Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nokii a Samsung začínají tlačit neznačkové čínské mobily

aktualizováno 
Indický trh je pro výrobce velmi lákavý, nabízí totiž obrovské množství potenciálních zákazníků. Není divu, že se zde snaží co nejvíc prorazit známé značky. Úspěchem v Indii se dlouho chlubila Nokia. Svoji pozici ale rychle ztrácí.
Trh v Indii je pro velké hráče zajímavý

Trh v Indii je pro velké hráče zajímavý | foto: SXC.hu

Nokia ztrácí svůj tržní podíl ve všech segmentech trhu. Z nejnižší cenové kategorie ji postupně vytěsňují menší lokální výrobci jako Micromax, Spice a Lava, kteří za nízkou cenu nabízejí draze vypadající dotykové přístroje. Jedním z důvodů, proč Nokia v tomto segmentu ztrácí, je podle indické mutace časopisu PC World i fakt, že neměla v portfoliu žádný telefon schopný pracovat s více SIM kartami.

Ještě před pár lety mělo mobilní telefon v Indii jen mizivé procento lidí. Přitom indičtí operátoři byli velmi aktivní. Největší světoví výrobci viděli na několikamiliardovém trhu velký potenciál. A tak se v době, kdy začaly být vyspělé trhy nasycené, zaměřili právě na rozvíjející se trhy jihovýchodní Asie. Indie s více než miliardou obyvatel byla jedním z lákavých cílů.

Vzhledem k nízké kupní síle místních uživatelů sázeli výrobci většinou na ty nejjednodušší telefony. Spoléhali se na to, že když si uživatel zvykne na jednu značku, zůstane ji posléze věrný i u dražších modelů. Motorola připravila Motofone, který se nakonec prodával i na jiných trzích. Zpočátku bodovala. Pak se do souboje pustily především firmy Nokia a Samsung. Obě nabízely své základní modely za ceny hodně se blížící výrobním nákladům (a někdy i pod nimi). Oba výrobci nyní ale výrazně ztrácí.

Vzestup a pád


Podle údajů analytické společnosti IDC byl právě finský výrobce v této strategii velmi úspěšný. V době svého největšího úspěchu držela Nokia tržní podíl neuvěřitelných 70 procent. Ještě ve druhém čtvrtletí roku 2009 jí patřilo 54 procent. Naděje manažerů se upíraly k indickému trhu v době, kdy se finskému výrobci příliš nedařilo.

Dalo se očekávat, že tak velký tržní podíl nelze dlouhodobě udržet. Jenže Nokii čekal nikoli postupný pokles, ale strmý pád. Podle údajů IDC za třetí čtvrtletí roku 2010 poklesla Nokia v Indii na pouhých 31,5 procenta, což je výrazně méně, než ji patří na celosvětovém trhu.

"V minulých dvou čtvrtletích uvedlo svá zařízení na indický trh několik nových hráčů. Novinky jsou přitom prodávány za výrazně nižší ceny, což na indickém trhu rozhoduje," uvedl k výsledkům Nokie Anirban Banerjee, vice president IDC Indie. Novými hráči jsou zejména menší výrobci, kteří lépe ovládají trh s levnějšími telefony.

Chytré telefony bodují i v Indii

Telefonům s podporou více SIM karet totiž patří 39 procent indického trhu. I proto Nokia uvedla v minulém čtvrtletí na trh dvousimkovou verzi modelu C2. Na druhém konci cenového spektra pak Nokia ztrácí především v souboji s Applem a jeho globální ikonou iPhone, ale i s telefony BlackBerry od společnosti RIM.

Podobně jako Nokia dopadne podle všeho i konkurent Samsung. Tržní podíl Samsungu v Indii poklesl podle IDC za poslední čtvrtletí z 10,6 procenta na 8,2 procenta. Indové ale přišli na chuť i Androidu. Hlavní podíl na prodejích telefonů s Androidem má neznámý čínský výrobce G`Five.





Nejčtenější

iPhone 8 Plus
iPhony 8 nejdou na odbyt. Lépe se prodávají i loňské modely

O nové iPhony 8 není ve Spojených státech velký zájem. Dokonce se lépe prodává rok starý iPhone, který výrobce s nástupem modelu 8 zlevnil.  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Fidget spinner mobil pořídíte za asi 350 korun.
Hit letošního roku už můžete mít i jako mobil. Stojí několik stovek

Hračka původně určená k relaxaci, fidget spinner, je hitem letošního roku. Její slávy využil výrobce z Hongkongu, který do ní vtěsnal celý funkční mobil....  celý článek

Portfolio smartphonů Samsung
Devět letošních Samsungů, který je nejzajímavější?

Samsung letos na našem trhu uvedl celkem 9 různých modelů napříč řadami J, A, S a Xcover. Měli jsme v redakci unikátní příležitost nafotit je všechny pohromadě...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Další z rubriky

Nokia 8
Nejlepší Nokia 8 má skvělý výkon a je to první „obojíčkový“ smartphone

Nový vlastník značky Nokia konečně představil svůj top model. Novinka s označením 8 je špičkový smartphone, který ctí tradice. Nemá displej přes celé čelo, ale...  celý článek

Nokia 7
Nokia má novou sedmičku. Výbavou zaujme, cenou spíše ne

Další přírůstek do rodiny obnovené značky Nokia nese pořadovou číslovku sedm a vyplňuje prostor mezi střední třídou v podobě Nokie 6 a špičkovou Nokií 8. Její...  celý článek

Nokia 9
Skvělý start, hodnotí analytici návrat Nokie na trh

Návrat značky Nokia na trh byl doprovázen řadou analýz, které předpovídaly úspěch, nebo naopak krach. Nakonec to vypadá, že se návrat legendární značky může...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.