Český telekomunikační úřad

Český telekomunikační úřad | foto: Mobil.iDNES.cz

Reklamace faktur za volání má podražit. Z tisícovky zaplatíte 160 korun

  • 2
Novela telekomunikačního zákona, kterou by se měla již brzy zabývat vláda, v případě přijetí zvýší poplatky z vyřizování sporů operátorů a zákazníků o vyúčtování služeb ze dvou na čtyři procenta z vymáhané částky. Operátoři i zástupci spotřebitelů to považují za zhoršení podmínek.

S přijetím novely telekomunikačního zákona dojde také ke zvýšení minimální výše poplatků, která dosud činí 200 korun. Nově by měla být pětinásobná.

Od počátku letošního roku mají spory operátorů a zákazníků o vyúčtování služeb řešit obecné soudy. Ty je podle vládního usnesení z roku 2012 měly řešit již od roku 2013, vláda však loni v červenci musela své nařízení změnit.

Mezitím však Český telekomunikační úřad, který dosud jako jediný evropský regulátor musel řešit soukromoprávní spory o peněžité plnění, začal v souvislosti s přechodem agendy na soudy přijímat opatření. Na poloviční stav tak například zredukoval počet pracovníků, kteří měli tuto agendu na starost.

Soudci však se změnou nesouhlasili a převzetí agendy se bránili. "Vedlo by to k nadměrnému zatížení soudu, nárůstu civilní agendy, prodloužení doby soudního řízení a rovněž i zvýšení administrativní zátěže, jakož i nákladů spojených s vyřizováním těchto věcí," řekl loni v květnu mluvčí Okresního soudu v Karlových Varech a soudce Jan Hostaš.

Loni v srpnu tak byl úřad nucen počet pracovníků výrazně posílit. Mezi 200 přijatými lidmi byly i osoby, které dříve propustil. ČTÚ k tomu donutilo více než 390 tisíc nevyřešených stížností, které loni v červenci evidoval.

Většina případů, kterých má úřad v současnosti k vyřešení již téměř půl milionu, se týká stížností operátorů kvůli neplatičům faktur. Ti jim za služby dluží více než čtyři miliardy korun (více čtěte zde).

Novela má zefektivnit proces správního řízení

Podle mluvčího ČTÚ Martina Drtiny bude úřad řešit spory jen dočasně a navržená opatření proces správního řízení zefektivňují. "Odmítáme proto, že by tato úprava poškozovala koncové spotřebitele. Pouze postavení těchto správních řízení přibližuje režimu, který je ve všech ostatních odvětvích běžný," dodal Drtina.

Kromě zvýšení poplatků se musí zákazníci podle spotřebitelského časopisu dTest připravit i na ztrátu možnosti opravného prostředku. Zmizí také šestiměsíční lhůta, ve které úřad musí rozhodnout. Pozitivně naopak hodnotí změnu, podle níž by operátoři, aby mohli požadovat náhradu nákladů řízení, museli zákazníky před zahájením sporu upomenout. Toto opatření by pomohlo předcházet narůstání dluhu o úroky a další sankce.

,