovou telefonní ústřednu. Do té se nabourali hackeři a přesměrovali tisíce hovorů do Lichtenštejnska. Společnost, která telefonické spojení provozuje, reklamaci podnikatelky neuznala. Hájí se tím, že musí také dostát svým závazkům – musí za uskutečněné hovory také zaplatit. Majitelku navíc firma upozorňovala na fakt, že provolala nezvykle velké množství minut. Případ již řeší policie a Interpol.

Účet za třídenní přesměrování tisíců hovorů do Lichtenštejnska se vyšplhal na více než 1 400 000 korun. Podnikatelka jej bude muset pravděpodobně zaplatit, je totiž zodpovědná za zabezpečení samotné ústředny. "Tato ústředna nebyla z venku zabezpečena, mu jsme ji nespravovali, nebyla připojena k naší distribuční síti, pouze byla námi dodána," hájil v reportáži ČT firmu Wia její spolumajitel, Filip Malina.

Patrick Zandl, odborník na telekomunikace, v reportáži uvedl, že podobných případů v poslední době přibývá. Odborníci se shodují, že viníka tohoto podvodu se jen těžko podaří dopadnout.

Proti podvodníkům se dá samozřejmě bránit. Odborníci především varují před využíváním neprověřených programů za podezřele nízkou cenu nebo zdarma. Ty často umožňují zprovoznit takovou ústřednu v domácích podmínkách, ale nejsou příliš bezpečné. Hackeři mohou takové programy záměrně vytvářet a získají k takové ústředně snadný přístup. Uživatelé by měli používat zabezpečovací programy a také se doporučuje nastavit maximální denní limit pro volání, třeba na částku tisíc korun. Při případném zneužití ústředny tak majitel nepřijde o tak výrazné částky.