Dva největší mobilní operátoři na zdejším trhu včera zveřejnili své finanční výsledky za letošní první čtvrtletí. Ty jen potvrdily trend nastartovaný již loni - minimální přírůstek nových SIM karet a klesající výnosy na jednoho zákazníka. Společnost Telefónica O2 sice vykázala nárůst evidovaných zákazníků o 3,6 procenta, i přesto tržby firmě propadly meziročně o devět procent na 13,7 miliardy korun a očištěný provozní zisk se snížil o sedm procent. Čistý zisk klesl o 24 procent.
Hůře než v roce 2009 se dařilo i konkurenčnímu T-Mobilu, jenž utržil za stejné období celkem 7,2 miliardy korun, což je meziročně o pět procent méně. V provozním zisku si firma pohoršila jen o necelé procento.
„Lépe už v českých telekomunikacích asi nebude, výsledek to ale není překvapivý. Přestože firmy horší výsledky přičítají na vrub krize, podle mého názoru by klesající tržby v odvětví přišly dříve nebo později. Krize vše jen urychlila,“ uvádí analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.
Podle něj je totiž český mobilní trh už zcela nasycen a operátoři už musí bojovat o udržení zákazníků průběžným snižováním cen. „Jestli operátoři vykazují růst nových zákazníků v řádech jednotek procent, určitě už nejde o skutečné nové klienty, ale spíše o aktivace nových předplacených karet, které jsou dnes k dostání i v supermarketech. Z nich ale žádné velké příjmy neplynou,“ upozorňuje Moravanský. Jediná oblast, kde by ještě firmy Telefónica O2, T-Mobile či Vodafone mohly „nahnat“ nové SIM karty, jsou nejrůznější zařízení střežící domy či sledující pohyb automobilů. Z těchto služeb příliš velký zisk čekat nemohou. Už nyní totiž všichni operátoři nabízejí paušální platby za datové tarify, u nichž uživatelé neplatí za množství přenesených dat, jak tomu bylo dříve.
V současnosti připadá na jednoho obyvatele Česka zhruba 1,3 aktivní SIM karty a tento poměr se za posledních dvanáct měsíců výrazně nezměnil. Naopak průměrný měsíční výnos operátorů na jednoho zákazníka (ARPU) vytrvale od loňska klesá. T-Mobile za první tři měsíce roku hlásí pokles tohoto ukazatele o 8,2 procenta na 415 korun, konkurenční Telefónica účtovala průměrně jednomu klientovi 459 korun, což je o 11,2 procenta méně než ve stejném období loni.
Právě vysoká nasycenost trhu a klesající příjmy nejsou zrovna velkým lákadlem pro dalšího mobilního operátora. Ten by měl na český trh vstoupit v příštím roce. Český telekomunikační úřad však zatím neuvedl, kdy vyhlásí výběrové řízení.