O iPhone není v Číně zájem

O iPhone není v Číně zájem | foto: Koláž Mobil iDNES.cz

Odpůrci iPhonu se mohou radovat, v Číně je to propadák

  • 56
iPhone se před časem začal oficiálně prodávat na obrovském čínském trhu. Podle prvních informací je ale tento takřka kultovní mobil na čínském trhu obrovským propadákem.

V Číně se začal iPhone oficiálně prodávat teprve před nedávnem, v době, kdy je na trhu již třetí generace tohoto populárního telefonu od Applu. Čínský operátor China Unicom, který v Číně novinku jako jediný nabízí, předpokládal velký prodejní úspěch. Takový, jaký tento přístroj slaví všude ve světě. 

Od uvedení telefonu si hodně sliboval i samotný Apple. Není divu. Čínský trh je jedním z největších na světě. V Číně je registrováno 720 milionů mobilních telefonů a státem vlastněný operátor China Unicom je se 144 miliony uživatelů devátým největším operátorem na světě.

Dosavadní výsledky prodeje iPhonu na čínském trhu jsou však pro všechny zainteresované velkým zklamáním. V prvních pěti dnech se totiž prodalo pouze 5000 iPhonů. A to je v porovnání s nákupní horečkou, která provázela uvedení telefonu ve Spojených státech nebo v Evropě, velmi slabý výsledek.

Dnes je situace o trochu lepší, za šest týdnů operátor prodal 100 000 přístrojů. Tolik iPhonů ale Apple dokázal prodat v USA za několik hodin. Za první tři dny jich pak prodal milion.

Ještě horší prodejní výsledky hlásí největší čínský internetový prodejce Taobao.com, který je vedle operátora China Unicom jediným oficiálním prodejcem iPhonu v Číně. Podle zprávy tiskové agentury IDG News Service prodala společnost na svých stránkách pouze pět přístrojů.

Jedním z důvodu malého zájmu Číňanů o iPhone je jeho cena. V Číně se přístroj prodává za necelých 18 tisíc korun bez úvazku. A to je na čínský trh velmi vysoká částka. Navíc čínská verze telefonu neumožňuje přístup na internet přes wi-fi.

Podle analytiků je další překážkou platba za aplikace pomocí kreditní karty v Applem vlastněném App Storu. V Číně je sice používání kreditní karty stále běžnější, ale k platbám za malé sumy se používá okrajově. Podle analytiků musí Apple nabídnout jiný způsob platby a také přizpůsobit nabízený obsah přáním čínských zákazníků.

Prodeje u operátora China Unicom ale neznamenají, že by iPhone v Číně nebyl populární. Zákazníci telefon kupují především v Hong Kongu na šedém trhu, kde je jeho cena o přibližně 4000 korun nižší. Podle odhadů jsou v Číně až dva miliony iPhonů zakoupených neoficiální cestou.

Daleko úspěšnější je iPhone na jiném velkém asijském trhu. V Jižní Koreji se při zahájení prodeje prodalo 60 tisíc iPhonů. To je o poznání více než na mnohem větším čínském trhu.