Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Operátoři semafor ignorují, ale úřad nechce ustoupit

  0:09aktualizováno  0:09
Spotřebitelský semafor, který v prosinci zveřejnil Český telekomunikační úřad, vyvolal velkou nevoli ze strany mobilních operátorů. Ti se takovým způsobem hodnocení většinou nehodlají jakkoli zabývat. Úřad přesto nepoleví a do hodnocení chce zapojit i spotřebitele.

Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ | foto: ČTÚ

ČTÚ vnímá novou formu hodnocení, kdy výsledky analýzy aktuálně platných smluvních podmínek mobilních operátorů prezentuje grafickým znázorněním, jako přínosné. Podle jeho dřívějšího vyjádření je spotřebitelský semafor přehlednější interpretací než textová forma hodnocení. Každé z dvanácti analyzovaných oblastí je totiž pro snazší orientaci udělena jedna ze tří barev (červená, oranžová, zelená).

Takový způsob se však operátorům nelíbí. „Hodnocení ČTÚ je na první pohled subjektivní a vychází z nejasné metodiky,“ uvedla pro redakci Mobil.iDNES.cz Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení O2 s tím, že závěry tohoto hodnocení jsou často nedostatečně odůvodněné. O2 proto spotřebitelský semafor nepovažuje za nástroj, který by měl vést k jakékoli změně. „Nepřikládáme mu tedy velký význam,“ doplnila Mikšovská.

Podotýká, že regulátor by měl nastavit jasná pravidla a dohlížet na jejich dodržování u všech subjektů na trhu. Nepřímo tak naráží na fakt, že se první netradiční hodnocení úřadu zaměřuje pouze na tři největší mobilní operátory (O2, T-Mobile, Vodafone) a poskytovatele internetového připojení UPC. Překvapivé je, že do hodnocení nebyla zahrnut Air Telecom.

Ten je totiž podle ČTÚ a vyjádření samotné společnosti plnohodnotným českým mobilním operátorem. Od úřadu má přiděleny frekvence, číselné rozsahy a vlastní licenci pro provozování služeb na vlastní mobilní síti. Na vlastní síti poskytuje služby bezdrátové pevné linky, mobilní internet a volání a celoplošné vysílačky push to talk. Pro poskytování služeb ve standardu GSM využívá infrastrukturu T-Mobilu.

Nesouhlas s nerovným hodnocením vyjádřila již v prosinci Asociace provozovatelů mobilních sítí (více zde), s jejím vyjádřením se ztotožňují operátoři T-Mobile a Vodafone. Asociaci vadí fakt, že spotřebitelský semafor opomíjí desítky virtuálních operátorů působících na českém mobilním trhu. Podle dřívějšího vyjádření však úřad analýzu jejich smluvních dokumentů chystá, uskutečnit se má letos. Operátoři si však stále nejsou jistí jakýmkoli přínosem a shodují se, že úřad tím porušuje své zákonné povinnosti.

„V případě, že úřad zjistí jakékoli pochybení, má povinnost zahájit řízení, případně subjektům nařídit změnu, což je také cesta, jak přinést změnu spotřebitelům,“ upřesnila Mikšovská. Podle jejího vyjádření je pouze v takovém případě společnost O2 vždy připravena nabídnout součinnost a vést s úřadem otevřenou diskuzi.

Spotřebitelský semafor vnímá jako subjektivní hodnocení zveřejněné v rámci marketingu ČTÚ, přičemž hodnocené subjekty neměly prostor pro vyjádření. Upozorňuje, že toto spotřebitelům nic nepřinese. „Jsme přesvědčeni, že i pro zákazníky bude přínosnější, pokud úřad jasně nastaví pravidla a bude striktně vymáhat jejich dodržování dle zákonných možností, které má,“ uvedla Mikšovská z O2.

Jako nešťastný vnímá prosincový krok úřadu i Air Telecom. „Semafor je shrnutí stavu, bohužel v rovině pohledu fér/nefér, namísto zákonné/nezákonné,“ uvedla pro redakci Mobil.iDNES.cz tisková mluvčí společnosti Air Telecom Marie Heřmánková. I přesto bere semafor, který je sdělením spotřebitelům, vážně.

V tomto pojetí je však bezúčelný, podle Heřmánkové by měl úřad označit konkrétní výtky, zda jsou nezákonné. „ČTÚ má dostatek nástrojů k docílení případné nápravy,“ uvedla.

I přes odmítavé postoje operátorů nehodlá úřad v netradičním způsobu hodnocení jejich smluvní dokumentace polevit. Nejen, že do letošní druhé fáze zahrne již výše zmíněné virtuální operátory, ale do hodnocení operátorů chce ve větší míře zapojit i spotřebitele. Plánuje totiž uskutečnit průzkum.

O jeho konkrétní formě nebylo ještě rozhodnuto. „Od této formy se pak odvine i provedení (zda vlastními silami, nebo prostřednictvím agentury; zda dotazník, nebo jiný způsob),“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina s tím, že inspirací úřadu je aktivita britského regulačního orgánu OFCOM. Ten se loni zaměřil na zkušenosti Britů, co se ukončení smluvních vztahů týče. K tomuto účelu použil on-line dotazník, který mu byl při analýze nápomocný.

Marie Heřmánková ze společnosti Air Telecom je však přesvědčená, že své hodnocení spotřebitel sděluje samotnou volbou operátora.

Autor:




Nejčtenější

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Nokia 7
Nokia má novou sedmičku. Výbavou zaujme, cenou spíše ne

Další přírůstek do rodiny obnovené značky Nokia nese pořadovou číslovku sedm a vyplňuje prostor mezi střední třídou v podobě Nokie 6 a špičkovou Nokií 8. Její...  celý článek

Smartphony OnePlus sbírají a odesílají některá uživatelská data na servery v USA
Populární smartphony šmírují uživatele. Denně odešlou desítky MB dat

Matematik a softwarový inženýr Chris D. Moore si všiml podivného chování svého smartphonu OnePlus 2. Zjistil, že telefon sbírá až podezřele podrobné informace...  celý článek

Portfolio smartphonů Samsung
Devět letošních Samsungů, který je nejzajímavější?

Samsung letos na našem trhu uvedl celkem 9 různých modelů napříč řadami J, A, S a Xcover. Měli jsme v redakci unikátní příležitost nafotit je všechny pohromadě...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Blíží se další regulace. Volání do zahraničí je moc drahé

Chcete-li v současnosti ušetřit za volání po EU, pak musíte vycestovat za hranice. Z telefonu přihlášeného do sítě operátora sousedního státu totiž oproti...  celý článek

Ilustrační fotografie
T-Mobile měl výpadek mobilního internetu

Mobilní internet v sítí T-Mobile v neděli večer nefungoval. Operátor o výpadku sám informoval zákazníky na sociálních sítích.   celý článek

Ilustrační snímek
Šedí operátoři jsou problém. Shoduje se telekomunikační úřad i O2

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) podle výsledků nedávného testu mobilního trhu konstatuje, že v České republice není efektivní konkurence a bude zřejmě třeba...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.