Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oskar téměř dohnal T-Mobile v počtu nových zákazníků

aktualizováno 
Ze zveřejněných počtů zákazníků našich operátorů je zřejmé, že mobilní žně už skončily a začal tuhý boj o každého zákazníka. Eurotel si udržel i v počtu nových zákazníků svou pozici jedničky a svým konkurentům ještě o pár desítek tisíc utekl. Starosti má naopak T-Mobile – pro Oskara se totiž v posledním čtvrtletí rozhodl téměř stejný počet lidí.

Dva čeští mobilní operátoři již zveřejnili informace o počtu svých zákazníků; třetí se na to chystá v průběhu srpna, nicméně již dnes lze poměrně přesně odhadovat alespoň přibližné číslo. Na základě těchto údajů můžeme říct, že v České republice je přibližně 7,8 milionů aktivních zákazníků našich mobilních operátorů, což znamená 76 % všech obyvatel.

Suverénní jedničkou českého mobilního trhu je i nadále Eurotel – na konci června měl 3 566 857 aktivních zákazníků. Mezi ty počítá všechny s tarifním programem, kteří nemají dočasně uspané karty SIM (třeba kvůli delší dovolené) nebo je Eurotel nepočítá mezi neplatiče, a samozřejmě všechny majitele karet Go, kteří si dobili kredit v uplynulých 18 měsících a současně za poslední tři měsíce uskutečnili nejméně jeden placený odchozí hovor.

Také druhé místo si s přehledem drží RadioMobil s 3 149 714 aktivními zákazníky v síti T-Mobile. Kritéria pro jejich počítání má podobné jako Eurotel – jde o všechny tarifní zákazníky s výjimkou těch s dočasně deaktivovanými kartami a všechny majitele karet Twist, kteří si dobili kredit v uplynulých 12 měsících.

Jediným operátorem, který zatím počet zákazníků nezveřejnil, je Český Mobil provozující síť Oskar. Tiskový mluvčí Igor Přerovský nás ale ujistil, že ke zveřejnění této informace dojde v průběhu srpna. Nicméně počet zákazníků sítě Oskar se dá poměrně přesně předpokládat – na základě znalosti údajů z konce prvního čtvrtletí tohoto roku a trendů na českém mobilním trhu. Podle našich analýz by se tak měl počet aktivních zákazníků Českého Mobilu pohybovat mezi 1,069 a 1,090 milionem. Do tohoto počtu jsou počítáni podobně jako u jiných operátorů zákazníci s tarifním programem a majitelé Oskaret, kteří splní podmínky dobití kreditu v určité době. Již dříve Přerovský vyloučil, že by se do tohoto počtu měly počítat Testkarty, které si zákazník sám znovu nedobije (více informací najdete zde).

Počet zákazníků na konci června 2002
Eurotel 3 566 857
T-Mobile 3 149 714
Oskar 1 069 000 až 1 090 000 *

* - údaje nejsou oficiální, byly získány kvalifikovanou analýzou

Pokud bychom měli vyjádřit podíl našich operátorů v procentech, potom má Eurotel 46 %, RadioMobil 40 % a Český Mobil 14 %. Jenže tato čísla vyjadřují spíše historický výsledek, nikoliv současný stav trhu. Mnohem zajímavější je totiž podívat se na přírůstky nových zákazníků, které více řeknou to, jak je který operátory pro nové zákazníky dnes zajímavý a kdo se dere kupředu a kdo naopak stagnuje. A preference nových zákazníků jsou opravdu velmi zajímavé.

Kdybychom přistoupili na dikci tiskových zpráv našich operátorů, potom bychom se zabývali jenom počtem nových zákazníků získaných za uplynulých 12 měsíců – ovšem kromě toho, že tato čísla vypadají z hlediska propagace úspěchu operátora lépe, také nemají příliš použitelnou vypovídací hodnotu. Ovlivňuje je totiž několik věcí – podzimní nástup nových telefonů, předvánoční akce operátorů a novoroční aktivování darovaných karet SIM. Údaje o počtu nových zákazníků získaných za uplynulých 12 měsíců najdete v grafu i tabulce – ve stručnosti se dá říct, že Eurotel a RadioMobil získaly přibližně stejný počet zákazníků (913, resp. 906 tisíc); Český Mobil o něco více než polovinu (538 tisíc).

Počet získaných zákazníků
  1. čtvrtletí 2002 2. čtvrtletí 2002 1. pololetí 2002 Uplynulých 12 měsíců
Eurotel

172

157

329

913

T-Mobile

183

116

299

906

Oskar

129

* 82 - 103

* 211 - 232

* 529 - 550

Údaje jsou v tisících zákazníků.
* - údaje nejsou oficiální, byly získány kvalifikovanou analýzou

Pohled na výsledky operátorů za poslední dvě čtvrtletí už je ale mnohem zajímavější. Během první poloviny roku se našim operátorům podařilo získat přibližně 850 tisíc zákazníků. V prvním čtvrtletí to bylo 484 tisíc; na druhé tak zbývá 366 tisíc. Pokles v druhém čtvrtletí je vysvětlitelný větším počtem aktivací na začátku roku, kdy spousta zákazníků začala používat svůj vánoční dárek – mobilní telefon s novou kartou.

