Majitelé předplacených karet Paegas Twist měli od úterý až do středečního dopoledne problémy s dobíjením kreditu. Dobíjecí systém nejdříve nebyl dostupný a později neumožňoval dobít kredit z platných dobíjecích kupónů. Tyto potíže byly způsobeny chybným fungováním účtovacího softwaru pro Paegas Twist.
Nejdříve byla chyba, potom přetížení systému
Prvotní příčinu výpadku dobíjení se nám zjistit nepodařilo, nicméně víme, že zmíněné problémy způsobilo přetížení softwaru. I když dobíjecí software nepracoval správně, technici nevypnuli dobíjecí linku (či alespoň nevarovali uživatele pokoušející se dobít kredit) a opravovali software za chodu.
Požadavky na dobití kreditu nebyly proto ihned zpracovány, ale ukládaly se do fronty. Uživatelé, kteří se pokoušeli dobíjet svoje karty Twist, se od dobíjecí linky dozvídali, že kupóny, kterými se pokouší dobíjet kredit, jsou neplatné.
Po přibližně hodině a půl práce na odstraňování chyby v softwaru (okolo 17.00 v úterý) začal systém zpracovávat požadavky na dobití kreditu. Nahromaděné požadavky v tu chvíli celý software ihned přetížily a v některých chvílích dokonce opět vyřadily z činnosti. Od zadání kódu z dobíjecího kupónu na dobíjecí lince až po přičtení správné částky ke kreditu uplynulo i několik hodin. Jenže uživatelé, kteří po domnělém dobití zjišťovali kódem *101# aktuální výši kreditu, stále viděli jeho starou hodnotu. Mnozí se proto pokusili stejným kupónem dobít svoji kartu Twist znovu. Dobíjecí systém v tom okamžiku samozřejmě oznámil, že dobíjecí kupón je neplatný.
Když majitelé karet Twist zavolali na infolinku (4603), dobili jim operátoři kredit manuálně. O svůj kredit nikdo nepřišel – všechny požadavky na dobití byly provedeny, byť s poměrně velkým zpožděním. To přiznává i tisková mluvčí RadioMobilu Tereza Kakosová: “Zákazníci nebyli poškozeni tím, že by jim nebyla přičtena částka z dobíjecího kupónu. Ta jim přičtena byla, bohužel však s jistým zpožděním.”
S problémy Twistu se ještě setkáme
V současnosti se nedá odhadnout, jestli podobné problémy bude mít celý účtovací software pro Paegas Twist i v budoucnu. Některé zprávy však naznačují, že tento software evidentně nepracuje správně.
Už delší dobu si majitelé karet Twist stěžují na různou minimální výši kreditu, při které jim systém ještě dovolí uskutečňovat odchozí hovory. Z některých karet se nedá volat i tehdy, když kredit ještě dosahuje částek v řádu desetikorun. Přitom software je údajně nastaven tak, aby zablokoval odchozí hovory v případě, kdy zbývající kredit nestačí na třicetisekundové volání. Zaznamenali jsme již i případy, kdy se uskutečnil hovor z karty Twist i při prokazatelně záporném kreditu. Celý problém pečlivě sledujeme – zatím však chybí dostatek průkazných informací o celém problému na to, abychom mohli být konkrétnější.