Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Otestovali jsme nejlevnější navigaci na trhu - TomTom One

aktualizováno 
TomTom One je navigace určená pro začínající a nenáročné uživatele, kteří oželí pokročilejší funkce. Marně budete hledat MP3 přehrávač, Bluetooth handsfree nebo příjem dopravních informací. To, co však oceníte, je velice jednoduché ovládání, kompaktní rozměry a především nízká cena.

Displej TomTom One

Základní model přenosných navigací z dílen TomTomu není na našem trhu žádnou novinkou. Vzhledem k nízké ceně jde ale o jednu z nejoblíbenějších navigací u nás, a tak jsme se rozhodli ji otestovat.

Model TomTom One je klasickým zástupcem navigací typu All-in-one. V takovém případě zakoupíte "krabičku", do které pouze vložíte přiloženou paměťovou kartu s mapami, necháte zařízení spojit se satelity, zadáte trasu, kam se chcete dopravit, a navigace se sama postará o nalezení ideální trasy a navedení do cíle.


Kapitoly recenze

Konstrukce a design
Ovládání
Mapové podklady

Vyhledávání cíle cesty
Použití ve vozidle
Shrnutí

Stručná charakteristika:

Jednoduché navigační zařízení kompaktních rozměrů, které zaujme především nízkou cenou.


Řada přenosných autonavigací One od výrobce TomTom, kam patří i dnes testované zařízení, obsahuje celkem dva modely. Vyšší model TomTom One XL byl představen ve druhém čtvrtletí tohoto roku a oproti dnes testovanému zařízení nabídne větší širokoúhlý displej a podporu dynamické navigace RDS-TMC.

Navigace TomTom One je se svými rozměry 96 x 82 x 25 mm jednou z nejmenších přenosných autonavigací na našem trhu. Kompaktnější rozměry dnes nabídne snad jen Garmin Nüvi 200 nebo Mio H610. Do kapsy jej dáte bez problémů, častějšímu přenášení nebrání ani zanedbatelná hmotnost 174 gramů. V balení jsme však marně hledali pouzdro, které by uchránilo displej před poškrábáním při přenášení. TomTom jich má v nabídce několik, je však nutné si za ně připlatit.

Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Vzhled přístroje je velmi jednoduchý a přitom elegantní. Oproti předchozímu modelu One, který byl ještě nedávno také v prodeji, je nový design řady TomTom One velmi povedený. Přední strana obsahuje 3,5palcový displej ohraničený černým plastovým rámečkem, který je vsazen do stříbrno-šedého těla přístroje. Celkově hodnotíme vzhled velmi kladně, navigaci by snad jen prospěla o pár milimetrů menší tloušťka.

Ovládání - bez displeje ani ránu

Ovládání navigace je velmi snadné, a to především díky použití dotykového displeje s úhlopříčkou 3,5 palce. Displej nabídne klasický poměr stran 4:3 a rozlišením 320 x 240 pixelů. Je aktivní, typu TFT, nechybí antireflexní úprava, a tak ani za přímého slunce nebudete o údaje na něm ochuzeni. Zobrazí až 65 000 barev a svými rozměry zabírá většinu přední strany přístroje.

Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Na horní hraně najdeme tlačítko pro uvedení zařízení do provozu, oba boky navigace jsou pak zcela hladké. Na spodní straně nechybí slot pro paměťovou kartu formátu SD, vedle něj si své místo našel miniUSB konektor pro připojení nabíječky. Na zadní straně je nezbytný reproduktor, poutko pro případné zavěšení na šňůrku a také konektor pro připojení externí antény.

Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Energie, kterou dodává Li-Ion akumulátor, vystačí na jedno nabití dle výrobce až na dvě hodiny provozu. Během testu jsme se k této hodnotě přiblížili, údaje výrobce jsou v tomto směru tedy poměrně přesné. V základním balení najdeme samozřejmě CL nabíječku, a tak s dobíjením ve voze při delších cestách není žádný problém. Dobíjení je možné také přes počítač, se kterým se navigace spojí pomocí dodávaného USB kabelu.

