Otestovali jsme nejlevnější vestavěnou navigaci za 7 tisíc - Fiat BLUE&ME Nav

aktualizováno 
Přenosné navigace se již dávno staly běžnou součástí výbavy řidičů, do popředí zájmu se však dostávají i ty pevně zabudované. Automobilka Fiat nabízí navigační systém v kombinaci s multimediálním přehrávačem a handsfree. Podívejte se, co tato nejlevnější vestavěná navigace na našem trhu nabídne.

Většina řidičů dnes dává přednost přenosným jednoúčelovým navigacím jednoduše proto, že je nekupuje ve stejné době jako nový automobil a dodatečná instalace pevně zabudovaných GPS systémů do automobilů je velmi nákladná, často i nemožná. Také pokud porovnáme ceny vestavěných a přenosných zařízení, zjistíme, že rozdíl je často velmi výrazný.

Navigační systém ve vozech Fiat s názvem Fiat BLUE&ME Nav ale pořídíte za cenu jen lehce převyšující tu u přenosných krabiček, navíc je v ní obsažen i multimediální přehrávač s USB vstupem, bluetooth handsfree s funkcí předčítání textových zpráv a velmi povedené hlasové ovládání.

Fiat Bravo

Fiat Bravo Fiat Bravo Fiat Bravo

Fiat Bravo Fiat Bravo Fiat Bravo



Navigaci Fiat BLUE&ME Nav jsme testovali ve voze Fiat Bravo, který láká zákazníky na velmi zdařilý design a také na zajímavou nabídku motorů. V případě námi testované verze 1.4 T-Jet 16v 120k Emotion je multimediální systém BLUE&ME součástí základní výbavy, za navigaci tak připlácíte jen 7 000 korun.

Navigace - návrat do minulosti

Vestavěné navigace v automobilech se v dnešní době většinou chlubí výrazně většími displeji, než jaké najdeme u přenosných přístrojů, a také pokročilými funkcemi, za které si ale většina automobilek nechá velmi dobře zaplatit. Navigační systém ve fiatu je ale zcela jiný, vše bylo podřízeno jednoduchosti a účelnosti, která pak vede k nízké ceně.

Displej Fiat Bravo 

Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo

Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo 


Navigační systém BLUE&ME Nav, který je založen na Windows Mobile, tak nabídne jen jeden multifunkční displej na přístrojové desce. Marně na něm budete hledat barvy a samozřejmě není ani dotykový. Navigační pokyny na displeji jsou zobrazovány pomocí piktogramů. Úkony, které je třeba udělat, například odbočit doprava, odbočit doleva, otáčet se, jet přímo nebo v opačném směru, nebo příkazy k jízdě na kruhovém objezdu, zobrazuje displej společně se jménem cesty, kde se při jízdě nacházíte, a vzdáleností k místu, kde dojde ke změně směru jízdy.

Fiat Bravo 

Fiat Bravo Fiat Bravo Fiat Bravo

Fiat Bravo Fiat Bravo Fiat Bravo 


Zobrazení je přehledné, vzhledem k tomu, že je displej umístěn na přístrojové desce kryté před sluncem, také stále dobře čitelné a řidič není nucen odpoutávat pozornost od dění před vozidlem. Při většině situací nás navigace i přes absenci zobrazení map dovedla správně a bez problémů do cíle. Pokud se ale dostanete na složitější křižovatku nebo místo s více možnostmi odbočení do stejného směru, se šipkami a dalšími jednoduchými značkami si nevystačíte.

Češtinu budete hledat marně

Velkým pomocníkem je tak hlasová navigace, která při jízdě sděluje takřka shodné informace, jaké vidíte na displeji. Navigace nehlásí jen strohé povely, ale často seskupuje příkazy do krátkých vět. Nechybí ani hlasové informace o čísle silnice, na kterou máte sjet, nebo místě, do kterého právě přijíždíte. Nejprve slyšíte navigační povely, kam máte odbočit, poté hlasová navigace oznámí doplňující informace, jako například název ulice. Velkou nevýhodou je ale naprostá absence češtiny. Při samotném ovládání není chybějící česká lokalizace až takovou překážkou a jak zacházet s navigací a dalšími funkcemi se dá velmi rychle naučit. Hlasové povely v cizím jazyce ale mohou být pro mnoho lidí nepřekonatelnou překážkou.

Displej Fiat Bravo 

Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo

Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo 


Ovládání navigace je velmi jednoduché díky tlačítkům umístěným na volantu a také na střešním panelu. Menu na displeji je textové, při vyhledávání cíle cesty je možné využít také hlasové povely. Navigace BLUE&ME Nav umí navigovat na přesnou adresu, body zájmu a také na poslední hledané cíle uložené v paměti. Mapové podklady k navigaci jsou uloženy na flash disku, který se zasouvá do USB konektoru na palubní desce.

