Protest - ilustrační foto

Protest - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Nový operátor ve Francii působí jako bomba, Čechy rozpálil do ruda

  • 433
Na francouzský trh vstoupil nový operátor, který nabídl v porovnání s ostatními výrazně levnější služby. Za týden provozu láme rekordy v nových zákaznících. Zpráva zaujala i Čechy, již delší dobu nespokojené s cenami na českém trhu. Na operátory i ČTÚ se valí vlna stížností, na Facebooku se spustila hotová lavina.

Nový operátor ve Francii vystoupil s extrémně levnými tarify (500 korun za neomezený tarif s 3 GB internetu nebo 50 korun za 60 minut a 60 SMS). Účinnost  nabídky podpořil ještě tím, že ceny platí jen pro první tři miliony zákazníků. Operátor si vyhrazuje právo pro ostatní ceny zvýšit. Logicky tak dosáhne masivních přestupů zákazníků, kteří chtějí získat akční ceny. Zvolená strategie vychází, podle ČTK se počet převodů čísel ve Francii ztrojnásobil od 10. ledna, kdy Free vstoupil na francouzský trh.

"Do minulého týdne jsme v rámci všech operátorů vyřizovali v průměru 10 000 až 15 000 žádostí o převody (mobilního čísla) denně. Od příchodu Free Mobile jde o 35 000 do 40 000 žádostí denně," řekl v úterý ředitel GIE-EGP Nicolas Houéry. Je přesvědčený, že počet žádostí o přenesení čísla k Free bude ještě stoupat. Free už má nyní podle informací francouzských deníků půl milionu klientů a podle oznámení na svém webu jich brzy očekává milion.

Bomba na českém trhu

Všechny tyto informace působí jako rozbuška i na českém telekomunikačním trhu, na kterém zákazníci a nejrůznější iniciativy již delší dobu vyjadřují nespokojenost se třemi velkými operátory a jejich cenovou politikou.

Nejvíce zmínek o novém francouzském operátorovi se objevilo na facebookových stránkách operátorů. Za večer a noc byly příspěvků stovky, ne-li tisíce. Mnozí zákazníci svůj příspěvek ve shodné podobě umístili na všechny tři stránky operátorů a nebo ho umísťovali několikrát za sebou. Vzhledem k podobnosti příspěvků jich začal Facebook velké množství skrývat jako spam. Zákazníci, kteří se domnívali, že operátoři příspěvky mažou, jen znásobili své úsilí.

T-Mobile a Vodafone zatím na své oficiální zdi nijak nereagovali. Vodafone se snažil na síti Twitter vysvětlit zákazníkům, že příspěvky nemaže. Jediný operátor O2 umístil na své stránky oficiální vyjádření, ve kterém říká, že příspěvky pracovníci čtou a nemažou, a dále uvádějí klady své vánoční kampaně.

Vodafone k tomu pro mobil.cz řekl: " Příspěvky zákazníků na Facebooku pravidelně monitorujeme, jsou pro nás cennou zpětnou vazbou a rozhodně je nemažeme."

Podobně se vyjádřil iT-Mobile: "Množství reakcí ohledně článků o novém francouzském operátorovi je opravdu velké, ale chceme uživatele ujistit, že všechny pročítáme a ani ty nejostřejší nemažeme. Reagovat na každý příspěvek není v našich silách," řekla nám tisková mluvčí Martina Kemrová.

 Vodafone dále argumentuje na svojí obranu vysokými investicemi do chodu sítě a zmiňuje i nastávající aukci volných frekvencí, která podle Miroslava Čepického povede k urychlení rozvoje rychlých datových mobilních sítí pouze za předpokladu, že všichni účastníci budou mít možnost soutěžit za rovných podmínek o jakoukoli část spektra.

Stížnosti v souvislosti s "francouzskou revolucí", jak byl vstup nového operátora na trh ve Francii na Facebooku nazván, zaznamenal i ČTÚ. Jeho tiskový mluvčí František Malina k tomu napsal: Jde o příklad volného telekomunikačního trhu. A pokud se ho někdo z operátorů rozhodne tímto způsobem rozvíjet i v České republice, Český telekomunikační úřad mu v tom rozhodně bránit nebude." Malina pro mobil.cz upřesnil: "Je to rozhodnutí francouzského subjektu, na který neměl tamější regulátor vliv."

Frýdek: Svrhněte Dvořáka

K situaci se vyjádřil i zástupce iniciativy Nechceme předražené volání a služby, vystupující pod pseudonymem Martin Frýdek: "Zpráva o nabídce nového francouzského operátora zapůsobila jako pověstná poslední kapka. Vlnu protestních příspěvků na stránkách operátorů paradoxně posílil Facebook, který opakovaně vkládané linky označuje jako spam a skrývá je. To mnohé vyburcovalo k ještě větší aktivitě. Otázkou je, zda se vlna nespokojených obrátí směrem k příčinám stávajícího stavu. A tím je ČTÚ vedený Pavlem Dvořákem," řekl.

Zároveň s touto smrští se vyrojilo mnoho nových iniciativ, které iniciativu napadají výše. Objevilo se několik nových facebookových stránek, souvisejících s tematikou nutnosti čtvrtého operátora.

Rovněž dal o sobě vědět nově spuštěný web drahevolani.cz, který sbírá podpisy do petice proti předraženým telekomunikačním službám a chlubí se transparentností. "Za stránkami stojí český podnikatel Adam Wojnar. Oproti dřívějším protestům je Drahevolani.cz odlišné i v tom, že za výzvou stojí konkrétní osoba. Předchozí protesty pořádal na facebooku anonymní organizátor a spekulovalo se, že za nimi stojí uchazeč o čtvrtou licenci na provoz mobilní sítě," uvádějí provozovatelé.

Podezření, které zástupci iniciativy zmínili, se vznikem nové sítě nezaniknou. Objevují se hlasy, které pochybují, že včerejší a dnešní lavina, zahlcující Facebook, byla pouze spontánním projevem nespokojenosti zákazníků.

I kdyby ovšem zahlcení Facebooku operátorů mělo organizované základy, nelze popřít, že vybuchla obrovská spontánní bomba zákaznické nespokojenosti. Nebylo by v silách žádné kampaně nebo iniciativy zahltit operátorské stránky v takovém rozsahu.