Operátoři tvrdí, že objem volání kvůli DPH nepoklesl

  • 37
Podle mobilních operátorů nenastal žádný výrazný pokles volání v tomto roce. Pokles se očekával kvůli zvýšení sazby DPH a následnému zdražení telekomunikačních služeb. I když k poklesu možná dojde později, zatím mají totiž zákazníci dost starého kreditu a tak se chovají jako dříve.

Mobilní operátoři zatím nezaznamenali ve svých sítích pokles provozu. Volá a posílají se zprávy stejně, jako ve stejném období loni. Alespoň to vyplývá ze sdělení Eurotelu a T-Mobile pro agenturu ČTK. Český Mobil bude mít čísla, které je možné publikovat, až na konci ledna.

Poklesu volání se operátoři obávali kvůli zdražení telekomunikačních služeb, způsobeném zvýšením sazby DPH za telefonování z 5 na 22 %. Protože se zdražovaly i další služby a pohonné hmoty, ekonomové očekávali, že lidé budou spíše méně volat a posílat zprávy, než že by se uskromnili při využívání jiných služeb. Další zdražení služeb nastane v květnu, při vstupu České republiky do Evropské unie.

Podle Martiny Kemrové z T-Mobile se zvýšení DPH do provozních dat ani chování zákazníků firmy výrazně nepromítlo. „Zákazníci zatím čerpají nabízené kompenzace a využívají nabídky dlouhých hovorů,“ uvedla pro ČTK a dodala, že firma nezaznamenala ani přechod klientů na jiné tarify.

Žádné mimořádné odchylky v provozu nezaznamenal ani Eurotel. „Trend v provozu hlasových služeb odpovídá stejnému období předcházejících let,“ uvedla mluvčí Eurotelu Diana Dobálová. Podobná situace je podle ní i u posílání textových zpráv. U datových služeb Eurotel hlásí nárůst provozu a v neděli dokonce zaznamenala nový rekord v množství přenesených dat. Již dříve jsme informovali o tom, že předpokládané masivní odhlašování pevných linek nenastalo ani mezi zákazníky Českého Telecomu.

Zákazníky zvýšení DPH nezajímá, nebo pokles ještě přijde?

To že nyní není vidět vliv zvýšení DPH na objemu volání ještě nic neznamená. Doba čtrnácti dnů je v telekomunikacích příliš krátká na analýzu chování zákazníků. Zvláště když nyní působí vlivy, s nimiž dále nemohou operátoři počítat.

Většina majitelů předplacených karet má totiž vysoký kredit – před koncem roku hodně dobíjeli kvůli kompenzacím DPH od mobilních operátorů. To jim umožňuje chovat se tak, jako by se DPH nezvýšila. I když volají za vyšší ceny, platí zatím za minutu reálně stejně jako loni.

Hodnota kreditu navíc člověka podvědomě ovlivňuje v jeho chování – s malým kreditem šetříte (snažíte se oddálit okamžik dalšího dobití), s velkým kreditem voláte o trošku více (nevnímáte tolik časové souvislosti při odečítání kreditu, doba dalšího dobití vám přijde vzdálená a říkáte si, že teď si zavoláte a později se uskromníte). Až se kredit ztenčí, objem volání u takových zákazníků poklesne a navíc si uvědomí, že po dobití už budou volat za vyšší ceny. A kredit se provolat musí, má omezenou platnost.

Také zákazníci s tarifními programy stále ještě volají pod dojmem loňských cen. Své chování s mobilem začnou přehodnocovat, až dostanou faktury za leden, kde uvidí vliv DPH v plné výši. Stejně tak až po lednové faktuře začnou zákazníci Telecomu přemýšlet o tom, nakolik se jim vyplatí pevná linka.

Porovnávat objem volání s jinými roky je také diskutabilní kvůli marketingovým akcím operátorů. T-Mobile nabízí hodinové hovory za cenu tří minut. Hovory zdarma mohou využívat i zákazníci Oskara a ten právě spoustu nových zákazníků, pro které je tato služba určena, nabral před Vánoci. Volání za 50 halířů o víkendech najdete pro změnu v nabídce Telecomu. Takže zákazníci mají dost důvodů volat více, protože je to až tolik nebude stát.

Operátoři mají asi stejný nebo vyšší objem hovorů, ale za cenu nižšího průměrného příjmu z poskytnutých služeb. Což nebude trvat dlouho. Všechny firmy chtějí dát zákazníkům dost důvodů, aby se ve volání nyní nemuseli omezovat. Pokles volání přijde, ale později a nebude zřejmě tak dramatický, jako by nastal nyní, kdyby nebylo dostatek marketingových akcí.