Mapové podklady - na Slovensko radši s mapou

TomTom se již tradičně spoléhá na mapy od dodavatele Tele Atlas. Model One je dodáván ve verzi Regional, která obsahuje vedle map České republiky také Polsko, Maďarsko a Slovensko. U nás není s pokrytím sebemenší problém, údaj o 99% pokrytí na stránkách TomTomu pak hovoří za vše. Horší situace ale nastane při cestách do zahraničí.

Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

TomTom sice již před čtvrt rokem oznámil dostupnost nových map pro své navigační přístroje a aplikace, pro model One však nejspíše stále používá předchozí verzi map. Jak jinak si vysvětlit skutečnost, že model One XL nabídne výrazně kvalitnější pokrytí Polska (51% u One XL oproti 34% u modelu One), Maďarska (47% oproti 40%) a hlavně Slovenska (40% oproti 16%).

Připevnit a najít cíl

Jednoduchý držák do automobilu najdeme v základním balení. Na předním skle drží pomocí přísavky, která nabídne pevné uchycení, a tak ani při větších nerovnostech se zařízení nepohne. Držáku ale chybí aretace přísavky a mohl by být i trochu delší. U vozů s masivní přístrojovou deskou se tak budete muset trochu předklonit.

Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One¨

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Prvním krokem pro správnou navigaci je výběr cíle cesty. Zde nabídne TomTom několik možností. Samozřejmostí je zadání přesné adresy v pořadí město, ulice a číslo popisné. Nechybí však ani navigace do centra města, na konkrétní křižovatku nebo vyhledávání měst podle PSČ.

Do paměti přístroje můžete uložit také oblíbené pozice, nechybí ani možnost nechat se vést domů, tedy na jednu vybranou pozici. Pro zadání oblíbených pozic můžete využít zadání adresy, použít historii, přesně zadat souřadnice anebo využít jeden ze zájmových bodů.

Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Další možností, jak najít ten správný cíl cesty, je vyhledávání přímo na mapě. Ta se zobrazí půdorysně a orientace na ní je velmi přehledná. Po mapě se dá libovolně posouvat a také měnit přiblížení. V horní části displeje se potom zobrazí poměrové měřítko v rozsahu 50 m až 500 km. Při největším oddálení je před vámi celá Evropa od Slovenska na západ.

Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One¨

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Často využívanou a jednoduchou možností je databáze zájmových bodů. Díky ní naleznete nejbližší nebo požadované služby, přepravu, nákupy, zábavu, kulturu, sport a rekreaci, stravování a také nocleh. TomTom One umožňuje vyhledávat body zájmu také v určitém městě, blízko domova, na zvolené trase nebo v okolí cílového místa. Klepnutím na tlačítko "Čerpací stanice" se otevře přehled nejbližších čerpacích stanic. Pokud hledáte nějaké konkrétní místo, je možné zadat část názvu.

Vyjíždíme a TomTom naviguje

Po nalezení cíle stačí zvolit vhodnou variantu trasy. Na výběr je celkem šest možností, nechybí ani varianta pro pěší nebo cesta mimo dálnice. V zařízení se však vyskytla chyba, a tak místo druhé pozice v nabídce, která je určena pro nejkratší trasu, je podruhé trasa pro pěší. Dotazování na volbu trasy je však možné v nastavení vypnout a vybrat nejvhodnější typ (například nejkratší) a navigace bude vždy vypočítávat trasu tímto způsobem.

Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Po zvolení správné varianty zařízení vypočte trasu a začne vás navigovat do cíle. Výpočet je velmi rychlý, s nalezením satelitů jsme problémy takřka neměli. V zařízení je použit dvacetikanálový modul GPS s chipsetem Sirf Star III. Po vypočtení trasy se naplánovaná cesta zobrazí ve velkém měřítku, pod mapou pak najdete údaj o času cesty a vzdálenosti do cíle.

Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Mapa je přehledná, barevně jsou odlišeny hlavní a vedlejší silnice, vodní plochy, lesy, parky nebo dálnice. Měřítko mapy lze libovolně měnit dvojicí tlačítek plus a minus. Během navigace se měřítko mění automaticky v závislosti na potřebném detailním zobrazení konkrétní situace. Naplánovaná trasa se zobrazí červenou barvou, u míst, kde se mění směr jízdy, je výrazná zelená šipka. V nastavení je však možné vybrat také z několika dalších barevných schémat.

