Trh v Indii je pro velké hráče zajímavý

Trh v Indii je pro velké hráče zajímavý | foto: SXC.hu

Nokii a Samsung začínají tlačit neznačkové čínské mobily

  • 92
Indický trh je pro výrobce velmi lákavý, nabízí totiž obrovské množství potenciálních zákazníků. Není divu, že se zde snaží co nejvíc prorazit známé značky. Úspěchem v Indii se dlouho chlubila Nokia. Svoji pozici ale rychle ztrácí.

Nokia ztrácí svůj tržní podíl ve všech segmentech trhu. Z nejnižší cenové kategorie ji postupně vytěsňují menší lokální výrobci jako Micromax, Spice a Lava, kteří za nízkou cenu nabízejí draze vypadající dotykové přístroje. Jedním z důvodů, proč Nokia v tomto segmentu ztrácí, je podle indické mutace časopisu PC World i fakt, že neměla v portfoliu žádný telefon schopný pracovat s více SIM kartami.

Ještě před pár lety mělo mobilní telefon v Indii jen mizivé procento lidí. Přitom indičtí operátoři byli velmi aktivní. Největší světoví výrobci viděli na několikamiliardovém trhu velký potenciál. A tak se v době, kdy začaly být vyspělé trhy nasycené, zaměřili právě na rozvíjející se trhy jihovýchodní Asie. Indie s více než miliardou obyvatel byla jedním z lákavých cílů.

Vzhledem k nízké kupní síle místních uživatelů sázeli výrobci většinou na ty nejjednodušší telefony. Spoléhali se na to, že když si uživatel zvykne na jednu značku, zůstane ji posléze věrný i u dražších modelů. Motorola připravila Motofone, který se nakonec prodával i na jiných trzích. Zpočátku bodovala. Pak se do souboje pustily především firmy Nokia a Samsung. Obě nabízely své základní modely za ceny hodně se blížící výrobním nákladům (a někdy i pod nimi). Oba výrobci nyní ale výrazně ztrácí.

Vzestup a pád


Podle údajů analytické společnosti IDC byl právě finský výrobce v této strategii velmi úspěšný. V době svého největšího úspěchu držela Nokia tržní podíl neuvěřitelných 70 procent. Ještě ve druhém čtvrtletí roku 2009 jí patřilo 54 procent. Naděje manažerů se upíraly k indickému trhu v době, kdy se finskému výrobci příliš nedařilo.

Dalo se očekávat, že tak velký tržní podíl nelze dlouhodobě udržet. Jenže Nokii čekal nikoli postupný pokles, ale strmý pád. Podle údajů IDC za třetí čtvrtletí roku 2010 poklesla Nokia v Indii na pouhých 31,5 procenta, což je výrazně méně, než ji patří na celosvětovém trhu.

"V minulých dvou čtvrtletích uvedlo svá zařízení na indický trh několik nových hráčů. Novinky jsou přitom prodávány za výrazně nižší ceny, což na indickém trhu rozhoduje," uvedl k výsledkům Nokie Anirban Banerjee, vice president IDC Indie. Novými hráči jsou zejména menší výrobci, kteří lépe ovládají trh s levnějšími telefony.

Chytré telefony bodují i v Indii

Telefonům s podporou více SIM karet totiž patří 39 procent indického trhu. I proto Nokia uvedla v minulém čtvrtletí na trh dvousimkovou verzi modelu C2. Na druhém konci cenového spektra pak Nokia ztrácí především v souboji s Applem a jeho globální ikonou iPhone, ale i s telefony BlackBerry od společnosti RIM.

Podobně jako Nokia dopadne podle všeho i konkurent Samsung. Tržní podíl Samsungu v Indii poklesl podle IDC za poslední čtvrtletí z 10,6 procenta na 8,2 procenta. Indové ale přišli na chuť i Androidu. Hlavní podíl na prodejích telefonů s Androidem má neznámý čínský výrobce G`Five.