Co ale musí přidělávat velké vrásky RadioMobilu, je ale poměrně dost zákazníků, kteří se rozhodli pro Oskara. Zatímco v prvním čtvrtletí byl RadioMobil jedničkou v nových aktivacích a začal snižovat svoji ztrátu na Eurotel, v druhém čtvrtletí viditelně polevil, a to na úkor Eurotelu (ten získal nejvíce nováčků) a především Českého Mobilu. Tomu chybělo opravdu málo – přibližně 20 až 30 tisíc zákazníků – k tomu, aby dokonce obsadil druhé místo. V procentuálním vyjádření si RadioMobil udržel náskok 7 % trhu nováčků (nebo také dosáhl jenom 78 % počtu nových zákazníků RadioMobilu), ale to se může na podzim a před Vánocemi snadno změnit.

Počet zákazníků - konec června 2002 Počet zákazníků - konec června 2002

Na slabších výsledcích RadioMobilu se nepochybně podepsala roztříštěnost reklamní kampaně. Celou polovinu roku totiž věnoval všechny své síly přejmenování sítě a produktů z velmi oblíbené značky Paegas na T-Mobile a už mnohem méně propagoval jednotlivé služby (větší kampaň na Twist se vlastně objevuje až v posledních týdnech). Navíc Eurotel i Český Mobil přinutily jít RadioMobil do cenové války (vracení kreditu, volání za korunu) v hovorném u předplacených karet. Je také otázka, nakolik se na marketingové strategii RadioMobilu podepsal odchod marketingového ředitele Roberta Chvátala do slovenského Eurotelu (patří také do skupiny T-Mobile International).

Je zřejmé, že Český Mobil nemůže zatím porazit RadioMobil v celkovém počtu zákazníků. Ale může se z něj velmi snadno stát dvojka nebo dokonce i jednička v získávání nových zákazníků. Doslechli jsme se dokonce, že chce v průběhu podzimu a tradičního předvánočního mobilního šílenství dosáhnout hranice jednoho milionu nových zákazníků. A to je opravdu velmi ambiciózní plán, který musí počítat s přetahováním zákazníků RadioMobilu – ti jsou totiž citlivější na nižší ceny než zákazníci Eurotelu. Nicméně o tom se budeme moci přesvědčit až za půl roku. Každopádně se připravme na to, že přestoupit od jednoho operátora k jinému bude v druhé polovině roku mnohem snazší a výhodnější než dosud.




Nejčtenější

iPhone SE 2 má být už v květnu. Takto by měl vypadat

Údajný iPhone SE 2.

iPhone SE byl představen před dvěma roky, jeho design je pak vyloženě zastaralý. Vychází z šest let starého modelu....

Obchod pětiletky finišuje. Spojení Vodafonu a UPC ovlivní i trh v Česku

Vodafone jedná o převzetí operátora UPC

Vodafone by měl v nejbližší době koupit některé evropské pobočky Liberty Global. Obchod se týká i Česka, znamenalo by...



Drsná metoda autoškoly, žáci museli položit své mobily na silnici

Neobvyklý způsob učení parkování v čínské autoškole

V čínské autoškole vymysleli originální způsob, jak naučit studenty velmi opatrně zaparkovat. Na čáry vyhrazené pro...

V sobotu koupíte smartphony Xaiomi za 399 Kč a sluchátka za korunu

Sleva

Čínské Xiaomi od loňska oficiálně působí v Česku a po několika stáncích otvírá i plnohodnotný obchod. První zákazníci...

Nejnovější smartphone od Samsungu se nedokáže připojit k internetu

Samsung Galaxy J2 Pro ve verzi bez internetu

Samsung připravil smartphone, který by u nás ocenili možná jen senioři. Případně ti, kteří se obávají možného zneužití...

Další z rubriky

Pokrytí metra LTE sítí vyjde operátory na více než půl miliardy

Stanice metra Budějovická

Investici ve výši více než půl miliardy si vyžádá pokrytí všech tunelů a stanic pražského metra mobilním signálem, o...

Zavirované mobily útočily na Česko. Samovolně volaly do Čadu či Nigérie

myPhone Classic

Lákají nízkou cenou a jednoduchým ovládáním, přitom uživatelům mohly způsobit nemalé škody. V Česku bylo totiž odhaleno...

Až polovina pevného internetu bude u O2 mobilní, navíc zrychlí

Dohledové centrum O2

O2 představilo nejbližší budoucnost pro své internetové služby. Operátor do dvou let zrychlí fixní internet na...

Křehký koláč s ovocem
Křehký koláč s ovocem

Lahůdka, která vás zasytí a dodá energii.



Najdete na iDNES.cz