V dolní části displeje je modrý proužek, který informuje o aktuálních změnách směru jízdy, ale také o dalších informacích. Vpravo dole naleznete čas příjezdu do cíle, dobu jízdy, vzdálenost do cíle, ale může se zde také zobrazovat aktuální a povolená rychlost. Množství informací, které budou zobrazeny, je možné nastavit v menu.

Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Displej TomTom One Displej TomTom One Displej TomTom One

Hlasová navigace je možná v mnoha různých jazycích, stejně tak i menu přístroje. Česká navigace je velmi dobrá, mužský hlas působí přirozeně a slovosled je také na dobré úrovni. Povely ke změně směru jízdy se ozvou několikrát před každou operací a je možné si je také nechat zopakovat. Celkově je hlasová navigace v TomTom One na velmi vysoké úrovni. Vyzdvihnout musíme především výbornou slovní zásobu.

Co říci závěrem

TomTom One je kompaktní, na ovládání velmi jednoduchá navigace. Hlavním ovládacím prvkem je  přehledný displej, který je dobře čitelný i na přímém slunci. Mapové podklady od Tele Atlasu předurčují přístroj k navigaci po České republice, mapové pokrytí ostatních zemí již není na takové úrovni.

Grafická i hlasová navigace je velmi kvalitní, vyzdvihnout musíme především výborný slovosled a bohatou slovní zásobu. Dobře fungující autonavigace TomTom One je určena pro ty, kteří hledají jednoduché zařízení a smíří se s absencí pokročilejších funkcí. K celkově dobrému dojmu přispívá také cena, která se pohybuje kolem šesti tisíc korun.

Zařízení do testu zapůjčila společnost Alzasoft a.s. (zakoupit jej můžete zde)

Proč koupit?

  • Kompaktní rozměry  
  • Kvalitní hlasová navigace
  • Jednoduché ovládání
  • Nízká cena 

Proč nekoupit?

  • Absence dalších funkcí 
  • Špatné pokrytí okolních zemí 

Kdy?

V prodeji

Za kolik?

6 300 Kč
Autor:




Nejčtenější

Koncept iPhone 5X
Líbil by se vám malý bezrámečkový iPhone?

Kdyby se Apple nikdy nerozhodl pro velké iPhony a dál vyráběl kompaktní modely, možná právě takto by vypadala letošní speciální edice. Jeho podobu navrhlo...  celý článek

Vedoucímu hotelové služby explodoval v kapse košile Samsung Galaxy Grand Duos.
V kapse košile ucítil teplo, krátce poté jeho samsung explodoval

Nepříjemné chvilky zažil o poslední zářijové sobotě 47letý hotelový provozní Yulianto, v náprsní kapse jeho košile mu totiž explodoval telefon Samsung Galaxy...  celý článek

Honor 6A
Nenápadný premiant nižší třídy. Vyzkoušeli jsme Honor 6A

Nejlevnější model v nabídce značky Honor je dobrým příkladem toho, jak se mají dělat levné smartphony. Soustředí se na baterii, kvalitu displeje a na systém,...  celý článek

Xiaomi Mi A1
Raketové Xiaomi. Superlevné mobily útočí i na Česko

Čínské Xiaomi po loňském oslabení letos očekává rekordní prodeje. Podle odhadů vedení by celkový objem vyexpedovaných smartphonů měl dosáhnout 90 milionů kusů....  celý článek

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Další z rubriky

Údajné snímky Motoroly X-Phone
Motorola připravuje velký návrat se smartphonem Moto X. Nebude z Číny

Někdejší přední výrobce mobilních telefonů Motorola chystá velký návrat na trh. Plánuje výrobu smartphonu s názvem Moto X, od kterého se očekává velká výdrž...  celý článek

Here auta společnosti Nokia mapují Česko.
Prodáno. Německé automobilky koupily mapy Nokie za 68 miliard

Německá skupina automobilek Daimler, Audi a BMW potvrdila odkup mapové služby HERE. Tuto informaci dnes zveřejnilo konsorcium automobilek, které tak potvrdilo...  celý článek

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století
Autonavigaci znali už před osmdesáti lety, ale do cíle nedovedla

Navigace neodmyslitelně patří k výbavě moderního řidiče a někteří by bez ní nedojeli snad ani do práce. Snímání polohy a denní aktualizace jsou sice běžnou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.