Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobil iDNES.cz

Mobil
               server má 20 let
  • Sobota 25. listopadu 2017 Kateřina

Opraví vám v záruce rozkousnutý mobil od psa?

aktualizováno 
Vydali jsme se do jednoho z mnoha autorizovaných servisů v ČR, které provádějí záruční a pozáruční opravy mobilních telefonů. Zajímá vás, jak to v takovém servisu vlastně vypadá? Co všechno se s ním děje, než se vám vrátí opravený?

V celé naší republice existují stovky různých servisů pro mobilní telefony. Ve většině případů se ovšem jedná o tzv. neautorizované servisy, které provádějí jen pozáruční placené opravy. Tyto malé servisy ve většině případů provádějí jen jednoduché opravy a ať chcete nebo ne, v případě složitější anebo záruční opravy budete muset dát telefon do nějakého většího servisu, který je autorizován pro opravy určitého výrobce mobilních telefonů a má tak k dispozici vybavení, o kterém se může většině malých servisů jen zdát.

Jaký je rozdíl mezi autorizovaným a neautorizovaným servisem?

Ptáte se, jaký je rozdíl mezi autorizovaným a neautorizovaným servisem mobilních telefonů? Hlavním rozdílem je ten, že neautorizovaný servis by teoreticky neměl nikdy do mobilního telefonu zasahovat. Praxe je ale pochopitelně jiná.

Když si koupíte nový telefon, máte na něj 24 měsíční záruční lhůtu.  Pokud se s telefonem během této lhůty něco stane, a vy si buď ze své pohodlnosti (místní vyhlášený prodejce opravuje všechny telefony do 2 dnů a je to hned za rohem), nebo ze své nevědomosti (má na prodejně velký a pěkný nápis „servis mobilních telefonů“) dáte opravit svůj telefon právě sem, nejenom že za takovou opravu vždy zaplatíte, ale pokud onen „zázračný“ servis opravu telefonu nezvládne, nezbude vám nic jiného, než vyhledat autorizovaný servis.

Jestliže však  telefon máte ještě v záruce, a autorizovaný servis zjistí, že se s telefonem něco provádělo již dříve bez záznamu do záručního listu, tak vám bezplatnou záruční opravu vám s největší pravděpodobností odmítne bezplatnou opravu s odůvodněním neoprávněného zásahu do telefonu.

Jak přijít o záruku?

Tato situace nastává v okamžiku, kdy se telefon rozhodnete „jen“ vylepšit pomocí různých doplňků, nebo například změnou barvy podsvícení klávesnice. Je tedy opravdu lepší, pokud máte telefon ještě v záruce, svěřovat opravu mobilního telefonu do nějakého autorizovaného servisního místa. Navíc se nedoporučuje během záruční lhůty provádět nějaká dodatečná vylepšení, která by mohla být v případě záruční opravy překážkou pro uznání právě oné záruky.

Ale zpět k těm autorizovaným servisům, kterých je v celé ČR také celá řada. Počínaje autorizovanými servisními místy, které u vybraných značek mobilních telefonů provádějí jednoduché opravy, až  po autorizované servisy, které se nezaměřují na složité opravy mobilních telefonů jen jedné značky, ale zajišťují záruční opravy hned pro značek několik.  A právě do jednoho takového pražského servisu, konkrétně PPI-ETC, jsme se vydali.

Vyrážíme do servisu

Pokud donesete telefon osobně, tak se personál servisu nejprve přesvědčí, jestli se opravdu jedná o závadu, nikoliv o špatnou obsluhu. Divili byste se totiž, kolik lidí si ani nepřečte manuál a hned svůj telefon dají k reklamaci.

Při této proceduře budete požádáni o záruční list. V případě, že záruční list máte a telefon vykazuje známky problémů, telefon je přijat a putuje dále.  Pakliže jste svůj mobil poslali poštou, postup je identický jako u osobní donášky s tím, že telefon putuje automaticky do administrativní sekce servisu.

Vstupní kontrola je důkladná

Každý přijatý telefon je zapsaný do databáze, ve které je evidováno datum přijetí do opravy, způsob dodání, požadovaný typ opravy  a další údaje, včetně údajů o sériových (výrobních) číslech telefonu.