Multimediální přehrávač a bluetooth handsfree

Součástí systému BLUE&ME Nav je podpora bluetooth. Po spárování s mobilním telefonem tak získáte plnohodnotné bezdrátové handsfree, které zajistí pohodlné a především bezpečné telefonování během řízení. Ruce můžete nechat navíc stále na volantu, kde nechybí ani všechna potřebná ovládací tlačítka, a využít můžete i hlasové ovládání.

Displej Fiat Bravo 

Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo

Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo 


Bez doteku ruky na klávesnici telefonu tak můžete přijmout i odmítnout hovor, regulovat hlasitost i vytočit vybraný kontakt díky hlasovým povelům. Do paměti lze uložit až pět uživatelů, kteří jsou pak automaticky připojeni při každém sepnutí klíčku v zapalování, v jednu chvíli ale může být připojen jen jeden telefon. Velmi praktické je také to, že právě probíhající telefonát zůstane aktivní i po vypnutí motoru.

 Displej Fiat Bravo

Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo

Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo Displej Fiat Bravo 


Multimediální přehrávač BLUE&ME umožňuje prostřednictvím audio systému ve vozidle reprodukovat také hudbu uloženou na USB disku. Ten se připojuje do stejného konektoru jako disk s informacemi pro navigaci, musíte si tak vybrat, zda chcete navigovat, nebo poslouchat muziku z flash disku. Systém přehrává audiosoubory ve formátech mp3, wma a wav, nebo lze přehrávat rovnou sestavený playlist. Přehrávač podporuje také rozdělení do složek, kategorií, autorů a žánrů.

Co říci závěrem

Pevně zabudovaná navigace BLUE&ME Nav láká především nízkou cenou, která je dnes plně srovnatelná s přenosnými přístroji a příliš se neliší ani od ceny audiosystémů dodávaných do automobilů. Při koupi nového vozu tak za malý příplatek získáte jednoduchý navigační systém, který vám mnohdy usnadní najít cíl vaší cesty. Výhodou je komfort ovládání, nejste ani nuceni po každé jízdě navigaci odpojovat a odnášet.

V případě složitějších manévrů budete ale postrádat zobrazení mapy, které by orientaci velmi usnadnilo, a obejít se musíte také bez pokročilejších navigačních funkcí, jako je například asistent jízdy v jízdních pruzích. Mrzí nás také absence češtiny v menu navigace i v případě hlasových povelů. Pokud by náš mateřský jazyk u tohoto systému nechyběl, měli bychom před sebou sice jednoduchého, ale pro většinu případů použitelného asistenta pro každého z nás.

Autor:


Témata: GPS, USB

Nejčtenější

Huawei Mate 20 Pro může být nový král smartphonů. Nechybí mu vůbec nic

Huawei Mate20 Pro

Špičkový Huawei Mate 20 Pro se stal jedním z nejvybavenějších smartphonů na trhu. Jak jsme si mohli již krátce...

Na českém trhu se objeví nová značka smartphonů, budou líbivé a levné

Smartphone UMIDIGI Z2

Na český trh zavítá nová značka UMIDIGI, která nabídne hned tři levnější smartphony. Budou mít zajímavou výbavu i...



Nedívejte se na zabavené iPhony, zablokují se, radí odborníci policistům

iPhone XS Max

Podle instrukcí forenzní firmy Elcomsoft pro americkou policii je vhodné, aby se policisté nedívali zpříma na nové...

Už žádné výřezy. Samsung všechno potřebné schová pod displej mobilu

Bude takto vypadat Samsung Galaxy S10?

Výřez displeje je naprosto dominantní trend smartphonů posledního roku, ovšem největší výrobce, Samsung, mu stále...

Hollywoodská kaskadérka otestovala detekci pádu u nových Apple Watch

Jednou z novinek Apple Watch Series 4 je detekce pádu. Redakce deníku The Wall...

Nová generace hodinek od Applu boduje především většími displeji a možností vykreslit EKG. Novinky přináší i omlazená...

Další z rubriky

PhoneMaps je solidní aplikace s turistickou off-line mapou

Aplikace PhoneMaps na iPhonu

Mapových aplikací pro mobily jsou desítky. Ale pokud hledáte skutečně kvalitního společníka na turistiku a kolo, je...

Navigační systém Galileo slaví historický milník, zaměřil svůj první cíl

Evropský navigační systém Galileo

Evropský navigační systém Galileo, do nějž Evropa pumpuje miliardy eur, funguje. Historického milníku systém dosáhl v...

Prodáno. Německé automobilky koupily mapy Nokie za 68 miliard

Here auta společnosti Nokia mapují Česko.

Německá skupina automobilek Daimler, Audi a BMW potvrdila odkup mapové služby HERE. Tuto informaci dnes zveřejnilo...



Najdete na iDNES.cz