Operátoři sahají po mobilech z druhé ruky

  • 4
Nadnárodní operátoři se rádi chlubí exkluzivními modely ve své nabídce. Stále častěji tak sahají pro telefony od nenápadných asijských výrobců a dávají na ně svou vlastní značku. V roce 2009 by takové telefony mohly tvořit až polovinu světové produkce.

Otěže mobilního průmyslu pomalu přebírají velcí mobilní operátoři, kteří mnohdy prodají přes polovinu všech telefonů na daném trhu. Stále častěji zařazují do svých nabídek exkluzivní modely.

Jejich snaha odlišit se prostřednictvím nabízených telefonů od ostatních jde tak daleko, že sahají ke smluvním zakázkám na výrobu vybraných modelů od nenápadných asijských výrobců.

Právě zakázková výroba je jedním z faktorů, který podle všeho ovlivní nabídku mobilních telefonů v příštích letech. Agentura Visiongain ve své nejnovější studii uvádí, že outsourcované modely, ať už pro operátory nebo jiné výrobce, budou tvořit 36 % veškeré produkce mobilních telefonů prodaných v roce 2006. V roce 2009 už půjde téměř o polovinu.

Polovina mobilů z no-name továren

Například továrny společnosti Flextronics, která hodně spolupracuje se Sony Ericssonem, vyrobily v minulém roce 47 miliónů mobilních telefonů, což firmu teoreticky řadí na šesté místo v žebříčku největších výrobců světa. Světoznámá značka LG se na pátém místě může pochlubit "jen" 53 milióny kusů. Logo Flextronics ovšem na žádném mobilu nenajdete.

Podobní zakázkoví výrobci mají dostatek know-how na výrobu kvalitních modelů. Postrádají ovšem značku, která by jim pomohla oslovit zákazníky. Velcí operátoři právě takové výrobce hledají. Značku dodají vlastní a ušetří na provizích pro slavného výrobce, který se stále častěji staví jen do role zprostředkovatele zajišťujícího dohled nad kvalitou výrobku a marketing.

Tyto služby si ovšem nyní operátoři  zkoušejí obstarat sami. Například Vodafone už ohlásil pětiletý kontrakt s čínským výrobcem Huawei, který bude dodávat 3G telefony pro více než 21 poboček operátora. Výrobci, kteří se jen těžko vzdávají své značky na přebalu telefonu, se budou muset podle Visiongain hodně snažit, aby udrželi krok.

"Upravené mobilní telefony podporují využívání služeb. Trend stále výraznějšího přizpůsobování operátory bude mít výrazný dopad na výrobní část celého odvětví," komentoval svou analýzu Adam Walkden z Visiongain.

Upravených telefonů bude přibývat

Tradiční výrobci by podle něj měli přehodnotit své vztahy s operátory a vycházet vstříc jejich snahám o přizpůsobování telefonů. Jinak jim hrozí, že se pozornost operátorů odvrátí k neznámým firmám z východu, které ochotně vyjdou všem požadavkům vstříc.

Na našem trhu jsme se mohli v minulosti setkat například s exkluzivními modely od japonského Sharpu. V současné nabídce našich operátorů najdeme přejmenované telefony od tchajwanského výrobce Qtec. Své značky se úplně vzdal Sagem u řady jednoduchých telefonů Vodafone Simply. - více zde

Velké možnosti přizpůsobení aktuální skladbě služeb nabízí chytré telefony. Ačkoliv většina uživatelů jejich schopnosti ve skutečnosti nevyužívá, operátorům mohou přinést zajímavé možnosti při propagaci nových služeb. - více zde