Údaje o opravených telefonech pak putují k danému výrobci telefonů, který je požaduje. Zároveň se detailně kontrolují záruční listy a již v této fázi se dá zjistit, jestli je telefon z oficiálního prodeje, nebo jestli je z tzv. šedého dovozu a nemá na záruční opravu vůbec nárok.

 

 

A už jsme v rukách odborníků

Po všech evidenčních procedurách se telefony roztřídí podle značek výrobců, Alcatel k Alcatelům, Motoroly k Motorolám, Nokie k Nokiím, Samsung k Samsungům a podobně. Každá značka telefonů má v servisu své vlastní košíky, aby se telefony nepletly a odtud si je pak technici odebírají na opravy.

Srdce servisu je plné techniků

Přicházíme do hlavní části celého servisu, na pracoviště techniků. Je to vlastně menší hala ve tvaru obdélníku, kde jsou jednotlivá stanoviště, každá značka mobilního telefonu má vlastní zónu, tedy vlastní technické vybavení a vlastní techniky.

Nefunguje to tedy tak, že jeden technik např. „pendluje“ mezi zónou Nokia a zónou Samsungu. Každý technik je odborníkem na určitou značku telefonů a opravuje jen ji. Společná pracoviště pro všechny značky telefonů tak tvoří jen zóna na testování akumulátorů, BGA pájecí stanice na malé, složité a teplotně náchylné součástky a zóna výstupní kontroly.

 

Jak pracují technici?

Technici si nejdříve prohlédnou stručný popis problému, který napsal samotný uživatel. Na základě tohoto popisu se rozhodnou, co bude s telefonem nutno nejdříve provést. Velmi často se jedná o problémy se softwarem v telefonu, tudíž telefony s těmito problémy se připojí přímo na flashovací boxy.

Na nich se projede kompletní test telefonu a případně nahraje novější firmware. Pokud má telefon problémy s hardware částí, nejdříve se zkontroluje vizuální stav součástek a pak se pomocí různých servisních bodů na telefonu určí místo, kde by mohl být problém. Tento postup se používá při dodání tzv. „mrtvých“ telefonů, tedy telefonů, které nereagují a odmítají komunikovat s diagnostickým softwarem. Pokud má telefon problémy jen s displejem nebo koncovým frekvenčním stupněm, tyto chyby ve většině případů odhalí servisní diagnostický software.



Jaké jsou nejčastější problémy a jak se řeší?

Když je zjištěný problém jen v software telefonu, postačí instalace novější verze. Potom telefon projde opět celkovou diagnostikou. Výsledek testu je zapsán v interním protokolu o opravě a v záručním listu se vám objeví popis závady. Samozřejmě i s razítkem technika.

Pokud má ale například telefon problém s některou ze svých součástkových komponent, provádí se buď výměna dané součástky (pokud je na skladě), případně se vymění celá deska. Řada součástek se objednává od dodavatelů z jiných států, a přesto jsou dodací lhůty opravdu velice krátké, jedná se o několik pracovních dní. Po dodání součástky a její výměny je postup stejný jako u přehrávání softwaru, následuje celková diagnostika a vystavení protokolu o opravě.

Chcete být výstupním testerem?

Potom se telefony přesouvají k dalšímu zaměstnanci, který nedělá nic jiného, než že si s již opravenými telefony chvíli „hraje“, aby nedocházelo k příliš častému vracení „opravených“ telefonů zpět. Tím se výrazně eliminuje procento neúspěšných oprav a šetří se tak pochopitelně hlavně čas a peníze.

Hotovo, náš telefon

Telefon se opět vrací do administrativní sekce servisu, kde dochází k jeho už poslední evidenci.  Následně se přístroj vrací k majiteli, a to buď přímo a  nebo poštou. Celý proces opravy telefonu zabere průměrně dva až tři dny a problémy s překročením zákonné lhůty na vyřízení reklamace jsou velmi ojedinělé a týkají se jen exotických telefonů, pro které nejsou díly skladem a dodavatel je není schopen v dohledné době dodat.

Servis je plný překvapení a zajímavých zákoutí

Za povšimnutí rovněž stojí rozměrově celkem malý, ale náhradními díly plně obsazený sklad. Náhradní díly jsou pro jednotlivé typy telefonů uloženy v kartonových krabicích, které jsou umístěny v regálech, které mají úctyhodnou výšku, což svědčí o jejich množství. Kolik těch kartonových krabic celkem ve skladu je si netroufáme odhadnout, ale je jich opravdu hodně.

Z pracoviště techniků nás zaujala opravdu spousta věcí, ale jednoznačně nejvyšším a nejmohutnějším zařízením je speciální multifunkční diagnostické a flashovací zařízení Motorola Gate 22, jehož cena se dá vyjádřit sedmiciferným číslem. Narozdíl od zón pro ostatní značky mobilních telefonů je Motorola zóna opravdu vidět. Ostatně Motorola Gate 22 je povinným zařízením pro všechny autorizované servisy, tudíž je to dobré rozlišovací znamení.

 


Z dalšího vybavení pak ještě budila pozornost BGA pájecí stanice, které slouží pro výměny citlivých součástek s vysokým stupněm integrace, jedná se zejména o procesory a paměti flash. A v čem že je ten účel BGA stanice? Umožňuje nastavit průběh teploty pájení, která se s časem mění a každý výrobce dodává pro své telefony naprosto jiné teplotní a časové průběhy pájení, které lze nalézt v servisním katalogu od daného výrobce.

 

Rada na závěr

Ať už máte telefon od jakéhokoliv výrobce a nechcete ho dávat do servisu, mějte na paměti, že telefon je opravdu složitý a citlivý přístroj, kterému vadí velká část věcí, ať už je to pravidelné koupání telefonu v louži, nebo aportování telefonu psem.

Opravdu byste se divili, v jakém stavu byly některé telefony doručeny, řada telefonů byla doručena s kusy jídla uvnitř (údajně vedou různé majonézy a polévky), nebo v jiném servisu také pamatují na napůl překousnutý telefon od psa, přičemž zákazník požadoval záruční opravu...

Autor:



Nejčtenější

Operátoři řeší problém. Neomezené datové balíčky žerou omezená data

Neomezený balíček StreamOn T-Mobilu spotřebovává data ze základního tarifu

Pár dnů po spuštění neomezených balíčků T-Mobilu a Vodafonu zákazníci zjistili, že balíčky nefungují tak, jak by měly....

Zničte chytré hodinky pro děti, nabádají v Německu úřady

Abardeen KT01S

Německý telekomunikační úřad vyzval veřejnost, aby byly všechny chytré hodinky určené pro děti zničeny a jejich další...



Skvělé ceny smartphonů na černý pátek. Ve slevě jsou i iPhony

Černý pátek prodejní akce

Celý příští týden lze koupit mnohé smartphony za velmi zajímavé ceny. Slevy nejsou jenom kosmetické, ušetřit lze i...

Google se přiznal. Špehuje vás i bez vašeho souhlasu a vědomí

Zařízení s Androidem odesílala informace o poloze i s vypnutými polohými...

Google sleduje váš pohyb i bez aktivní GPS a navíc bez vašeho souhlasu. Podle serveru Quartz totiž androidí zařízení...

Vypaluje se mu displej. Apple proto vydal manuál pro používání iPhone X

iPhone X

iPhone X je dnes jasně nejdražším smartphonem. Má pohádkovou výbavu, ale ani jemu se nevyhýbají problémy. Uživatelé si...



Další z rubriky

Samsung Galaxy S9 může mít pořádně vykrojený displej

Samsung Galaxy S8 a Samsung Galaxy Note 8

Chystaný Samsung Galaxy S9 možná bude mít čtečku otisků prstů na přední straně. Ovšem ne integrovanou v displeji, ale v...

Samsung vylepší skenování obličeje, ale 3D jako u iPhonu X stále nebude

Funkce rozpoznávání obličeje na novém Samsungu Galaxy S8

Chystaný Samsung Galaxy S9 má dostat vylepšené rozpoznávaní obličeje a skener oční duhovky. Vylepšení má být ovšem...

Koupě roku, nic výhodnějšího letos nebylo a těžko to někdo překoná

Samsung Galaxy S7 edge v barvě Coral Blue

Samsung aktuálně nabízí tři tisíce korun zpět při nákupu svých top modelů. U vybraných prodejců ale lze získat ještě...



Najdete na iDNES.cz